Get Adobe Flash player

Az út a MINI-ig

Miért – és hogyan – fog a BMW MINI Countryman rajhoz állni a jövő esztendőben a rali világbajnokságon? Martin Holmes járt utána

 

Miért – és hogyan – fog a BMW MINI Countryman rajhoz állni a jövő esztendőben a rali világbajnokságon? Martin Holmes járt utána

 

Amikor a Subaru 2008 decemberében bejelentette, beszünteti rali világbajnoki tevékenységét, a Prodrive-nak, aki éppen elkészült 2009-es modelljével, az S15 WRC-vel, sürgős váltásra volt szüksége, gyorsan el kellett döntenie, mi lesz az új projektje. Végül kiderült, a MINI-re esett a választás.

A Prodrive-nak voltak ekkoriban más versenyprogramjai is, de gondot fordítottak arra is, hogy egy ralisporttal kapcsolatos projektet is találjanak. Első lépésként analizálták a sportágat, majd kiválasztották, melyik autóból szeretnének versenygépet fejleszteni. A Prodrive elnöke, David Richards arról beszél, hogy különleges napok voltak ezek.

„Napjainkban az autógyáraktól nem lehet egyszerűen rengeteg pénzt, valamint a hozzájárulásukat kérni, hogy kifejleszthessük az autójukat. A dolgok már nem így működnek. Manapság a prioritások más irányba viszik őket.”

A Prodrive törekvése emiatt az volt, hogy beazonosítsa, melyik piacon lévő kocsi ideális alap egy sikeres versenyautó fejlesztésére, és megvizsgálja, ez felkelti-e a gyár érdeklődését. A Prodrive azt tervezte, hogy elkészít egy „generikus” autót, majd megnézi, melyik éppen gyártásban lévő kocsi áll közel ezekhez a kritériumokhoz. Ekkor jutottak el addig a pontig, hogy megkeressék a gyártót, és meggyőzzék azt a potenciális legyőzhetetlenségéről.

Ez volt az az út, amin a banbury-i székhelyű Prodrive eljutott Angliából Németországba, a BMW müncheni bázisára.

„A ’generikus’ autóval kapcsolatos kutatómunka körülbelül három hónapot vett igénybe. Ennek végeztével a listánkon tizenkét olyan sorozatgyártású autó állt, melyekről úgy éreztük, versenyképes raliautót lehetne építeni belőlük. A MINI Clubman nem volt a listán, mivel az eredeti változat hossza túl kicsi az FIA előírásokhoz képest. A motortér mérete is limitált ahhoz, hogy helyet adjon a turbófeltöltőnek és a segédberendezéseknek.

Aztán hallottunk csak az új, titokként kezelt nagyobb MINI Countrman R60 crossover fejlesztéséről, ami a tervek szerint 2010-ben érkezett. Amikor a technikai adatait betápláltuk a számítógépbe, tisztán látszott, ez a három legalkalmasabb autó egyike. Hosszabb, valamint nagyobb motortérrel rendelkezik, mint a MINI Clubman.

2009 júniusában három gyártóval folytattunk tárgyalásokat, de a márka, ami igazán érdekelt bennünket, a MINI volt.

A BMW-nél nagyon sok olyan emberrel találkoztunk, akit érdekeltek a megállapításaink. 2009 decemberében megegyeztünk a legfontosabb tényezőkben, hogy megkapjuk a technikai információkat, ami alapján a Countryman-ből elkezdtük megtervezni a raliautót.

A motorért a BMW Motorsport a felelős, a többi a Prodrive feladata. Mivel a sorozatgyártású autó bemutatására 2010 szeptemberében került sor, semmit sem lehetett mondani vagy mutatni. Ez nagyon sok spekulációt és általános gyanakvást szült. De tény, hogy mintegy ötven ember dolgozott már a MINI fejlesztésén. Sohasem készítettünk még annyi előzetes analízist, mint amennyit ebben a projektben. Anélkül a nyomás nélkül tehettük a dolgunkat, hogy nem kellett versenyeznünk, az idő nekünk dolgozott.”

A Prodrive számára kihívás volt, hogy egy olyan versenyautót állítson talpra, ami megfelel mind a World Rally Car-t üzemeltető hivatalos csapatnak, mind az ügyfeleknek, akik akár a Szuper 2000-es, akár a World Rally Car változattal versenyeznek.

Ezen kívül cél volt az is, hogy biztosítsák, a kocsit gazdaságosan lehet üzemeltetni és még annál is egyszerűbben szervizelhető, mint amit a Szuper 2000-es szabályok elvárnak.

