Get Adobe Flash player

Hírek: Jipocar Czech National Team - Prokop ralis filozófiája

 

Prokop ralis filozófiája

  

Martin Prokop a Francia Rallye-n ünnepelte pályafutása századik rali világbajnoki futamát. Ez egy különleges szám azt figyelembe véve, hogy a 2009-es junior világbajnok mindig is privát versenyzőként volt jelen a sorozatban.

Ennek megfelelően folyamatos küzdelmet kell vívni csapatának, a Jipocar Czech National Team-nek ahhoz, hogy előteremtse a versenyzéshez szükséges költségvetést abban a világban, melyet úgy tűnik, az FIA a gyári csapatok exkluzív fennhatóságának tekint, a promóter pedig nem sokat tesz annak érdekében, hogy a hasonló privát csapatokat a részvételre bátorítsa. A WRC autóval 2012 óta versengő cseh alakulatot tulajdonképpen belekényszerítették a rali világbajnoki sorozatba történő hivatalos nevezésbe, aminek megvannak a maga hátrányai, például a tesztkorlátozás, ugyanakkor a promóter nem igazán tesz semmit annak érdekében, hogy megkönnyítse az ilyen csapatok dolgát.

Prokop ennek ellenére nem méltatlankodik. „Nagyon nehéz ez, de ugyanolyan, mint amilyen a kezdetekben volt. Örülünk annak az életnek, amit választottunk. Minden jó. Nehéz megmondani, mit tudnánk jobban csinálni, vagy mi a határa annak, amit el tudunk érni. Tavaly a kilencedik helyen fejeztük be a világbajnoki szezont, idén pedig ismét a kilencedik helyen állunk jelenleg.” Ebben az évben természetesen több gyári pilóta vesz részt a sorozatban a Hyundai érkezésével és a három gyári autójával, így valójában jobb a helyzet, sokkal jobb.

„Úgy gondolom, a legnagyobb célja a csapatnak minden versenyen, hogy dobogón végezzen.” Prokop ehhez a célhoz Argentínában állt a legközelebb 2013-ban, ahol negyedik lett. A dolgok azonban nem válnak egyszerűbbé. „A szabályváltozások miatt a következő évben érkező új autók új technikai dolgokat hoznak, emiatt nehéz megmondani, mennyi esélyünk lesz, hogy megpróbáljunk küzdeni és hogy mennyi időnk van még ebben a WRC-s projektben. Az új szabályok nehezebbek lehetnek egy privát csapat számára, úgyhogy meglátjuk.

A jövő évben az új autókkal csak a rali világbajnokság futamain lehet futni. Az autókat nem lehet RRC-ként használni, mint ahogyan most, ahogyan sok versenyző teszi ezt manapság. Bárcsak többet tenne az FIA a privát csapatokért, bejelenthetnének egy bajnokságot a privát alakulatok számára, hogy több ilyet csábítsanak el, de úgy tűnik, csak a gyári csapatok érdeklik őket. Ez az az út, amit az FIA választott, és tiszteletben kell tartanunk ezt a játékot. Ez az, ami miatt azt mondtam, fontolóra kell vennünk, meddig tudunk egy ilyen privát csapat lenni és a világbajnokságon futni, mivel azt nem számunkra teremtették. Nem látjuk, hogy a rali fejlődne a világbajnokságon. Reméltük, hogy változik valami a médiában a jobb TV-s lefedettséggel, a TV-s műsorok előállításával, de ez nem jött el. A jövőre vonatkozóan reméljük, hogy a rali világbajnokság versenyképesebb lesz a többi sporttal és más autósport szakágakkal szemben. Jelenleg nem igazán versenyképes ez a TV-ben a többi sporttal. Úgy gondolom, ez az az út, amiben a rali világbajnokságnak sokat kellene fejlődnie.”

