Get Adobe Flash player

Aki a bajnok mellett ül

A bajnokok általában komplex karakterek. A ralibajnokok azonban egy zárt karosszériában tartózkodnak, a sofőröknek csak a navigátora tudja igazán, mi is történik az autóban ténylegesen.

Az alábbiakban Sebastien Ogier navigátora, Julien Ignrassia mesél arról, mi zajlik a Volkswagen Polo R WRC-ben és mondja el, milyen egy rali világbajnok pilóta. Míg azt ugyanis mindannyian láthatjuk, hogy milyen időket teljesít a francia pilóta a szakaszokon, halljuk, hogy panaszkodik a rajtsorrendről, értesülünk minden ilyen dologról, azt nem tudjuk, hogy milyen is emberként.

Ingrassia így kezdi: „Talán én vagyok a legjobb ember a világon, aki ezt a kérdést meg tudja válaszolni, de nem tudok teljes választ adni a kérdésre. Meg kell hagynom Sebastiennek, hogy megmaradjon a magánszférája! Nem hinném, hogy természetellenesen viselkedne a média vagy a kamerák előtt. Természetesen megtanulta, hogyan adja elő magát a nyilvánosság előtt, mivel ez egy olyan dolog, amit meg kell tanulnod, amikor egy közérdeklődésre számot tartó sportoló vagy. A valós életben ettől ő még ugyanaz az ember a verseny folyamán, nincs nagy különbség. Mindig is egy olyan ember, aki nagy igényeket támaszt, aki mindig mindent tudni akar. Bármit is csinál, az első vagy a legjobb akar lenni mindig. Nem hinném, hogy két Sebastien van, egy a raliautóban és egy azon kívül. Talán nem lehet látni Sebastien laza oldalát, aki időről időre a tengerparti napon szeret hűsölni, de biztos vagyok benne, ugyanolyan, mint bárki más. A versenyek folyamán és általában ugyanezen a szinten van, azt lehetne mondani, hogy sosem kapcsol ki az agya.”

A médián keresztül úgy tűnik, Ogier mindig első akar lenni, és azt a benyomást kelti a kívülállók számára, hogy nincs tisztelettel senki más iránt. Ha megnézzük, milyenek voltak a citroenes idők és a nagy csaták, az látható, hogy néha még politikai csatározások is előfordultak Sebastien Loebbel. Mindenki más elfogadná, elfogadta volna, hogy Loeb a legnagyobb, de Ogier azt a benyomást keltette, hogy nem fogadja el őt elsőszámúként.

Julien ismét Ogier védelmére kel. „A kilenc éve alatt, amit Sebastiennel együtt dolgozva töltöttem, megvizsgálva a média kommenteket és minden felvételt, össze lehet számolni, hányszor mondta, hogy Loeb a referencia, ő az ember, akit le kell győzni, ő a legjobb raliversenyző. Nem mondhatjuk, hogy nem tisztel másokat. Tiszteli a többieket, ez teszi őt még inkább elkötelezetté, hogy legyőzze őket. Ha más van az élen, mindent megtesz, hogy legyőzze. Mostanában a csapatunknál, a Volkswagennél nincsenek ilyen történetek. Tiszta számunkra, versenyzőknek, hogy verseny van a szakaszokon és a legjobb győz. Biztos, hogy néha mond olyan dolgot annak a reményében, hogy kizökkentse az előtte állót a nyugalmából, vagy csak azt mondja, amit akar, mivel nem szeret félrevezetni másokat. Úgyhogy nem a válasz, megvan a tisztelete a többi versenyző irányába, de sosem hagyja nekik elhinni egy másodpercre sem, hogy automatikusan le tudják őt győzni.”

Tavaly tisztán látszott, hogy Ogier-nek előnye volt a Polo R WRC-vel elvégzett fejlesztések és a tesztelések terén Jari-Matti Latvalával szemben Idén azonban úgy tűnik, összehasonlíthatóbb tapasztalatokkal kezdték az évet az autó tekintetében. Vajon meglepte-e Ogier-t, hogy milyen gyorsan alkalmazkodott Latvala?

„Nem hinném, hogy meglepte” – válaszolja óvatosan Ingrassia. „Teljes mértékben azt vártuk, hogy így lesz. Nagy hátrány volt Latvala számára a tapasztalatgyűjtés, de nem csak ezért nem volt könnyű neki. A fő dolog, hogy meg kellett értenie, hogyan maradjon az úton, miközben ugyanolyan gyors legyen, mint korábban. Latvala egyfajta legendája ennek a problémának. Tudjuk, hogy amikor gyorsan ment, akkor nagyon-nagyon gyorsan ment, de gyakran volt, hogy nem maradt az úton. Ez volt az igazság mostanáig. Ez nem a tisztelet hiánya részemről, hogy ezt mondom. Ahogyan hozzááll a versenyekhez most már, érti, hogyan érjen el jó eredményeket és legyen gyors ezzel együtt. Biztos vagyok benne, ha egy másik gyártónál lenne, akkor is csatában lenne velünk a dobogóért.”

