Get Adobe Flash player

Hírek: DMACK - A DMACK előrelép

 

A DMACK előrelép

A 2016-os év közepén az M-Sport DMACK által támogatott pilótája, Ott Tanak figyelemre méltó eredményeket kezdett el felmutatni a rali világbajnokságon, ami olyan gondolatokat ébresztett, hogy sorozatbeli riválisuk, a Michelin végre ellenfelére akadt.

Azért volt ez csak, mert Tanak élvezte az adott körülményeket, mint például Lengyelországban és Wales-ben, vagy konkrét okai voltak a dolognak?

A szezon folyamán, ahogyan arra a szabályok lehetőséget adtak, új kivitelű gumiabroncsokat mutatott be a DMACK, a sebesség azonban akkor jött meg igazán, amikor a cég azzal a teljesen új termékkel rukkolt elő, ami Fiorenzo Brivio, a nemrég leigazolt, a ralisportban nagy tapasztalatokkal rendelkező mérnök nevéhez fűződik.

Brivio, aki nagy tekintélynek örvendett a sportágban már korábban is a Pirellinél töltött munkássága miatt, a 2016-os év végén mesélt arról, hogy mi is történt a raliabroncsok szegmensében a karrierje kezdete óta.

 

- Több mint huszonöt éve dolgozom a ralisportban. Ez idő alatt sok innovációból vettem ki a részem, kezdve az aszimmetrikus murvagumikkal és az aszimmetrikus aszfaltgumikkal. Az aszimmetrikus gumik teljes egészében új dolgok voltak, amikor a Pirellinél voltam.

Lehetőségem adódott, hogy 2015 szeptemberében a DMACK-hoz menjek, és mindezt a tapasztalatot a mindennapi munkában alkalmazni tudtam velük. A DMACK fő munkája a ralisport. A versenyrészlegük elég nagy tapasztalatokkal bír már, úgyhogy közös a terep számunkra, hogy megvitassuk a fejlesztéseket, hogy hogyan menjünk a megfelelő irányba a ralifejlesztések különféle területein.

Nagyon jól indultunk tehát. A DMACK fő üzletágát a raliabroncsok adják, így a pénzük száz százalékát a ralival kapcsolatos munkákba invesztálják.

- Mi a fő különbség az abroncsra vonatkozó munkákban most, összehasonlítva azzal, ami harminc éve volt?

- Alapvetően az elektronika a legnagyobb különbség. Az autók elektronikája, ami nagy különbséget eredményez az abroncsokkal kapcsolatos munkákban. Amikor a differenciálmű teljesen kontrollált az elektronikával, nyilvánvaló, hogy jobban tudod kontrollálni és beállítani az autót, hogy munkára fogd a gumit és a lehető legkevesebbet pörögjön ki az. Az abroncskivitel változásával együtt ez a legnagyobb különbség.

A raliversenyek formátuma ugyanakkor megváltozott. A gyorsasági szakaszok most csokorban vannak. Korábban hozzászokhattál ahhoz, hogy csaknem minden szakasz után kereket cseréljél, úgyhogy specifikusan egy szakaszra tudtál tervezni egy abroncsot.

Sokkal több megkötés is van most azzal kapcsolatban, hogy hogyan tervezd meg az abroncsot, mivel figyelemmel kell lenned a szabályokra. Jóval nagyobb volt a szabadság a múltban.

- Sokkal nagyobb kompromisszum manapság a raliabroncsok tervezése, mint a régi időkben?

- Igen. Alapvetően két gumiösszetételes a választásod minden versenyen, és mindig ugyanaz a mintázat. A régi időkben különféle összetételeket és mintázatokat használhattál, tehát a specifikus feltételekre tervezhetted az abroncsokat. Most sokkal szélesebb működési tartományra kell tervezned az abroncsokat.

- Abban is vannak most korlátok, hogy mennyi abroncsot lehet használni egy verseny során.

- Ezek a korlátozások vezettek oda, hogy keverjék a keverékeket bal és jobb oldalon a keménnyel és a lággyal, ami egy furcsa technikának tűnik. Ebben a technikában az autó differenciálműve és az autó elektronikája segít kompromisszumra hozni a két oldal tapadását.

Alapvetően ez az ötlet, ami ezen kombináció mögött van, amikor keresztbe rakod az abroncsokat és ilyen dolgokat csinálsz. Sokkal korábban ki kell választanod, hogy melyik keverékű gumit fogod használni, mint az az időpont, amikor fel lesznek szerelve az autóra.

