Get Adobe Flash player

Lancia Delta HF Integrale

A Lancia gyár az 1991-es szezon végén hivatalosan visszavonult a rali világbajnokságról, autóinak felkészítését a továbbiakban a Jolly Clubra bízta. A fejlesztések ugyanakkor nem álltak le, az olaszok bemutatták a Delta HF Integralét, ami Deltona, illetve Super Delta néven is ismert lehet.

 

Az Autó-Motor így tudósított az újdonságról:

„Az új kocsin is rendesen meglátszik, hogy nem lazsáltak az elmúlt hónapokban a tervezők. A figyelmes szemlélő már a külsőségekben is sok változást nyugtázhat a hivatalosan Delta HF Integrale típuson. A jellegzetes Martini dekorcsíkok vonalvezetése főleg a keréknyílások környékén tér el az eddigiektől, a hátsó ablakokról egy formás spoiler ágaskodik a magasba, a frontlemez pedig úgy ki van lyuggatva, mint az ementáli sajt.

A „tuti” módosítások zömét azonban eltakarja az átpingált ruhácska. A mérnökök a futóművön dolgoztak a legtöbbet. Meghosszabbítottál például a lengőkarokat és megváltoztatták a lengéscsillapítók felfüggesztési pontjait. Ez nem is annyira a szélesebb nyomtáv (elöl +25, hátul + 15 milliméter) elérése érdekében történt, hanem inkább azért, hogy még nagyobb kerekeket szerelhessenek fel. Most már a 670 mm átmérőjű szuperdögös kerekek használata is lehetséges. Ez végső soron kedvezően befolyásolja a vezetési tulajdonságokat, nem kell annyira brutálisan dirigálni a paripát, mint eddig.

Az aszfaltos pályákon a 17 colos kerekeket húzzák majd fel, így végső soron puhább, jobban tapadó gumikeverékeket használhatnak, mivel a megnövelt futófelület mégiscsak jobban hűthető, és a gumik talán a 20-25 km-es pályákat is ki fogják bírni. A murvás gyorsaságikon a 16 colos kerekeket vetik be, míg a Safarin a 15 colos felniket veszik elő, mert itt van a legnagyobb szükség a legnagyobb profilmélységre a „bütykös” gumiknál; hál’ istennek a Michelin ebben a mintavariációban is kifejlesztette az igen magas, 670 mm-es pneukat.

A frontlemezbe vágott további nyílások (eddig is volt rajta elég sok rés) a sok gondot okozott termikus problémák csökkentését célozzák. Az eddiginél hatásosabb hőmérséklet-csökkentés eléréséhez pedig a turbó interhűtőjéhez még egy extra, külön hűtőt homologizáltak, amelynek 20 literes víztartálya a csomagtartóban kapott helyet, akárcsak a tárcsafékeket hűtő rendszer tartálya.

A hátsó spoiler a kocsi stabilitását növeli (a spanyol murvás bajnokságon futtatott prototípus Lancián igen hasznos tapasztalatokat szereztek egy hasonló légterelő szárnnyal), és pályánként éppen úgy állítható a dőlésszöge, mint a formula torpedókon.

A kíváncsi tekintetektől nehezebben vizslatható motor belvilágába már senki sem tudja igazán, hogy mi mindent változtattak. Limone mérnök csupán annyit kotyogott el, hogy annak a fránya 38 mm-esre csökkentett szűkítőnek köszönhetően a masina teljesítmény 20 lóerővel csökkent. (De hogy pontosan mennyinél lett kevesebb, arról nem szól a fáma, pedig ez az igazán izgalmas kérdés.) a maximális „kakaó” 6500-as fordulat helyett már 6000-nél jelentkezik, míg a maximális nyomaték a 4500-as fordulaton érződik igazán.”

 

Műszaki adatok

Homologizáció: 1992.01.01. (5448)

 

Motor: 2 literes, soros, 4 hengeres turbófeltöltés motor, Garrett T3 turbófeltöltő, Weber-Marelli IAW90 elektronikus benzinbefecskendező, Weber-Marelli IAW90 elektronikus gyújtásrendszer

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 84 mm

Löket: 90 mm

Hengerűrtartalom: 1995 ccm

Kompresszióarány: 7,7:1

Teljesítmény: 365 LE (fordulatszám: 7000 1/min)

Forgatónyomaték: 535 Nm (fordulatszám: 4000 1/min)

 

Tengelykapcsoló: Valeo kéttárcsás

 

Erőátvitel: négykerékhajtás, Abarth R90 típusú 6 fokozatú sebességváltó, állítható nyomatékelosztású Ferguson rendszerű bolygóműves, viszkókuplungos középső differenciálmű (első és hátsó tengely közötti nyomatékelosztás: 50-50%, 40-60% vagy 45-55%), korlátozott zárású első differenciálmű, Torsen rendszerű hátsó differenciálmű

 

Felfüggesztés:

Elöl: McPherson

Hátul: McPherson

 

Fékek:

Elöl: belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton: 332 mm, murván: 280 mm, négydugattyús féknyergek

Hátul: belső hűtésű féktárcsák, átmérő: 280 mm, kétdugattyús féknyergek

Állítható fékerőelosztás

 

Kormányzás: rásegítéses fogasléces kormánymű

 

Kerekek:

Murva: 7x16 collos felnik

Aszfalt: 9x17 collos felnik

 

Gumik:

Murva: 185/660x16 méretű gumik

Aszfalt: 245/610x17 méretű gumik

 

Méretek:

Hossz: 3898 mm

Szélesség: 1767 mm

Magasság: 1360 mm

Tengelytáv: 2480 mm

Nyomtáv elöl: 1566 mm

Nyomtáv hátul: 1526 mm

 

Súly: 1100 kg

 

Andrew