Get Adobe Flash player

A golyóállóbb Polo R WRC

A Volkswagen technikai vezetője, Francois-Xavier Demaison tíz éve részese a rali világbajnokságnak, ennek megfelelően rengeteg tapasztalattal érkezett a Volkswagen csapatához. Látta, milyen lehetőségek állnak rendelkezésére Wolfsburgban és Hannoverben, mielőtt a projekt vezetésébe kezdett volna, melyet aztán a kezdeti skiccektől a világbajnoki címig vitt.

A Volkswagen Polo R WRC a 2014-es szezonra új futóműalkatrészeket kapott, a differenciálművekhez különböző rámpaszögű egységek elérhetők, módosítottak a motor és sebességváltó tartóbakokon, az erőforrásban másfajta hajtókarok, a fedélzeti elektronikában új szoftver teljesít szolgálatot.

A Volkswagen Polo R WRC megalkotója, a szervizparkban FX-ként ismert mérnök mindezekről, az új ellenfelekről és az új kihívásokról beszél.

- Mindenki úgy ismer, mint a Polo R WRC szülőatyját, mely most már tulajdonképpen egy ikerpár, a 2013-as világbajnokságot megnyerő autó és az új, 2014-es verzió. Hogyan tudnád jellemezni a különbséget a kettő között?

- Valójában nem könnyű. A legnyilvánvalóbb dolog talán az új dizájn. A 2014-es verzió a motorháztető alatt a 2013-as Polo R WRC tartósabb változata, de számos területen sokkal stabilabb és megbízhatóbb. Mind az aszfalt, mind a murva verzió megerősített futóműelemekkel rendelkezik, és sok erőátviteli alkatrész is módosításra került.

- A Volkswagennek nem volt technikai hibából eredő kiesése 2013-ban. Miért volt mégis a megbízhatóság egy kulcsfontosságú kérdés?

- Először is, a versenyzőink keményen akarják nyomni, 2014-ben talán még jobban, mint 2013-ban. Átéltünk néhány kudarcot tavaly a pilóták agresszív vezetési stílusa miatt, ami egy olyan dolog, ami szükséges olykor, ha valaki győzni szeretne.  Ha Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen Finnországban vagy Sebastien Ogier Németországban a megerősített alkatrészekkel rendelkező autóval ment volna, valószínűleg célba értek volna. Ezen felül volt néhány kevésbé nyilvánvaló probléma, amit az új alkatrészekkel szerettünk volna megoldani. Szerettük volna a Polo R WRC-t golyóállóbbra csinálni. És nyilvánvalóan a szerelőink életét is kicsit könnyebbé akartuk tenni a versenyeken.

- Meghatározott számú joker van, ami korlátozza azokat a lehetőségeket, hogy nagyszabású módosításokat lehetne elvégezni a Polo R WRC-n. Hogyan súlyoztátok az egyes módosítások előnyeit és hátrányait?

- Számos megbeszélésünk volt erről a témáról a technikai igazgatónkkal, Willy Rampffal. A korlátozott számú jokerek eredményeként a megbízhatóbb változatok mellett döntöttünk. Ha kijátszottál egyszer egy jokert, nem lehet visszatérni, úgy kell használnod a módosított alkatrészeket, ahogyan vannak. Csak néhány olyan módosítás van, ami befolyásolta a teljesítményt. Most például több beállítási opciónk van egy-két területen.

- Milyen mértékű módosításokon esett át a Polo R WRC, hogy az megfeleljen a három pilóta preferenciájának és vezetési stílusának?

- Két top pilótánknak, Sebastien Ogier-nek és Jari-Matti Latvalának alapvetően más a vezetési stílusa. Seb mindig a legrövidebb utat keresi a kanyarok között, míg Jari-Matti szereti csúsztatva bedobni az autót az út ívén. Sebnek volt egyévnyi tesztelési előnye, a Polo R WRC úgy volt állítva, hogy az ő vezetési stílusához passzoljon. Amikor Jari-Matti a 2012-es év végén csatlakozott hozzánk, kezdetben a Polo R WRC-t akarta módosítani, hogy az megfeleljen az elvárásainak. Kiderült azonban, hogy a kettő közül Seb vezetési stílusa a gyorsabb, így Jari-Matti fokozatosan alakította a stílusát a „közép-európai stílushoz”. Ez nem egy olyan dolog, amit máról holnapra meg lehet tenni.

- Mekkora szerepet játszanak az egyes technikai partnerek? A Polo WRC-nek például újak a lengéscsillapítói…

- Új lengéscsillapítót fejlesztettünk erre az évre, amiben rengeteget segített a ZF nagy tapasztalata és tudása. Az olyan partnerek, mint amilyen a ZF is, kulcsszerepet játszanak. A lengéscsillapítók pedig nagyon fontosak a rali világbajnokságon. De pontosan ugyanezt lehet elmondani a Michelinről és a gumikról, vagy más technikai partnereinkről is.

- Mennyire lesz nehéz megvédeni a címet technikai szemszögből?

- Mindig is nehezebb megvédeni a címet, mint először megnyerni. Azt hiszem, sok embert megleptünk tavaly, sokan meghökkentek. Sokak, köztük mi magunk sem várták, hogy a kezdetektől fogva a teljes szezonon át versenyképesek leszünk. Most már mi vagyunk azok, akiket le akar győzni mindenki. Könnyű a koncentrációt elveszteni és buta hibákat elkövetni, vagy a dolgokat könnyedén venni. Így könnyen elveszthetsz egy versenyt vagy a világbajnokságot. A csapatban mindenki, a szerelők, a mérnökök és a versenyzők is éhesek a sikerre.

- Az elmúlt évvel összehasonlítva mennyire várod erősnek az – új és régi – ellenfeleket?

- Én minden egyes ellenfelet komolyan veszek. Könnyedén megtehetik ők is azt velünk, mint amit mi tettünk velünk az elmúlt szezonban. Elsősorban a Hyundai-ra utalok itt. A Citroen és a Ford is új versenyzőkkel állt fel, ők ugyancsak nagyon elkötelezettek, hogy legyőzzenek minket. Kétségtelen, hogy 2014 nem lesz könnyű számunkra, és nem fogunk a babérjainkon ülni.

 

Andrew