Get Adobe Flash player

A Volkswagen Polo R WRC technikája

Az újonc bajnok

 

A Polo R WRC 2013-as sikerei mindenkit meglepetésként értek, még a versenygépet fejlesztő csapatot, a Volkswagen Motorsportot is. De hogyan is zajlott a bajnokautó fejlesztése?

Világbajnok autó lett első évében, de pilótáját és navigátorát hozzásegítette az egyéni címhez is, ez nagyszerű teljesítmény. A Volkswagen Motorsport és a Sebastien Ogier-Julien Ingrassia páros büszke lehet erre, csakúgy, mint a győztes Polo R WRC mögött álló műszaki stáb. Az alapos fejlesztési program ellenére azonban senki sem várta az összetett győzelmet az autó első világbajnoki szezonjában.

A Polo WRC számai magukért beszélnek. A 2013-as világbajnoki idény tizenhárom fordulójából tízen győzött az autó, megnyerte az alattomos Monte-Carlo Rallye legelső szakaszát, mely a szezon és egyben a kocsi első gyorsaságija is volt, ezt követően nem talált legyőzőre a havas és jeges svéd futamon, majd Mexikóban az első murvát versenyén is győzedelmeskedett. Az Ogier-Ingrassia duó Portugáliában sorozatban harmadik diadalát aratta, ami után Jari-Matti Latvala és navigátora, Miikka Anttila vitte győzelemre a Polo R WRC-t a durva felületű Akropolisz Rally-n. Ogier Szardínia murvás szakaszain győzött, majd Finnországban és Ausztráliában, ezt követően az aszfaltos francia és spanyol futamon nyert, végül a Brit Rally különleges murvás gyorsaságijain. Elképesztő sorozat egy vadonatúj autótól annak legelső szezonjában.

A csapat nem várta ezt, ahogyan azt a projekt Volkswagen technikai vezetője, Francois-Xavier „FX” Demaison is megerősíti. „A Volkswagen terve nyilvánvalóan az volt 2013-ra, hogy versenyeztesse az autót, tapasztalatokat gyűjtsön és fejlessze a kocsit 2014-re, ez volt a célunk. A sebesség tekintetében nem voltunk túl rosszak a szezon kezdetén, úgyhogy azt mondtuk, ’nos, talán van valami keresnivalónk!’ Leginkább azon dolgoztunk, hogy megpróbáljuk az autónk megbízhatóságát javítani, mivel a kezdetekben voltak problémáink. Ezeket nem tudtuk elrejteni, ez tény. Nem hinném, hogy ez győzelmekbe került, talán Argentínában, ha megkérdezzük Seb Ogier-t. Ő kézifék/hátsókerékhajtás leoldási problémából adódó alulkormányozottsággal szembesült, így a versenyt megnyerő Sebastien Loeb mögé kényszerült a második helyre. Aztán biztos, hogy egy első-második helyünkbe került Portugáliában Jarival, mivel második volt, és a problémák nélkül másodiknak kellett volna lennie, de féltengelygondjai voltak.” Ezek a problémák a féltengelyek kenésével voltak kapcsolatosak, a World Rally Car-ok kormányzási foka és rugóútja hatalmas szögeket idéz elő a féltengelycsuklókban, a középső differenciálmű hiánya pedig nagy feszültségeket ébreszt az erőátvitelben. A féltengelykialakításokkal sosem volt valódi probléma, sosem törtek el, de mindegyik csapat küszködik azzal, hogy a zsírt a csuklókban tartsa, ami Latvala problémája is volt Portugáliában.