Get Adobe Flash player

A közösségi média és a rali világbajnokság

 

Az 1,2 milliárd felhasználót és 7,8 milliárd dolláros bevételt elkönyvelő Facebook február elején ünnepelte létrehozásának tízedik évfordulóját. Adódik a kérdés, hogy a rali világbajnokság résztvevői és rajongói miként is használják a közösségi médiát.

2004. február 4-én Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskowitz és Chris Hughes létrehozta a Thefacebook.com-ot, amivel a harvardi iskolatársaikat célozták meg. Egy évtizeddel később és A közösségi háló című filmben bemutatott kalandok után a Facebook éves árbevétele 7,87 milliárd amerikai dollár, a stábot több mint hatezer dolgozó alkotja. Részvényei 2012 óta 65 százalékos növekedést értek el.

A gyári csapatok és gyakorlatilag minden rali világbajnoki versenyző – az amatőrök és a profik egyaránt – rendelkeznek Facebook profillal. A jelen generáció képviselői közül Dani Sordónak van a legtöbb like-ja (106154 – február 23-án), akit ilyen szempontból Anderas Mikkelsen (102154) és Mikko Hirvonen (98709) követ. A rekord azonban Petter Solberg nevéhez fűződik (325643), ő Sebastien Loeböt előzi meg (303538).

Sok esetben a sztárokról megjelenő információkat (akár a Facebook-on, akár a Twitteren, YouTube-on vagy Instagramon) a sajtóreferensek vagy barátok töltik fel.

Julien Ingrassia különösen aktív Facebook-ozó, neki 10422 kedvelője van azóta, hogy 2011 nyarán létrehozta profilját. „Magam működtetem, de jelenleg nem sok időm van. Próbálom megosztani az apró dolgokat, amik a versenyeken történnek. Időt vesz igénybe, ha valaki rendesen akarja csinálni…”

Pilótájának, Sebastien Ogier-nek a közösségi médiájával (76096) Guillaume és Léna foglalkozik. „Akkor kezdte, amikor a rali világbajnoki részvételét is, 2008-ban” – jegyzi meg Guillaume. „2011-ben húszezer like-ja volt. Az érték azóta is folyamatosan növekszik, de akkor ugrott meg igazán, amikor megnyerte a bajnokságot.”

Mads Ostberg (20264) is egy kommunikációs szakértőre, Tone-ra bízta a feladatot, aki korábban Petter Solbergnek dolgozott.

A Facebook és a közösségi média érthető módon alapvető eszközzé vált a csapatok esetében is arra, hogy a médiával és a rajongókkal kommunikáljanak. Nicolette csinálja a Hyundai Motorsport Facebook, YouTube és Twitter oldalait, melyeket múlt szeptemberben a Frankfurti Motor Show-n indítottak útjukra. „Az alapoktól kezdtük, és ma már 21 ezer like-nál tartunk” – mondta el a csapat kommunikációs vezetője. „Nem állítottunk fel pontos célokat, de fejleszteni akarjuk, mivel ez a kommunikáció egy eszköze. Versenyzőinknek hagyjuk, hogy csinálják a saját dolgaikat, de természetesen a csapattal együttműködve.”  

A Volkswagen, aki komoly invesztációkat ölt a közösségi médiába, egy szakértő ügynökséget vont be a feladatba. Helge és Chris foglalkozik mind a Volkswagen Motorsport, mind a Rallytheworld oldallal, utóbbi inkább a szurkolókat vette célba. „Akkor indítottuk el a Facebook oldalunkat, amikor a VW a Dakaron futott. 2013 januárjában ötvenezer like-unk volt. Ma már 2,2 milliónál tartunk” – mondta Helge Guerdes, a Sport Media Group főszerkesztője február elején. A szám azóta 400 ezerrel gyarapodott.  „Az első tweet-ünket a múlt évi Montén posztoltuk, és most húszezer követőnk van.”

 

Andrew