Get Adobe Flash player

Paddon és a World Rally Car

 

Hayden Paddon karrierjében Szardínián egy új fejezet kezdődik, az új-zélandi versenyző az olasz rali világbajnoki futamon állhat rajthoz első alkalommal a Hyundai gyári csapatának színeiben az i20 WRC-vel.

A 27 éves pilóta azonban kellő tapasztalattal rendelkezik, 2011-ben egy Subaruval megnyerte a széria autók világbajnokságát. Ezt követően kipróbálta az S2000-es kocsikat, majd a tavalyi spanyol versenyen először indulhatott World Rally Car-ral, nevezetesen egy M-Sport által biztosított Ford Fiesta WRC-vel. A katalán futamon annak ellenére végzett az előkelő nyolcadik helyen, hogy nem volt lehetősége tesztelni a vegyes talajú verseny előtt.

Paddont a tavasz folyamán igazolta le a Hyundai Motorsport ígéretes feltörekvő versenyzőként, aki azóta több teszten is részt vehetett. A pilóta ezáltal érdekes bepillantást tud adni, hogy hogyan kell vezetni egy modern WRC-t.

„A World Rally Car-ok nem a világ legerősebb versenyautói, de az a vonóerő és a tapadás, amit nyújtanak, azt jelenti, hogy arra tervezték őket, hogy hihetetlen sebességgel vezessék őket. Ezáltal amikor bepattansz egy ilyen kocsiba, természetesen gyorsabbak, mint bármi más, amivel össze lehetne hasonlítani, de a vezetésükhöz szükséges elkötelezettség is sokkal nagyobb. Ezeknél az autóknál sokkal nagyobb lehetőség van a hibázásra. Egy World Rally Car-nál támaszkodhatsz az autóra, ami sokkal reaktívabb. Többféle szempontból is könnyebb vezetni, mint a Szuper 2000-es kocsikat, de magabiztosnak kell lenned abban, hogy hol vannak a határok.

Egy World Rally Car motorjának nyomatéka és a teljesítménye azt jelenti, hogy magasabb sebességi fokozatban tarthatod, és nem kell olyan óvatosnak lenned, hogy abban a szűk teljesítménytartományban tartsad, mint a Szuper 2000-est. A másik nagy különbség az, hogy hogyan használod az autót. Az egyetlen teszt, amit World Rally Car-ban teljesítettem eddig, a Hyundai-jal volt. Az első és legfigyelemreméltóbb dolog, amit észrevehetsz, hogy amikor változtatsz egy dolgon, az hatással van egy másikra.

Ez nem csak arról szól, hogy megpróbáld megtalálni a legjobb kompromisszumot egy dologra, hanem arról, hogy megtaláld a legjobb kompromisszumot az autó tíz különböző módosítható aspektusára és hogy megtaláld a megfelelő kombinációt az összesre. Ez nagyon sok időbe kerül és nagyon sok tapasztalatra van szükség, nagyon sok teszt kell ahhoz, hogy tudd, mi mivel működik a legjobban. Amennyiben az időjárási körülmények öt fokkal változnak, vagy egy kicsit esik, az egész beállítás teljesen megváltozik.”

A megfelelő tesztelés az alapja bármilyen raliversenynek. „Nem csak a Szuper 2000-es Skodákkal, hanem az N csoportos Subaruval is az volt a legnagyobb problémánk az elmúlt néhány évben, hogy korlátozott tesztidőnk volt. A BRR-rel szerencsések voltunk, mert Raimund Baumschlagernek és a csapatnak akkora tapasztalata volt az autóival. Volt egy jó alapbeállításuk, amihez nekünk csak egy kis shakedown-t kellett csinálnunk a verseny előtt, és nem kellett olyan sokat változtatnunk a beállításokat. Ebben az évben a Hyundai WRC-vel ez eléggé más, mivel van egy tesztprogramunk és szabadságunk arra, hogy bármit változtassunk, ha az én stílusomhoz akarjuk állítani a kocsit. Ez egy teljesen más forgatókönyv. Amikor volt lehetőségem a Fiestát vezetni Katalunyán, az egy nagy meglepetés volt. Meg kellett magamat csípni, hogy valójában egy World Rally Car-t vezetek első alkalommal, de egy egyszeri dolog is volt ez egyúttal. Az első dolog, amit megfigyeltem a Fiestáról, az a kezelhetőség volt. Kicsit másabb volt ez, mint a Skodánál. A Skoda futóműve sokkal inkább olyan, mint egy gokart, nagyon mozgékony, ami egy hasonló érzés, mint ami a Hyundai-jal is van.

