Get Adobe Flash player

A Finn Rally történetének 4-es évei

 

Amióta a rali világbajnokság él, a 4-esre végződő években a Finn Rally mindig hoz valami meglepetést.

 

Hannu Mikkola már akkor sztár volt, amikor a világbajnokság útjára indult, ennek első esztendeje, az 1973-as szezon azonban zűrzavarosan alakult számára, nem jött össze neki a győzelem. A rossz sorozat megszakításában a következő idény eleje sem segített, amikor az olajválság miatt több versenyt is törölni kellett. A finn pilóta győzelmeinek sorát így a ’74-es szezon közepén kezdte meg, hazai pályán aratta első rali világbajnoki diadalát. Remek verseny volt ez, Mikkola fej-fej melletti csatában győzte le fordos csapattársát, Timo Makinent.

 

Tíz esztendővel később teljesen más volt már a rali világa, a négykerékhajtás és a turbófeltöltés kezdett uralkodni. A Peugeot korábban is bizonyított már a szakaszokon, de csak a kemény feltételű afrikai versenyeken, nem pedig a nagysebességű európai gyorsaságikon. Amikor aztán a francia gyár 205 T16-osa bemutatásra került, Korzikán rögtön látszott, hogy egy nyerő masina. Sebességét a ’84-es 1000 Tó Rally-n sikerült győzelemre váltania először a félelmetes oroszlánnak. A gruppe 4-es kocsiból kialakított Audi Quattróval szemben ez volt az első diadala az újgenerációs, valódi, a célfeladatra szánt összkerékhajtásos B csoportos autóknak.

 

1994 hozta az új generációt képviselő Tommi Makinen első diadalát. A verseny egy egyszeri alkalom volt, hogy a finn a Ford csapatának színeiben állhatott rajthoz, és ez volt az első lehetősége Tomminak, hoogy csúcskategóriás, ekkor már A csoportos gyári autót vezethessen egy világbajnoki futamon. Ebben a szezonban Makinen nem rendelkezett egész éves programmal, arra egészen 1996-ig várnia kellett, hogy aztán négy éven keresztül kisajátíthassa magának a ralivilág trónját Mitsubishijével.

 

A 2000-es évek közepén már javában zajlott a World Rally Car-ok korszaka, 2004 volt az az esztendő, amikor a Peugeot egy különös kocsit kezdett el futtatni. A 307 WRC egy fura raliautó volt – megszületését marketing okokkal magyarázták –, elődeivel szemben soha nem is tudott világbajnokságot nyerni. A modell szakított minden hagyománnyal, és egy kabrióból indultak ki a Peugeot Sport mérnökei. Ennek megfelelően az alaptípus nem rendelkezett a versenycélokhoz szükséges karosszériaszilárdsággal, ami oda vezetett, hogy a versenyautó építése során a különböző megerősítések miatt a súlyelosztás messze nem abba az irányba változott, mint az ideális lett volna. A fejlesztőcsapat munkáját az erőátvitellel kapcsolatos viták is hátráltatták, a sebességváltóból először ötfokozatút használtak, de a 2004-es Finn Rally-ra már egy négysebességes egység került az autóba. Marcus Grönholm zsenialításának volt köszönhető, hogy a 307 három győzelmet is tudott aratni, először a 2004-es északi versenyen, amit egy évvel később megismételt, végül Japánban nyert 2005-ben. A 2004-es diadal stílusos, világbajnokhoz méltó győzelem volt: Grönholm csak egy rövid ideig örülhetett a négysebességes váltónak, aztán eltűnt abból egy fokozat. A finn a szakasz céljában a televíziós stábok forgó kameráin keresztül három ujját mutatva üzent csapatvezetőjének, Corrado Proverának: „Mondják meg Corradónak, három is elég!” – utalva a fokozatokra és a váltó körüli hercehurcára. A csapat kicserélte az egységet a következő szervizparkban, a nyurga versenyző pedig emlékezetes győzelmet aratott mind saját maga, mind a 307 WRC számára.

 

Talán voltak, akik 2014-ben nagy meglepetéseket vártak a Finn Rally-tól. 1993, a Subaru első győzelme óta mindössze egy új márka tudott feliratkozni a világbajnoki futamgyőztesek listájára, méghozzá a Citroen 1999-ben. Itt van az ideje tehát, hogy ez megváltozzon. Belga futamgyőztese sem volt még a verseny, sőt a világbajnokság történetének sem. Thierry Neuville-re gondoltak néhányan, hogy a Hyundai-jal megtörheti ezt a két sorozatot és csatlakozhat a Finn Rally-t nyerő nem skandináv pilóták szűk, de annál illusztrisabb társaságához is. A fiatal belgának nem jötte ez össze, a Jyvaskyla központú megmérettetés ugyanakkor így is hallatlan izgalmakat hozott. Bizonyítja mindezt, hogy az első két helyezett a célba mindössze 3,6 másodperc különbséggel futott be, amivel ez a viadal átvette a legszorosabb Finn Rally címét. Nem utolsósorban visszatért a verseny a hagyományokhoz, és ismét skandináv győztest avattak, Jari-Matti Latvala nagyszerű teljesítménnyel meg tudta állítani a franciák, Sebastien Loeb és Sebastien Ogier hároméves sorozatát.

 

Andrew