Get Adobe Flash player

A Ford Fiesta RS WRC technikája - Játék a jokerekkel

 

Játék a jokerekkel

 

A 2011-es szezon kezdetén tapasztalt hengerfejrepedések oda vezettek, hogy a Pipo és az M-Sport két jokert játszott ki (ami az FIA homologizációs engedménye bizonyos változtatásokhoz; az első évben öt használható fel ezekből, az autó teljes élete során pedig összesen tíz), hogy megerősítse a hengerfejet, egyúttal a befecskendezők formáján is végeztek kisebb változtatásokat. A motorblokk és a hengerpersely is módosításra került.

A motor működésének legnagyobb részét – a fordulatszámot (percenként 8500), turbónyomást (2,5 bar lehet maximálisan vagy a környezeti légnyomásnál 1,5 bar-ral nagyobb érték, ezt a lefúvatószelep kontrollálja), üzemanyagnyomást, stb. – egy, az FIA által biztosított fekete doboz felügyeli. Loriaux elismeri, a nyomáscsúcsok elkerülhetetlenek. „Az FIA méri az időzítést, a nagyságot és a csúcsok magasságát; ezeket értékelik, van egy integrátor. Mindenfajta körülmény előfordul, az FIA egy elég bonyolult algoritmust alkalmazott, ami figyeli a gázpedálállást és más dolgokat, és mindig, ha van egy csúcs, méri a csúcs nagyságát és hosszát, összegzi ezeket, amiből lesz egy maximum, amivel rendelkezhetsz.”

Az M-Sport jelenlegi, a felügyelő szoftverrendszert érintő fejlesztéseivel sikerült elérni, hogy magasabb fordulatszámon nagyobb legyen a teljesítmény, Loriaux pedig rámutat, hogy magas fordulatszámon a turbónyomás 2,5 bar alatt van és hogy a nyomáshatárt alacsony fordulaton érik el, például a hajtűkanyarok kijáratában, amik aránylag ritkák a versenyeken. A Garrett turbófeltöltő szűkítőjét a szabályokban előírt 2,5 bar-os maximum értéknek megfelelően határozták meg, a nyomáshatáron már nem a hasznos tartományában működik a feltöltő, tehát fizikális határai is vannak a rendszernek.

Ugyan nem árulja el Loriaux a direkt befecskendezéses turbós egység pontos teljesítmény- és nyomatékadatait, rámutat, hogy a tényleges nyomatékérték nem is releváns. „A kétliteres WRC-ről be tudnánk bizonyítani, hogy a fékpadon 800 newtonmétert teljesített, de igazán sosem jutottunk el idáig, mivel sosem volt akkora tapadás, hogy ezt elérjük. Ami adatokat tehát a fékpadon láthatsz, az nem a valós élet” – mondja.

A korábbi raliautókkal összehasonlítva Loriaux úgy véli, a legutolsó WRC autóknál az a nagy különbség, hogy az FIA által kontrollált 102 oktános benzint nagynyomáson, direkt az égéstérben keverik össze a levegővel, és azt jósolja, hogy ez a technológia a jövőben is a versengés tárgya lesz. „Harminc évvel ezelőtt boldog volt mindenki a Weber 40 DCOE-ivel vagy a 45-öseivel, aztán amikor a hengerenkénti befecskendetés bejött, sokan csodálkoztak, miért van szükségünk mindenféle szabályra” – meséli Loriaux. „Nem igazán ad nagyobb teljesítményt, dolgozik sokkal jobban, ez vagy az, mégsem akar manapság visszatérni senki a 45-ös Weber karburátorokhoz. Rájöttünk, hogy a hengerenkénti befecskendezést sokkal könnyebb kezelni, csökkentettük a fogyasztást, valamint javítottuk a megbízhatóságot, és úgy gondolom, ugyanez fog történni a direkt befecskendezéssel – ez csak a kezdete a történetnek, remélhetőleg ki tudjuk aknázni az előnyeit.”

A raliautókra vonatkozó előírások az A csoportban előírták a nedves karteres kialakítást, ami átkerült a kétliteres turbómotorral szerelt World Rally Car-ok szabályzatába is. A legutóbbi, 2011-es előírások azonban lehetővé teszik a száraz karter alkalmazását. Loriaux beismeri: „Egy ilyen megoldás egy kicsit nagyobb megbízhatóságot biztosít és potenciálisan egy kicsit nagyobb erőt, hosszú volt a vita róla, hogy érdemes-e mindezt megcsinálni. Amennyiben nem csökkentheted egy formula autó súlyát, ha kisebbre veszed a kartert ezzel a mérettel, a motort lejjebb engedheted ugyanennyivel. Ezeknél a kocsiknál azonban a főtengely pozícióját huszonöt milliméterrel mozdíthatod el az utcai autóhoz képest, úgyhogy ha a kartert ennyivel kisebbre veszed, akkor sem engedheted lejjebb ennyivel a motort.

Nyernénk ugyan a biztonság terén, hogy nem érné kemény ütés az olajtartályt és nyernénk talán a hasmagasságon is, de a tömegközponton nem igazán” – mondja.