Get Adobe Flash player

Kankkunen legjobb tíz momentuma

Juha Matti Pellervo Kankkunen, a rali világ legszebb bajuszának tulajdonosa születésnapi tortáján 55 szál gyertyát fújt el 2014. április 2-án. Fényes karrierjének kiemelkedő pillanatai olvashatóak alább!

 

Safarit nyerni elsőre

1985-ben Juha lett az első olyan pilóta, aki első nekifutásra meg tudta nyerni a legendás Safari Rally-t. Az elképesztő hosszúságú, 5167,6 kilométeres versenyen a finn toyotás csapattársát, Björn Waldegardot megelőzve ért célba elsőként Fred Gallagher navigálásával.

 

A legfiatalabb rali világbajnok

Egy évvel később Kankkunent az akkor volt legfiatalabb világbajnokká koronázták. A Peugeot csapatában versenyző 27 éves pilóta azután kaparintotta meg a címet, hogy a Sanremo Rallye eredményét törölték az értékelésből, amivel honfitársa, Markku Alén elvesztette a világbajnokságot. Juha rekordja csaknem tíz évig állt fenn, 1995-ben a szintén 27 esztendős Colin McRae vette át a legfiatalabb világbajnok titulust.

 

Dakar győzelem az önéletrajzban

Nem elégedett meg a rali világbajnoksággal, így Afrika felé vette az irányt, az 1988-as Dakar Rally-n a Peugeot színeiben egy 205 T16-tal állt rajthoz. Ezt is megnyerte első nekifutásra, miután csapattársának, Ari Vatanennek újabb típusú autóját, a 405 T16-ot ellopták egy éjszaka. Juha erről nem tehetett…

 

Felszáguldani a hegyre

KKK a 405 T16-ot ugyanebben az évben a híres coloradói hegyiversenyen, a Pikes Peak-en próbálhatta ki. A sors ez alkalommal Vatanennek kedvezett, megnyerte a viadalt (ekkor forgatták róla a híres Climb Dance című kisfilmet), Juha másodikként ért a felhők közé.

 

Négy világbajnoki cím, új rekord

Amikor a Toyotával 1993-ban ismét világbajnokká koronázták, Kankkunen lett az első pilóta, aki három különböző gyártóval is világbajnoki címet tudott nyerni. Először 1986-ban lett a világ legjobbja a Peugeot-val, majd 1987-ben a Lanciával (első pilótaként védte meg a világbajnoki címet), négy esztendővel később ismét a Lanciával győzött, végül 1993-ban a Toyotával aratott. Egy rekord, amit Sebastien Loeb sem tudott megdönteni!

 

Tempósan menni negyven évesen is

Juha bizonyította, ravasz róka, győzelmeinek számát a negyedik x-en túl is képes volt gyarapítani. A gyári Subaru színeiben egyik utolsó diadala ellentmondásos körülmények között született. A ’99-es Argentin Rally-n mindössze 2,4 másodperccel előzte meg csapattárást, Richard Burns-t. Kankkunen állítólag felajánlotta, hogy késik egyik időellenőrző állomáson, csak hogy csapattársa vághassa zsebre a győzelemért járó maximális pontszámot…

 

A Hyundai legjobb eredménye

Juha karrierje a Hyundai-jal folytatódott. A koreai gyár szerette volna, ha a 2002-es szezon mind a tizennégy futamát teljesíti, de KKK számára bőven elég volt a kilenc murvás viadala. Az egyik ilyenen, Új-Zélandon szállította az Accent WRC legjobb szezonbeli helyezését, ötödikként ért célba.

 

Politikai szerepvállalás

Miután aktív ralis pályafutása véget ért, Kankkunen úgy döntött 2004-ben, Európai Parlamenti képviselőnek áll, ahol a Nemzeti Koalíció Pártját képviselte. Nagyon jó tapasztalat volt számára, de kétségtelen, hogy jobban vezet, mint ahogyan politizál.

 

Csatlakozás az 50-esek klubjához Finnországban

Juha folytatta a finn hagyományokat, ötvenedik születésnapja után rajthoz állt hazája világbajnoki futamán. Mindez 2010-ben történt, amikor tulajdonképpen már 51 éves is elmúlt. Annak ellenére, hogy néhány tesztkilométert teljesített a futam előtt, itinere pedig minimális információt tartalmazott, a tapasztalatából és kis szivarjaiból táplálkozó Kankkunen a káprázatos nyolcadik helyen végzett.

 

Jégen is gyorsan

Juha első jeges sebességrekordját 2007-ben állította fel. Ezt 2011-ben megdöntötte, egy Bentley Continental Supersports-szal 330 kilométer/órás átlagsebességet regisztrált az Északi-tenger jegén.

 

Andrew