Get Adobe Flash player

A shakedown története

A shakedown szerves része a rali világbajnokság futamainak, a laza talajú viadalokon 2012-től két szezonon keresztül egy szabadedzés után a kvalifikáció eredménye döntött arról, ki választhat a verseny nyitó napjára elsőként pozíciót.

Mikor 1996-ban lecsökkentették a versenynapok számát négyről háromra, a csapatok örömmel fogadták a lehetőséget, hogy még az esemény előtt releváns körülmények között, megfelelő biztosítással tesztelhessék autóikat. Az újságíróknak ez egy extra napot nyújtott a tájékozódásra, míg a fotósoknak újabb lehetőségük nyílt jobbnál jobb képeket készíteni. A nézők pedig rákaptak erre az eseményre, egy-egy délelőttön akár négyszer-ötször is láthatták kedvenceiket, csaknem annyiszor, mint magán a versenyen összesen.

A shakedown eredeti ötlete valami más volt, az, hogy a csapatok megautóztathassák kiváltságos vendégeiket. Természetesen az alakulatok rájöttek, a lehetőséget saját érdekeik szerint is hasznosíthatják. Aztán mikor megjelent a hivatalos időmérés is a shakedown-on, újabb aspektusa lett a bemelegítésnek, a Forma-1-hez hasonló nem hivatalos gyakorlássá lépett elő.

Az esemény fontossá vált abból a szempontból is, hogy a versenyzők olyan körülmények között gyakorolhassanak, mint amilyenek között a verseny maga fog zajlani. Egyrészt azért, mert a szabályok tiltják egyes versenyhelyszíneken az előzetesen történő tesztelést, másrészt nem mindenki engedheti meg azt sem idő, sem anyagi oldalról, hogy saját maga szervezzen le a verseny előtt egy tesztet. Közvetlen a futam rajtja előtt egy tét nélküli „átmozgatás” emiatt esélyegyenlőséget biztosít, mindenki a kellő magabiztossággal vághat neki már a legelső szakasz legelső kilométereinek is.

Emlékezetes, a 2007-es Monte-Carlo Rallye-n bemelegítésén, valahol Valence felett Matthew Wilson számtalanszor jött, hogy különböző vezetéstechnikai megoldásokat próbáljon ki a Focus WRC-vel, de a többiek is szorgalmasan rótták a „köröket”. Aztán az eseményt be kellett rekeszteni, mert a rajt utáni párszáz méteren annyi néző sereglett össze csütörtökön délelőtt…

A rendszert szépen lassan átvette a szabadedzés és a kvalifikáció a murvás viadalokon, mely szerint a kiemelt 10-15 párost egy háromórás időintervallumban összesen háromszor láthatja a publikum, igaz, az utolsó alkalommal tétre menően. A csapatok pedig a verseny előtt, hogy belőjék technikájukat a versenyre, elvonultak a világ szeme elől. Kár volt érte!

Tervben volt, hogy az aszfaltos futamokon is bevezetik ezt a rendezési formulát, de az Európa-bajnoksággal szemben szerencsére más utat választott a döntéshozó testület a világbajnokság hadszínterén. A kvalifikációs rendszer 2014-től törlésre kerül, a versenyzők ismét bemelegítésre használhatják a shakedown-t, maguk és a nézők legnagyobb örömére.

 

Andrew