Get Adobe Flash player

Hírek: DMACK - A DMACK fejlődése

 

A DMACK fejlődése

A brit gyökerekkel rendelkező kínai gumigyártónak, a DMACK-nak ez már az ötödik szezonja, amit a rali világbajnokságon tölt regisztrált beszállítóként, az elért eredményeik pedig egyre csak gyarapodnak.

A DMACK története lényegében azzal kezdődött, hogy Dick Cormack, aki előtte évekig a Pirelli autósport részlegénél dolgozott, a brit klubjellegű piacra szánva kezdett el abroncsokat gyártani. Különösen azt a rügyező szegmenset célozta meg, amit a másodvirágzásukat élő hátsókerékhajtásos Ford Escortok alkottak. Ezek a gumik Grippa névvel rendelkeztek. A tervezés és a koncepció Anglia észak-nyugati részéről jött, maguk a gumiabroncsok azonban Kínában készültek megrendelésre.

Ezt követően adódott a lehetőség arra, hogy Cormack betörjön a nemzetközis ralis piacra, ekkor egy költségbarát terméket mutatott be a rali világbajnokságon. Ez már új márkaként futott, ami a szakember nevének rövidítéséből adódott. Mindez akkoriban történt, amikor az FIA továbbfejlesztette a rali világbajnokság támogató kategóriájának rendszerét, több lehetőséget kínálva a sorozatban részt vevőknek.

Nem telt el sok idő a DMACK 2011-es Svéd Rally-n történt rali világbajnoki bemutatkozását követően, hogy WRC-s csapatok is kipróbálják a márkát. Minderre 2012-ben került sor, ennek a szezonnak a közepén Martin Prokop negyedik lett Ford Fiesta WRC-jével az Argentin Rally-n, az idény végi Katalán Rally-n pedig megszületett a márka első szakaszgyőzelme is, ez Evgeny Novikovnak és ugyancsak egy Fiestának volt köszönhető.

A WRC 2-es sorozat elindulásával a DMACK új állást vett fel a rali világbajnokságon, állandó beszállítója lett különböző csapatoknak, emellett saját alakulatot is elkezdtek futtatni, ami 2014-ben megnyerte az WRC 2-es sorozat csapatkupáját. A gyártó ezzel párhuzamosan egy márkakupában is szerepet vállalt, a Drive DMACK Fiesta Trophy-t a saját nevükön rendezik. A sorozat létrejötte egybeesik az FIA azon döntésével, hogy a junior világbajnokságot a Citroen uralta WRC 3-as kategóriába vitték át. A gumigyártó és az M-Sport közötti kapcsolattal utóbbi cég új helyet talált a korábban a junior világbajnokságon futó R2-es Fiestáknak, amiket 2015-ben az ugyancsak R2-es, de már turbófeltöltéses motorral futó Fordok váltottak.

Innentől Cormack folytatja a történetet. „Úgy gondolom, jó úton halad minden. Sokat tanultunk tavaly, amikor a Jari Ketomaa és Ott Tanak alkotta kétautós csapatot támogattuk. Azokon a versenyeken veszünk részt, amik erősek számunkra. Idén Sander Parn a második versenyzőnk, aki a DMACK Trophy tavalyi győztese. Ő a tanulási folyamatban van, Jari az első számú. Nyilvánvalóan Portugália nagyon érdekes volt, mivel megérkezett a Skoda, ráadásul Michelin gumikon, úgyhogy nagyon erősek voltak. Tudtuk, hogy Portugália egy briliáns verseny lesz, nagyon vártuk!”

A korábbi években számos pilóta használta a DMACK gumijait World Rally Car-okon, idén azonban eddig senki sem. Cormack állítása szerint ennek stratégiai okai vannak, hogy a WRC 2-re koncentrálhassanak. A WRC 2 az, ahol látható jelei vannak a fejlődésnek, ez az a kategória, ahol az ügyfeleik versenyeznek.

„A továbbiakban is tervezünk fejlesztési programot a World Rally Car-okhoz, de a termékek teljes kínálatát kell biztosítanunk a pilóták számára. Nagyon erősek vagyunk murván, az aszfaltgumikon azonban kell még dolgozunk, erre az évre van is fejlesztési programunk. Azon vagyunk, hogy 2016-ban ismét World Rally Car-on fussunk. Van már tudásunk a WRC és az RRC autókról. Futottunk már a gumijainkkal versenyeket bizonyos WRC autókkal, beleértve Ott Tanakot, aki murván indult. A World Rally Car-os munka nem hoz zavarba minket, de meg kell lennie a megfelelő partnerünknek, hogy megfelelő mennyiségű tesztet tudjunk lefolytatni, hogy versenyképesek lehessünk. Nem szeretnénk ezt csinálni, ha nem vagyunk versenyképesek.” Ezzel az évvel kezdődően tehát további fejlesztési munkát végez a DMACK.

