Get Adobe Flash player

A Ford Fiesta RS WRC technikája - Különböző csapatok, különféle megközelítések

 

Különböző csapatok, különféle megközelítések

A Ford és a Citroen a Fiesta RS WRC-vel, illetve a DS3 WRC-vel kezdte meg a 2011-es évet. A Ford francia riválisának nem volt szívómotoros kétliteres Szuper 2000-es kocsija, míg az M-Sport csapata 2010-ből rendelkezett már tapasztalatokkal a Fiesta S2000-essel. Ez segített abban, hogy az 1,6 literes Fiesta WRC-hez hangolják a felfüggesztést és a szilárdság, merevség és súly tekintetében minden alkatrészt optimalizálhassanak.

A Ford azt az utat választotta az erőforrás esetében, hogy egy sorozatgyártású motorblokkot és egy egyedi, a versenyzésre tervezett hengerfejet használ. Ennek a blokknak és az anyagának a Ford I4-es öntvénye adta az alapot, ami az utcai autókban EcoBoost néven fut. Ez a blokk a kétliteres Focus RS WRC-ben bizonyította már robosztusságát, a Fiestához pedig csökkentették hengerűrtartalmát. Az M-Sport gyakorlatilag utcai blokkot használ, amiről forgácsolással távolították el a felesleges tartókat és úgynevezett opened deck formátumra alakították át, hogy jobb acél hengerperselyek kaphassanak benne helyet. A Fiesta WRC hengerfejének a jelenlegi I4-es az alapja, amit a direkt befecskendezés miatt módosított és annak megfelelően gyártott le a Pipo Moteurs, csakúgy, mint a szívócsonkot, a kartert és a főtengelycsapágyazást.

A Citroen ugyanakkor a globális világmotor koncepció mellett döntött a DS3 WRC esetében, amit az FIA később „függelékmotorként” jelölt meg, és amiről akkoriban úgy gondolták, hogy ennek a „versenykoncepciójú” motornak 2013-2014 környékén beszüntetésre kerül minden kiterjesztése.

Az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson rámutat, hogy az új technikai szabályok jelentette csökkentett szerepű műszaki fejlesztések a versenyzőkre kívánják helyezni a hangsúlyt, akiknek innentől kezdve manuálisan kell sebességet váltaniuk, saját maguknak kell a rajtprogramot kezelni és akik egy pánik helyzetben megpróbálva extrém gyorsan kettőt váltani könnyen tönkretehetik a sebességváltót. Mindazonáltal a Fiesta RS WRC az új szabályok első versenyén, a 2011-es svéd futamon elfoglalta a teljes dobogót.