Get Adobe Flash player

A Ford Fiesta RS WRC technikája - Új előírások

 

Új előírások

A kétliteres S2000-es Fiestát annak az új szabályzatnak megfelelően tervezték meg, építették és fejlesztették, ami később magába foglalta a 2011-től pályára lépő, direkt befecskendezéses, turbónyomás korlátozott és a belépő oldalon szűkítővel ellátott 1,6 literes turbómotorral szerelt World Rally Car-okat.

A jövőnek egyfajta próbatétele vezetett a megkötésekkel megtervezett szívómotoros Super 2000-es előírásokból oda, hogy azokból dolgozták ki a World Rally Car-okra vonatkozó soron következő szabályzatot. Hasonló erőátvitel, felfüggesztés és strukturális előírások célozták meg a költségcsökkentést az alkatrészek és egységek minimum súlyelőírásaival kiegészítve, megtiltva a drága anyagok használatát, szigorúan korlátozva az elektronikai vezérléseket, a szenzorok számát.

A Fiesta S2000 tervezési fázisának korai szakaszától fogva egyértelmű volt, hogy a kétliteres turbómotoros Focus WRC alkatrészeihez hasonló egységek használatának gyakorlati lehetősége tulajdonképpen kizárt. Az M-Sport technikai igazgatója, Christian Loriaux mindazonáltal a következőket mondja el: „Nem akartuk a Szuper 2000-et olcsóra és egyszerűre csinálni, a World Rally Car-okkal szemben akartuk olcsóbbá tenni ugyanolyan minőség mellett, új technológiákat akartunk találni, hogy olcsóbbá tehessük az alkatrészeket. Nagy méreteket öltött azonban ez és nagy volt az elkötelezettség is.”

2010-től kezdődően a Szuper 2000-es autók és 2011-től a WRC autók húsz milliméterrel szélesebbek lehetnek, mint az előző, 1800 milliméter széles WRC-k. A Fiesta Szuper 2000 volt az első olyan autó, amit ennek a nagyobb szélességet lehetővé tevő szabálynak megfelelően terveztek, így tudott ez hasznot húzni a szélesebb nyomtáv miatti nagyobb tapadásból és a hosszabb rugóútból.

A gyártók által a Szuper 2000-es, illetve WRC autókhoz választott B szegmensű járművek utasterének kisebb az ajtótól ajtóig mért belső szélessége, mint a régi, kétliteres turbómotort használó C szegmensű World Rally Car-oké. A csökkentett szélesség a bent ülők oldalirányú baleset esetén történő becsapódással kapcsolatos védelmének problémáját a középpontba hozta.

Az FIA szigorúbb bukócső geometriai definíciókat léptetett életbe, a bukócső csőátmérőjét 38-ről 50 milliméterre emelte. A B szegmensű modelleknél ugyanakkor az ülés és az ajtó közötti kötelező kétszáz milliméteres távolság elérése nem volt lehetséges az FIA üléseivel, így azoknak módosított, csökkentett méretű változatával lehetett csak megfelelni az elvárásoknak.

A kifutó kétliteres WRC szabályokhoz képest az is eltérés volt, hogy az S2000-es és WRC standardok szerint a bázisautó strukturális fémelemeit meg kellett tartani, az egyetlen kivétel az ajtóban található, oldalirányú ütközés ellen védő rúdjai voltak, amiket el kellett távolítani, hogy az FIA kötelező, minimum hatvan liternyi energiaelnyelő habja az előírások szerint megfelelő módon kaphasson helyet az ajtó belső és külső borítása között.

A Fiesta a piacon megjelent egyik legutolsó B szegmensű modell volt, amikor a Szuper 2000-es autót kifejlesztették belőle. Loriaux kezei között érte el a kategóriára vonatkozó 1200 kilogrammos minimális súlyhatárt. „A Fiesta S2000 súlyelosztása nagyon jó” – mondja. „Nagyon könnyű a kocsi, könnyebb, mint a versenytársainké. Jó az autó a kezdetekhez, egy jó generációs karosszéria. Értelemszerűen könnyű vele, mivel egy kisebb autó.”

A jelenlegi World Rally Car szabályok tiltják a tengelyek aktív differenciálművét, valamint a középső differenciálművet, a négykerékhajtásos Fiestának emiatt mechanikusak a diffijei, az előfeszítést csak az autó álló helyzetében lehet állítani. A hátsó hajtás a kézifék használatakor leold, hogy a hajtűkanyarokkal könnyebben lehessen megbirkózni. Az acél lengőkarok a forgácsolt alumínium kerékagyakhoz kapcsolódnak, a kocsi mind a négy felfüggesztésében McPherson rugóstagok vannak a Reiger külső tartályos háromutas, a be- és kirugózásában is állítható lengéscsillapítóival. Az autó elöl és hátul is rendelkezik stabilizátorral, amit úgy terveztek meg, hogy a szervizek között könnyen kiiktatható legyen a versenyzők által, ha szükség lenne arra.

A murvás versenyeken 7x15 collos, míg az aszfaltosokon 8x18-as alumínium felniket használnak, a gumi maximális külső átmérője mindkét esetben 650 milliméter. A Brembo belső hűtésű féktárcsái 300 milliméteresek elöl is és hátul is murván, aszfalton azonban az elsőket 355 milliméteresre cserélik. A féknyergek négydugattyúsak, a kézifék hidraulikus működtetésű. Az ütközéstől ütközésig másfélszer elfordítható kormány szervórásegítéses, a fogasléc áttétele nagy, 12:1.

A csapatnak háromszáz munkaórára van szüksége az S2000-es, illetve WRC Fiesta karosszériájának elkészítéséhez, összehasonlítva ezt a kétliteres Focus WRC kasztnijával, az kilencszáz órát vett igénybe. A régi WRC-k karosszériáját ki lehetett könnyíteni, ami maga után vonta, hogy a módosított karosszériát szerelték a padlólemezre, ugyanakkor az eredeti kasztni alkalmazása – mint a Fiesta esetében is – egyszerűbb és gyorsabb.

Az M-Sport annak az elvnek a mentén tervezte meg az első Fiesta S2000-est, hogy a World Rally Car-hoz szükséges munka kilencven százaléka a Szuper 2000-es kocsi esetében el legyen már végezve: a karosszéria, a különböző tartályok és a hasonló dolgok a World Rally Car leszármazottban is használhatók voltak. A motorteret ugyanakkor át kellett alakítani, hogy helyet biztosítsanak az intercoolernek, az airbox-nak és az 1600-as turbómotor különböző kiegészítő berendezéseinek.