Az utolsó szakasz sokkal későbbi órában van a nap folyamán, mint amikor a választást meg kell tenni. Nagyon széles hőmérsékleti tartományt és talajtípusokat kell lefednie minden abroncsnak. Ezek az okok, amik felbátorítanak, hogy keverd és keresztben rakd fel a lágy és a kemény gumikat.

- Milyen az élet a DMACK-nál?

- A DMACK alapítója, Dick Cormack új ötleteket és új projekteket hoz minden nap. Nem hagy egyedül, kivéve, ha távol van! Új motivációval és új ötletekkel jön mindig, amiket ki kell bontakoztatni. Bátorítanak, hogy a legjobbunkat nyújtsuk.

Nagy-Britanniába jönni egy nagy változás volt, egy nagy-nagy kihívás, de ismétlem, a menedzsment teljes egészében támogat, hogy a legjobbamat nyújtsam, az eredmény pedig jönni fog. Nyilvánvalóan azt várjuk, hogy egyre keményebb lesz, amint közelebb kerülünk az ellenfél legjobbjához.

- Két új abroncskivitelt, a murvást és az aszfaltost mutatta be a DMACK 2016-ban. Mi volt a különleges karakterisztikájuk az új abroncsoknak?

- Az aszfaltos abroncson minden, mások a külső vonatkozások, a mintázat, az abroncsprofil, a belseje, teljesen más a keverék.

A murvás abroncsnak, amivel indultunk 2016-ban, ugyanaz volt a mintázata, mint a réginek, de az abroncs belseje teljesen más, és az összetétel technológiája is teljesen más. Úgy gondolom, a murvás abroncsok eredményei bíztatóak voltak.

Nagyon jól mentünk néhány versenyen, a közepesen kemény és lágy feltételek között. A keményebb felületeken dolgoznunk kell még, az év második felében azonban jókora lépést tettünk még az ilyen körülmények között is. 2017-nek tehát egy jó termékkel állunk neki a durva felületeken.

A 2017-es szezon máris a legizgalmasabb módon indult a DMACK számára, Elfyn Evans három legjobb szakaszidőt is jegyzett a Monte-Carlo Rallye szombati napján a hógumikon, olyan szakaszokon, melyek nagyrészt hó- és jégmentesek voltak.

- A meglepetés az volt, hogy mennyire gyorsnak bizonyultak az abroncsok Lengyelországban és Finnországban 2016-ban, a csalódás pedig, hogy az aszfaltos abroncs nem volt sokkal jobb, mint a régi. Mi volt az oka ennek?

- Nehéz pontosan összehasonlítani. Mi úgy véljük, az aszfaltos abroncs is sokkal jobb volt, mint a régi, de van még lemaradás, amit be kell hozni, ezt fél másodpercre tesszük kilométerenként, úgyhogy a végső szakaszhoz jutunk, ahol egyre nehezebb az előrejutás lépéseit megtenni.

Nagyon ösztönző eredményeink voltak ugyanakkor. A legjobb terepünk a lágyabb körülmények között van. Nagyon jók voltunk az Egyesült Királyságban, megnyertük a brit ralibajnokságot, mivel a puha gumi nagyon jól működött.

Jobban kell még kezelnünk a hosszabb szakaszokat és melegebb körülményeket. Keményen dolgozunk, hogy áthidaljuk a különbséget. Úgy véljünk ugyanakkor, hogy jó lépést tettünk előre az aszfaltos abroncsokkal is, összehasonlítva a régivel.

- Gondolod, hogy eljön az a helyzet, amikor a DMACK egy nagy csapat hivatalos beszállítója lehet?

- Ez a célunk. Keményen dolgozunk minden nap, hogy gyorsasági szakaszokat nyerjünk, hogy versenyeket nyerjünk, és aztán meg akarjuk nyerni a bajnokságot.

Nyilvánvaló, hogy ennek a projektnek a hátán abroncsokat kell értékesítenünk, a rali világbajnoki projekt mentén, egy nagy értékesítési program fut tehát minden országban, ami 2017-ben fejlődni fog. És ez az új abroncs is az Egyesült Királyságban készül. A legjobbak akarunk tehát lenni minden országban.

 

Andrew

 

2017. február 19.