A várakozások szerint a Prodrive WRC-je a jelenlegi World Rally Car-ok árának kétharmada lesz, üzemeltetése pedig felébe fog kerülni.

A fejlesztések terén nagyon sok olyan dolgot leegyszerűsítettek, ami nem befolyásolta a teljesítményt. A Countyman sorozatgyártása Ausztriában, a Magnánál zajlik. A BMW-vel történt megegyezés szerint a Prodrive 2010 decemberétől kezdődően 25-30 versenyautót készít Angliában. Az első verseny-MINI a tervek szerint 2011. márciusban készül el, ezt két hónapon belül követi a többi.

Végül az FIA is felfedte a 2011-es szabályokat, melyek szerint az S2000-es autók és a WRC-k alapvetően ugyanazok a kocsik, könnyen átalakíthatók egyik változatról a másikra, ami megerősítette azt a lehetőséget, hogy egy autó kifejlesztésével két célnak is meg lehet felelni.

A MINI Coutryman raliautó specifikációját még nem véglegesítették, jóllehet az autó első tesztjére 2010 szeptemberének közepén már sor került Portugáliában. A kocsi kinézetéről a Prodrive azt mondja, ez még nem a végleges változat.

A BMW Motorsport Németországban nem csak a versenymotor fejlesztését felügyeli, de a raliautó aerodinamikai és karosszéria kialakításával is foglalkozik. A BMW a WTCC-ben ugyanezt az alapmotort fogja használni, bár ott nem keresztbe beépítve, hanem hosszanti elrendezésben. A homologizációt a BMW Motorsport fogja elvégezni, ami feltételezhetően az utcai autóhoz hasonlóan BMW név alatt fog megtörténni. Az FIA homologizációs jóváhagyására várhatóan 2011 márciusában kerül sor, de ez függ a versenymotorok gyártásától is, a kocsi első versenye pedig a 2011-es év közepén lenne.

Az is lehetséges, hogy előbb lépnek pályára privát csapatok az újdonsággal, mint a gyári alakulat.

Az N csoportos Subaru Imprezák értékesítésének lankadásával a MINI fejlesztésének lehetősége aligha jöhetett volna jobbkor a Prodrive számára. Nagyfokú várakozás előzi meg az autót, a Prodrive szerint mintegy négyszáz subarus ügyfelük keres olyan masinát, amit a jövőben használhat majd. A BMW a projekt mögött áll, állításuk szerint 2013-ban meg akarják nyerni a rali világbajnokságot.

A tervek szerint a világbajnokságon részt vevő gyári csapat felállításán is dolgoznak. Új mérnököket is alkalmaznak, de a Subaru WRC-s időszakának emberei is feltűnnek majd a csapatnál.

A rali program főmérnöke az a David Wilcock, aki húsz éve dolgozik már a cégnél. A Subaru korábbi csapatfőnöke, Paul Howart visszatért, az ügyfélprogramért fog felelni.

Még nem tisztázott, hogy mely világbajnoki versenyeken vesznek részt, de annyi biztos, a Prodrive hivatalos csapata csak akkor kezdi meg tevékenységét, amikor mindennel készen lesznek. A bajnoki futamok még kérdésesek, az viszont nem, hogy David Richards alakulata a 2011-es csonka évében nem szerezhet bajnoki pontokat. Szándékuk szerint 2012-ben a teljes világbajnokságra neveznek már.

A gumibeszállítói szerződést a Michelinnel már megkötötték. A Prodrive szerette volna, ha az FIA meghagyja azt a rendszert, ami 2008 és 2010 között is volt, amikor egyetlen gumigyár – abban a periódusban éppen a Pirelli – látta el a csapatokat abroncsokkal. Ez úgy néz ki, nem így alakul 2011-ben, valójában azonban tényleg egy beszállító lesz jelen.

A világbajnoki futamok jövőjével kapcsolatban elég sok még a bizonytalanság, senki sem tudja, milyen tervek szerint fog változni az események stílusa és mindezek hogyan befolyásolják az új formulára tervezendő autókat.

David Richards a MINI projekttel visszatér a gyökerekhez, ugyanis a brit országúti ralikon gyakran vett részt egy Cooper S-sel, ami minden volt, csak erős nem. Azok a Minik aprók voltak a maiakhoz képest. Valójában nem gyártottak még futószalagon ekkora méretű Minit, mint amilyen a Countryman, de 300 lóerős teljesítményű sem készült korábban még!

 

Forrás: www.gpweek.com, 2010. október 4.

 

Andrew

Módosítás: (2014. május 12. hétfő, 20:18)