Get Adobe Flash player

Amikor Ayrton Senna ralipilótáskodott

Az akkoriban még a Lotus Forma-1-es csapatában versenyző Ayrton Senna 1986-ban a Car and Car Conversions magazin meghívására több raliautót is kipróbálhatott Wales-ben. A brazil pilóta a kétkerékhajtásos Vauxhall Novától kezdve (mellyel Colin McRae letette névjegyét) a B csoportos Austin Rover Metro 6R4-ig különféle autókat ízlelhetett meg. A listán szerepelt a Ford Sierra RS Cosworth és egy privát készítésű kétkerékhajtásos, 3,4 literes motorral hajtott Ford Escort is.

Hogy miért vállalkozott Senna erre a kihívásra? Ezt nyilatkozta a dologgal kapcsolatban: „Semmit sem tudok a ralisportól. Láttam a magazinokban képeket, néha a TV-ben is felvételeket. Szándékosan nem hallgattam senkire, hogy milyen is egy raliautó vezetése. Saját magam akartam megtapasztalni.”

Az első, meglehetősen erősnek bizonyuló Sierrával történt futása során már az első kanyarban csaknem leesett az útról. Nem pontosan azt kapta, amit várt. „Ez… meglepő” – mondta nyersen. „Az első kanyarba úgy mentem be ugyanis, mint egy normál kocsival. Hülye dolog volt. Most már értem, miért kell használni a terhelésváltást és egy kicsit a tapadást is, hogy az autó tényleg a talajba harapjon. Ha csak próbálsz bekanyarodni, nem fog ez megtörténni. A hátuljával lehet ezt megtenni.”

Senna nem vitte túlzásba: olyannyira keveset tudott a raliautók vezetéséről, hogy még versenyzői kesztyűt sem vitt magával, azt várta, hogy az élmény hasonló lesz egy utcai kocsi vezetéséhez. A nap végére aztán tele voltak a tenyerei vízhólyagokkal, de azt is nehéz volt megértenie, hogy az autók hogyan tudnak annyira megkapaszkodni a laza murván. Ettől függetlenül élvezte a kalandot, és úgy találta, nehéz bármilyen összehasonlítást is tenni a Forma-1-gyel.

„Nehéz, mivel sokkal izgalmasabb ez, azt hiszem” – vélte Senna. „Sokkal izgalmasabb ez, mint egy Forma-1-es kocsiban. Itt ugyanis nincs meg a csúcs-, csúcssebesség, de óriási a gyorsulás. Ez egy sokkal közvetlenebb élmény, mint a Forma-1-es autóban. Egy Forma-1-es kocsival csak mész-mész! Aztán lejössz a pályáról. Itt elérsz a csúcsra, majd fújsz egyet, eléred a csúcsot, fújsz egyet. Más megközelítést igényel.”

Senna kategorikusan kizárta, hogy a ralira váltana – ironikus módon úgy gondolta, túl veszélyes az –, de a gondolkodását teljesen megváltoztatta. Az egyetlen dolog, ami nem vette ki magát jól, az a brit földrajztudása volt, bár meg kell jegyezni, ez volt az első alkalom, hogy a brazil Wales-be utazott.

„A versenyeken túl, amit eddig csináltam, tesztelés vagy bármi más, talán ez volt a legjobb napom Angliában” – vont mérleget. „A teljesített versenyeken kívül ez az volt. Szórakozás szempontjából ez volt a legjobb nap.”

Sennának ezek után sajnos nem volt lehetősége arra, hogy ismét vezethessen egy raliautót. Nyert ugyanakkor három világbajnoki címet a Forma-1-ben, ami talán több is lehetett volna, ha 1994. május 1-én nem éri halálos baleset a San Marinói Nagydíjon.

 

Andrew