Get Adobe Flash player

A gumimenedzsment Ogier sikerének titka

A Portugál Rally győztese, Sebastien Ogier úgy gondolja, az a képessége volt a luzitán viadalon elért negyedik sikerének kulcsfontosságú tényezője, hogy tudott vigyázni az abroncsaira.

A Volkswagen versenyzője a Michelin lágy gumijait használta a trükkös körülmények között zajló verseny legnagyobb részében. Miközben legnagyobb vetélytársa, Mikko Hirvonen küszködött az abroncsokkal szombaton délután, Ogier ezalatt jelentősebb gumikopás nélkül vészelte át az egyre inkább felszáradó és éppen ezért abrazívabb felületű szakaszokat.

Hirvonen Michelinjei ezen a három szakaszon teljesen elhasználódtak, a francia pilóta ekkor építette ki jelentősebb előnyét. „Nem volt könnyű” – nyilatkozta Ogier a célba érkezés után. „Mikko nyomás alatt tartott, főként az első napon. Az eredményezett nagy különbséget, ami az egyik fő erősségem is, hogy tudtam a gumikat kezelni, és ezt követően lazíthattunk egy kicsit.”

Hirvonen Ford Fiestája Ogier Volkswagen Polója előtt volt az első nap végén, mivel a finn délutánra a puha keverékeket választotta, ebből előnyt húzott a világbajnok kemény abroncsaival szemben. Ogier ekkor azonban érezte, hogy a puha gumikkal történt spórolás később kifizetődik.

„Nem voltunk olyan okosak a gumikkal, de ez nem volt rossz, mivel a verseny későbbi szakaszában használhattuk őket. Meglepődtem, hogy azt látom, puha gumikat használunk a teljes futam során. Amikor ez van, rendes körülmények között nagyon jó vagyok és tudok velük spórolni, ami az előnyömre válik” – mondta el a Volkswagen menője.

„Szombaton a szakaszok legnagyobb része száraz volt, de még mindig a puha gumi volt a legjobb. Hallottam egy megjegyzést a videósunktól, aki azt mondta a szakaszon, hogy nem látszok annyira agresszívnek, nagyon tisztán vezetek, ez volt az, amit próbáltam csinálni” – tette hozzá Ogier.

A világbajnokság éllovasa ennek köszönhetően a Power Stage-nek is jó állapotú abroncsokon vághatott neki, amit a legrövidebb idő alatt teljesített, bezsebelve a három plusz pontot. A versenyt végül 43 másodperc előnnyel nyerte meg. „Jó ebben, mindig is jó volt a gumik kezelésében” – jegyezte meg Hirvonennel a sajtótájékoztatón Ogier-ről, majd némileg viccesen a következőket tette hozzá: „Én túl öreg vagyok, hogy ilyen, a gumikkal kapcsolatos trükköket tanuljak. Úgy gondolom, az FIA-nak el kellene gondolkodni ezen és kicsit több gumit adhatnának nekem!”

Ogier aztán egy interjúban három pontban foglalta össze, mi kell ahhoz, hogy jó állapotban tudja tartani valaki a gumijait. Először is lágyan kell fékezni, és sohasem lehet ezt aközben tenni, miközben kormányoz az ember. A francia szerint nem szabad a kormányt sem túlterhelni, lágyan kell azzal is bánni, és nem utolsó sorban kerülni kell a kerekek túlzott kipörgését a kanyarok kijáratánál. Ilyen egyszerű ez! Főként, ha a kormány mögött ülő embert Sebastien Ogier-nek hívják és egy Volkswagen Polo R WRC-t vezethet…

 

Andrew