A Fiesta sokat mozgott, amit meg kellett szokni. Az M-Sport egy ügyfélbeállítást használt. Ez jó volt ahhoz, hogy be tudtál ülni az autóba, és könnyű volt vezetni azt rögtön az elejétől. Kilencven százalékon vezetni jó volt, de eljutni a végső tíz százalékra több időt és tesztelést igényel, amihez több alkatrész és dolog kell. Az aszfalton rendben volt a Fiesta számomra, de amikor rámentünk a murvára, semmit nem volt olyan nehéz vezetni életemben, mivel azt autó, mivel annyit mozgott.  Nyilvánvalóan működött, de önbizalom kell hozzá és hozzá kell szokni, hogy mennyit mozog és hogy mekkora a tapadás. Az M-Sportnak több alapbeállítási tudása lehet, mint bárki másnak a sportágban, ha World Rally Car-ról van szó, de feltételezem, hogy a World Rally Car-oknál a beállítások sokkal inkább egyéniek a pilótához. Ha javítod egy autó beállítását, nem csak az autó lesz gyorsabb, de nagyobbnak is kell lennie az önbizalmadnak. Az M-Sportnak nagyon sok beállítása van, melyek működtek azoknál a pilótáknál, akik a múltban náluk voltak, de úgy gondolom, az én vezetési stílusom, ha úgy tetszik, sokkal simább, mint sok más pilótáé, úgyhogy egy olyan futóművet szeretek, ami stabilabb, egy autót, ami nem mozog annyit. Úgy tűnik ugyanakkor, hogy a skandináv versenyzők jobban bedobják az autót, ők egy olyan autót tudnak használni, ami mozog, és a hátsó tengelyt használják, hogy tapadásuk legyen.”

Paddon a Hyundai programjának keretében hét futamon állhat rajthoz idén a dél-koreaiak versenyzőjeként, a Hyundai Motorsport N csapata a világbajnokságon WRC Team-ként vesz részt. A világbajnokság szabályai szerint az ilyen alakulatoknak sokkal kevesebb lehetőségük van a versenyek közötti tesztelésre, mint a gyártói csapatoknak. „Alapjaiban egy nap tesztünk van minden verseny előtt, ez hat vagy hét tesztnapot tesz lehetővé az év folyamán, ami számomra sokkal több, mint amivel a múltban rendelkeztem. Úgy gondolom, a múltban egy év alatt teljes egészében kétszáz kilométert teszteltünk az utóbbi két vagy három év során, míg idén kétszáz kilométert fogunk tesztelni naponta minden egyes futam előtt. Néhány héttel ezelőtt Franciaországban egy teszten hatszáz kilométert tettünk meg három vagy négy nap alatt, ahol egy napot teljesítettünk aszfalton, hármat murván. Ez több teszt, mint amit az utóbbi három vagy négy évben összesen csináltam. A Lengyelországban tartott kis tesztünk minden, mielőtt a csapat Szardíniára megy, mivel a csapat többi része megcsinálta a tesztjét két vagy három hónappal ezelőtt Olaszországban, úgyhogy a verseny előtt a shakedown-t fogjuk arra használni, hogy beállítsuk az autót a versenyre.”

A Hyundai i20 WRC azonban már így is megmutatta karakterét Paddonnak. „Jelenleg azt érzem az autóban, hogy a Hyundai nagyban hasonlít a Skoda Fabiához. Nagyon precíz, nagyon stabil a futóműve, úgy tűnik, hogy kicsit alulkormányozott, ami abszolút tökéletesen fekszik a vezetési stílusomnak. Már most nagyon kényelmesen érzem magam a kocsiban, és ez csak finomhangolás kérdése, ahogy a szezon zajlik.”

 

Andrew

 

2014. június 4.