Get Adobe Flash player

Hírek: Pirelli - Zöld gumi a Pirellitől

 

Zöld gumi a Pirellitől

A 2009 júniusában megrendezett Greenerways Rally-n a Pirelli egy olyan gumit próbált ki, melynek használatával csökkenthetők a murvás raliversenyek ökológiai szempontú költségei.

Az olasz cég az N4-es autók számára kevésbé agresszív gumikat biztosított a Kielder erdőben tartott versenyen. Az abroncsok a hagyományos SG35-ös futófelülettel rendelkeztek, de a mintázatot zártabbá tették, a vállakat jobban lekerekítették. A cél az volt ezzel az kísérlettel, hogy hogyan lehetne csökkenteni a verseny során használt útszakaszok károsodását, így biztosítva, hogy az útjavítás céljából kevesebb murvát kelljen a távoli kőbányákból a helyszínre hordani.

A nézők arról számoltak be, hogy a lecsökkent oldalirányú tapadás miatt látványosabban közlekednek az autók, ugyanakkor a versenyzők nem voltak annyival lassabbak, mint amire számítani lehetett. A brit bajnokság egyik hivatalos embere elmondta, hogy az N csoportos autók 0,6 másodperccel voltak lassabbak kilométerenként a kísérleti gumikkal, holott ezen a versenyen kétszer ekkora különbségre számítottak.

Az esemény előtt másfél évvel Kris Meeke folytatott már összehasonlító teszteket a Pirelli eco gumijaval és a hagyományos murvás abroncsokkal, melynek során figyelemre méltó eredmények születtek. „Az elhaladó autó által megmozgatott murva mennyiségében kolosszális különbség volt” – mondta el Mark Taylor, a brit bajnokság koordinátora a próbák után. „20-30-szorosával kevesebb kár keletkezett.”

A Pirelli szerint a talajba kevésbé kapaszkodó speciális eco gumik használata nem csak a kisebb mértékű károk miatt kedvező, de izgalmasabb is a nézők számára.

A Greenerways Rally-t megnyerő Mark Higgins pozitív tapasztalatokkal szállt ki autójából a verseny végén. „Ennek a versenynek az volt a célja, hogy megnézzük, milyen hatással vannak ezek a kevésbé agresszív gumik a murvás felületre. Úgy gondolom, sikeresnek bizonyult ez. Elkerülhetetlen, hogy az autóknak kisebb a tapadása, mint amihez hozzászoktunk, ez bizonyítja, hogy a szakaszidők rosszabbak voltak, mint amikor a futam végén, az utolsó körben a hagyományos abroncsokon futottunk. Nyilvánvalóan a nézők szemszögéből is fejlődés ez az eredmény, az autó természetesen többet mozog.”

Az eco abroncs viselkedését a Pirelli is kíváncsian figyelte. „A kísérletek tapasztalata hasznos a murvás versenyeket, beleértve a rali világbajnoki futamokat illetően” – mondta el Mario Isola, az olasz cég raligumis részlegének vezetője. „Ezek a tesztek N csoportos autókra készített gumikkal folytak. Nyilvánvalóan sok munka kell ahhoz, hogy az újgenerációs gumikat alkalmassá tegyük a World Rally Car-okon történő használathoz.”

 

Andrew

 

2009. június 29.



Módosítás: (2021. július 29. csütörtök, 06:59)