Get Adobe Flash player

Mexikó Rally 2014

Hőség, por, kövek és sziklák, valamint a nagy tengerszint feletti magasság. Ezek a Mexikó Rally, a 2014-es rali világbajnokság első murvás versenyének legnagyobb kihívásai.

Ezek közül is utóbbiról esik a legtöbb szó a verseny előtti felkészülés alkalmával, hiszen a mezőny egészen 2800 méteres magasságokig is felmegy a Leon környéki hegyekben, ahol jóval ritkább már a levegő. „Amíg a figyelem inkább a vezethetőségen volt a világbajnokság első két versenyén, Monte-Carlóban és Svédországban, Mexikó környékén nagyobb tesztnek lesznek kitéve az anyagok” – állítja Jost Capito, a Volkswagen Motorsport igazgatója, aki hozzátette még, hogy a mérnököknek meg kell találniuk a helyes egyensúlyt a megbízhatóság és a lehető legkisebb teljesítményvesztés között. „Ehhez a környezethez kell igazítanunk a motort” – magyarázza Didier Clement, Citroen Racing főmérnöke. A csapatok ugyan módosítják a motorprogramozást, de az erőforrások még így is nagyjából tíz százalékot vesztenek a maximális teljesítményből minden ezer méternyi magasságon, azaz a legmagasabb helyeken mintegy harminc százalékot.

Mivel a verseny helyszínén tilos a tesztelés a regisztrált alakulatok számára, programjukat kétfelé választják, hogy megfelelőképpen felkészülhessenek. Először fékpadon tesztelik a motorokat, majd a versenyzők magasabban fekvő hegyekben próbálják ki versenygépüket. „Nehéz előállítani azokat a körülményeket Európában, amik Mexikóban várnak ránk. Dél-Spanyolországban tudunk tesztelni a nagyobb magasságokban, de nem ugyanolyan hőmérsékleten és ugyanolyan körülmények között. Az a tapasztalat azonban, amit az elmúlt években gyűjtöttünk, segít hatékonyan felkészülni a versenyre” – tette hozzá Clement. A Citroen azokat a DS3 WRC-ket szállította Mexikóba, melyekkel versenyzőik a Monte-Carlo Rallye álltak rajthoz.

A francia csapattal szemben az M-Sportnak sosem sikerültek igazán a közép-amerikai versenyek, pedig 2011-ben még egy kutatási létesítmény hőkamrájában is tesztelték új, 1,6 literes erőforrásukat, aminek szolgálatait most ismét igénybe vették. Az britek elsőszámú alakulata szokás szerint ugyanazokkal a kocsikkal áll rajthoz versenyről versenyre, melyek teteje ezúttal ezüstben fog pompázni, hogy visszaverje a hőt. A csapat a futam előtti tesztjeit Észak-Spanyolországban teljesítette.

A Volkswagen a Polo R WRC éles bevetése előtt nem sokkal a speciális körülmények miatt elutazott Mexikóba is 2012 novemberében. A befektetés meghozta a gyümölcsét, négy hónappal később pilótájuk, Sebastien Ogier elsöprő győzelmet aratott a futamon. A csapat most is az akkori tapasztalatokban bízik, ugyanakkor ők is tartottak egy bemelegítést Malagától 200 kilométerre, melyen Latvala is és Ogier is egy napot ülhettek a volán mögött. Andreas Mikkelsen ugyanakkor Németországban tesztelt egy napot. A Volkswagen egyébként nagyon odafigyel, hogy ne próbálgassa feleslegesen autóját – a Svéd Rally előtt nem is teszteltek –, hiszen a rendelkezésükre álló negyven napból már a 2015-ös specifikációjú Polo R WRC fejlesztésére is szeretnének felhasználni néhányat. A világbajnok csapat Mexikóba a Monte-Carlo Rallye-n használt autóit küldte el.

Az újonc csapat, a Hyundai nem hajtott végre klímakamrás teszteket. Ők előbb a spanyolországi Almeriában, majd a portugáliai Almodovar környékén nyúzták az i20 WRC-t, amiben több erőátviteli probléma is felütötte a fejét. Az alakulat azonban azzal hűtötte le a kedélyeket, hogy ez része a betervezett tartóssági teszteknek. A csapat bizakodó, Thierry Neuville mellett ezúttal a nagyadag mexikói tapasztalattal rendelkező Chris Atkinson áll rajthoz, az ő elmondása szerint komoly előrelépéseket tettek. A két versenyző a Svédországban is szereplő gépeket veheti használatba. Michel Nandan szerint Neuville-nek mindenképpen a kilométerek gyűjtése a cél, hogy több lehetséges beállítást is kipróbálhasson, hiszen összesen egy tesztet teljesített eddig murván a kocsival. Nandan egyébként arról is ejtett néhány szót, hogy rengeteg még a teendőjük, a felfüggesztés terén nagy fejlődésre van szükségük.

A párosok húsz gumit használhatnak fel az öt kerékcsere lehetőség alkalmával a negyven darabos allokációból. A Pirelli egy teljesen új, szimmetrikus mintázatú abronccsal látja el ügyfeleit, akik között ezúttal nem lesz WRC-s páros.

A futamon kulcsfontosságú szerepet kap a rajtpozíció. A pontverseny éllovasa, Latvala nyitja az utat pénteken reggel Ogier és Ostberg előtt. Nehéz feladat vár tehát a két Volkswagenre, de a következő két napon már az előző esti állás szerint indul útjára a mezőny.

Az Akropolisz Rally versenynaptárból történt száműzésével sokak szerint ez lesz az idei legkeményebb viadal. A versenytáv négyszáz gyorsasági kilométert tartalmaz, melyet huszonkét szakaszra tagoltak a szervezők. Ezek közül ötnek a hosszúsága is több mint negyvenhárom kilométer! Emberes feladat vár tehát a hétvégén a mezőnyre Mexikóban.

 

Andrew

 

2014. március 6.