Cormack a rali világának vérkeringésébe a Pirellinél dolgozva került be, mely cég most az egyik fő riválisa a DMACK-nak, a szakember azonban tiszteli a munkájukat. „Úgy gondolom, a Pirelli jó munkát végez. Jók a termékeik, nagyon sok privát ügyfelük van, nagyszerű tehát a verseny. Számomra tökéletes szituáció ez. A Michelin és a Pirelli, azaz multimilliomos vállalatok ellen versenyzünk, mi viszont csak egy kis cég vagyunk, úgyhogy véleményem szerint a minél több magas szinten zajló csata a jobb. Számomra ez nagyszerű.”

Mindeközben zajlik a munka szerte a világon. „Elég erősek vagyunk, legfőképpen Dél-Amerikában. Kontrol gumis feladatunk van a dél-amerikai bajnokságokban, foglalkozunk ralisporttal Ausztráliában, a Subaru America csapattal is futunk, olyan pilótákkal, mint David Higgins vagy Travis Pastrana, akikkel megnyertük a bajnokságot az amerikai sorozatban tavaly, és ez folytatódik most is. Végül is hetvenkét országban adunk el raligumikat szerte a világon, úgyhogy jól működik ez.”

A DMACK folyamatos meglepetéseket okoz, az egyik ilyen az FIA szabályai szerint januárban meghozott döntés volt azt illetően, hogy melyik abroncsot jelölik elsődlegesként a Portugál Rally-ra. Míg a Michelin és a Pirelli a kemény változatot nevezte meg elsődlegesnek, a DMACK a lágyat. Cormack elmagyarázza a döntést. „Vicces volt. Kaptam egy e-mailt az FIA technikai részlegétől, amiben a rali főnök Jerome Toquet azt mondta, ’biztos vagy benne, Dick?’ Azt válaszoltam, hogy ’igen, száz százalékig biztos vagyok benne.’ Mindez a 2001-ig itt zajló versenyek tapasztalatán alapult, amikor ezek a szakaszok utoljára használatban voltak. Ez akkor volt, amikor még szerelő voltam a versenyeken, mielőtt bekerültem volna a gumi üzletbe. Sosem volt gondunk a gumikopással Észak-Portugáliában, lágy gumikat használtunk mindig. Tudtuk, hogy lenn délen a szakaszok sokkal abrazívabbak. Az első alkalommal, amikor részt vettünk a rali világbajnokságon 2011-ben, nagyon kemény dolgunk volt a Portugál Rally-n a tartóssággal, nyilvánvalóan azóta voltak jó Portugál Rally-ink, ez viszont, úgy gondolom, főként passzolt a gumijainkhoz a lágy, homokos szakaszok miatt. Elég kemény az aljuk, de puha a tetejük, ami azt jelenti, hogy nincs akkora kopása a gumijaidnak.”

És igaza lett Cormacknak. A Portugál Rally előtt őrült válogatás folyt a gumikkal kapcsolatban, melynek eredményeként Nasser Al-Attiyah és Yazeed Al Rajhi a Michelinről a könnyebb Pirellikre váltott. A mindezt a partoldalról figyelő Cormack a következőként magyarázza ezt, illetve azt, hogy az érintett versenyzők mivel számoltak. „Ez ugyanaz a régi sztori, minél könnyebb egy gumi, általában annál gyorsabb, aminek a következménye az, hogy több defekted lehet. Tavaly módosítottunk a gumink specifikációján, mivel volt néhány defektünk, ugyanakkor egy nagyon gyors gumink volt. Most is megvan a teljesítményünk, a defekttel szembeni ellenállás viszont kétségtelenül javult. Ez alatt azt értem, hogy Mexikóban nem volt defektünk, Argentínában pedig nagyon kevés. Magabiztos vagyok ezzel kapcsolatban. Rendben kell lennie.”

És így is történt. Mindenkinek volt defektje Portugáliában, de a Pirellinek jutott ki a legtöbb a durva felületű első napon.

 

Andrew

 

2015. június 21.