És hogy mi volt Prokop személyes motivációja a rali világbajnoki szerepléssel? Hogy a világ legjobb versenyzőivel mérkőzhessen meg, vagy hó jó futamokon állhasson rajthoz a világ távoli helyein? Mi jelent számára élvezetet? „A TV-s problémáktól eltekintve úgy gondolom, a világbajnokság még mindig a legjobb. A legjobb versenyek, a legjobb szakaszok, a legjobb szervezés. Ennek megfelelően nem akarok egyik európai bajnokságban vagy nemzeti bajnokságokban versenyezni. Jó, ha mindig ugyanazokkal a pilótákkal versenyzel, ismered a sebességüket, olyanokkal rivalizálsz, akikhez mérni tudod magadat. Ismered az összes versenyzőt, ismered az összes futamot, úgyhogy számomra nincs értelme bajnokságot váltani. Egy út van számomra, a világbajnokság, semmi más. Ez az, amiért itt vagyunk, mert mint ahogyan mondtam is, a legjobb a szervezés, ismerjük a versenyzőket, ismerjük a sebességüket. Ha az Európa-bajnokságon veszel részt, minden futamon más versenyzőkkel találkozol, más szervezéssel, más időbeosztással, más shakedown rendszerrel és így tovább. Ilyen ez, más, és nem akarom ezt csinálni.”

A 2009-es junior világbajnok ezt követően a világbajnoksággal kapcsolatos személyes céljairól beszélt. „Mindig vannak olyan pilóták, akiket le akarsz győzni. Ilyen nagyfiú volt számomra a múltban a Production Car-os időkben Nasser Al-Attiyah, akit le akartam győzni. Amikor együtt voltunk, egy jó srác volt, akivel küzdeni lehetett. Élveztük a csatákat, és remélem, a jövőben lesz még lehetőség egymás ellen küzdeni. Mostanában a gyári csapatokkal csatázok. Mindig nagyszerű, amikor gyorsabbak vagyunk a gyári versenyzőknél, ez a célom, ez az, amit próbálunk tenni. Nem koncentrálok egyetlen pilótára, a gyári autókra koncentrálok általában. Amikor egy gyári autót látok magam előtt, gyorsabb akarok lenni nála. Ez most a cél.”

A privát versenyzők számára rendelkezésre állnak különleges lehetőségek, mint például az, hogy eldönthetik, melyik gyártó gumiját használják. Nem sokkal azután, hogy karrierje legjobb eredményét érte el Prokop a 2013-as Argentin Rally negyedik helyével a DMACK abroncsokat használva – ami a kínai gumigyár számára is a legnagyobb siker ez idáig –  hirtelen úgy döntött, hogy átnyergel a Michelinre. „Igen, de ennek okai voltak. Argentína jó a DMACK-oknak, ezt mindenki tudja. Néhány más versenyen is hasonló eredményeket érhetsz el a DMACK-kal, de nem minden bajnoki futamon. Számomra nagyszerű volt a DMACK-os kooperáció, élveztük azt, tökéletes eredményt értünk el Argentínában, nagyszerű volt, ez az, amiért velük maradtunk és reméljük, hogy együtt tudunk még működni valamiben. Argentína után Görögországba érkeztünk az Akropoliszra, és úgy döntöttünk, hogy váltunk a DMACK-ról, mert problémák voltak a gumikkal a meleg európai futamokon és a szezon későbbi aszfaltos versenyein. Ez az, ami miatt beszállítót váltottunk és a Michelinhez mentünk. Most ismét váltottunk, Spanyolországban a Pirellivel vagyunk itt, hogy meglássuk a Pirellik sebességét. Megnézzük, hátha valami különleges történik ismét.”

A cseh pilóta Katalán Rally-n elért nyolcadik helyezése az elmúlt időszak legjobb nem michelines eredménye a világbajnokságon. „A mi világunkban mindig előre nézünk, remélve, hogy a következő futam lesz a legizgalmasabb esemény, a tökéletes, egy különleges esemény, ebben bízunk mindig.”

  

Andrew

 

2014. november 9.