Néhányan úgy vélik, az Ausztrál Rally tizenegyedik gyorsasági szakasza egyfajta fordulópont volt az idei bajnokságban, Ogier és Ingrassia azért tudta megnyerni azt a versenyt, mert jobb taktikát eszközölt, jobb volt a gumiválasztással kapcsolatos döntése.

Ingrassia sejtelmes mosollyal magyarázza az esetet. „Mindig egy lépéssel előtte kell lenned a többieknek. Ez jelentheti a gumiválasztást, jelentheti a pályabejáráson az itinerírást, jelentheti a technikai dolgokat, jelenthet sok mindent. Sok kártya van a kezünkben, a gumiválasztás kérdésében Sebastien legtöbbször nagyon ügyes. Ez kétirányú azonban. Az egyetlen alkalom, amikor azt láttam, hogy nagy hibát követett el, idén Monte-Carlóban volt az első napon, az otthonához, Gaphoz közel történt egy rossz választás. Máskülönben pontosan tudja, mit kell csinálni. Amikor kockázatot vállal a gumiválasztásában, azért van, mert meg akarja próbálni, nem azt csinálja, amit valaki mondott neki. Magunknak választjuk a gumikat, aztán együtt élünk a következményeivel.”

A páros tehát odafigyel a versenyzés különféle aspektusaira, és figyelembe veszi azokat a hibákat, amiket korábban elkövetett. De a gumikkal kapcsolatos korlátozások túlzott mértékeket öltenek-e a sportban manapság?

„Számunkra ez része az izgalmas sportágunk” – lepődik meg a kérdésen kissé a navigátor. „Emlékszem, amikor néztem a TV-ben talán a 2010-es Monte-Carlo Rallye-t. Európa vezető sportcsatornáján magyarázták, hogy elképesztő látni, hogyan érkeznek az autók a rajtvonalhoz. Azt mondták ’nézzék, neki szöges gumijai vannak, ő pedig slickeken fut, mi fog történni, jelenleg száraz az út, igen, de lehet, hogy a hegycsúcson hó van!’ Ez az izgalom, adrenalint biztosít a csapatoknak, a TV-nek, mindenkinek. Számomra ez a játék része. Az bizonyos, hogy nem olyan, mint a múltban volt, amikor talán tíz választási lehetőség is volt a keverékek között, a konstrukciók és minden más között.”

Ogier Németországban két ki nem kényszerített hibát is elkövetett. Ez szokatlan volt tőle. Ingrassia rávilágít, hogy mi is játszódott le pilótája fejében a verseny során.

„Könnyű elfeledkezni mindennek az emberi oldaláról, hogy mi hogyan megy” – mondja Ogier védelmében a francia. „Beszélünk az autók felkészítéséről, a pályabejárásról, de senki sem gondol a versenyek közötti időszakra, amikor nincs időnk pihenni, csak dolgozunk. Sebastien akkor mentálisan kicsit lent volt, de nem akarta beismerni. A kilenc év alatt két vagy három esetet lehet összeszámolni, hogy hányszor történt ilyen, úgyhogy erős ő nagyon. A nyár sűrű volt számára a privát és a professzionális életét illetően is, mivel sok változás történt, de belül mélyen mindig a legjobb akar lenni a sportban – úgy, hogy mindenkinek a legsportszerűbb körülmények állnak fenn. Talán nem jövünk rá, de ez volt, ami annyira zavarta őt. Csak a következményeket látjuk.”

Mivel Ogier Loebhöz hasonlóan francia, könnyű összehasonlítani kettejüket, és előbbit Loeb követőjének tekinteni. Hogy Ogier tanult-e a másik Sebastientől, ami segítette karrierjét, Ingrassia határozott igennel válaszolt.

„Nem tudnám megmondani pontosan, milyen dolgokban, de amikor szoros kapcsolatban vagy valakivel, aki jobb nálad, nem fogadod el, hogy mögötte vagy. Nem tanulsz, ha nem elemzed, mi is történik. Mindig jó, ha van valaki előtted. Mostanában mi vagyunk elöl, ami egy új kihívás, hogy fenntartsuk ezt.”

A mostani bajnokpáros korábban számtalanszor kifejtette, Sebastien Loeb hihetetlen és hogy a sportág egy nagy egyénisége.

„Néhány embernek megvan a DNS-e ehhez, nekik szükségük van egy olyan esélyre, ahol kifejezhetik magukat. Úgy gondolom, Ogier, Loeb és még néhány ember ilyen. Nem csak egyszerűen arról beszélünk, hogy a rali világbajnokságon a raliautó vezetésében jók. Ez a szellemiségről szól, ezek az emberek a pályafutásukat a lehető legerősebbé akarják tenni. Tudják, hogyan kell autót vezetni, tudják, hogyan kell Finnországban átmenni egy ugratón 180 kilométer/órával, de azt is tudják, hogyan kell küzdeni egy bajnoki címért. Ez nem egy olyan dolog, amit bárki meg tud tenni. Loebbel kapcsolatban, ő a tökéletes csapatban volt egy tökéletes autóval. Tudta, hogyan építse maga köré ezt a csapatot, a csapat erős volt, a bizalom pedig nagyon nagy volt mindezen évek alatt. Töretlen volt a bizalom a csapat és a pilóta között.”

 

Andrew