Get Adobe Flash player

A Monte kihívása

Az először 1911-ben megrendezett Monte-Carlo Rallye a rali világbajnokság versenynaptárának klasszikusa, ami arról nevezetes, hogy az egyik legnehezebben megtanulható viadal. De mi is teszi ennyire keménnyé? A wrc.com az M-Sport World Rally Team pilótáját, Elfyn Evans-ot kérte meg, hogy adjon egy kis útmutatót.

A wales-i versenyző egy Ford Fiesta RS WRC-vel tavaly teljesítette először a viadalt, és egy hatodik hellyel hívta fel magára a figyelmet. Tizenkét hónappal később visszatér egy második kísérletre. Alább olvasható, hogy mi is jár a fejében.

1. Félelmetes szakaszok

„Egy dolog, amit az emberek lehet, hogy nem értenek, hogy a Monte néhány abszolút fantasztikus szakasszal rendelkezik a pilóták számára. Hihetetlenek. Ha nyáron kellene mennünk, egy elképesztő aszfaltos verseny lenne…”

2. Megjósolhatatlan időjárás

„… télen azonban minden az időjárásról szól. A változatos feltételek mindig is rendkívül nehézzé tették a versenyt. Lehet hó és jég a hegy egyik oldalán, eső a másikon és csontszáraz utak egy kicsivel arrébb. A feltételek elég gyakran különbözőek ugyanannak a szakasznak az elején és a végén. Egy három gyorsaságis körben akár hat különböző útviszonyra kell gumit választanod! Ez még rosszabb akkor, amikor az úton lévő jégkémek egy dologról számolnak be, az időjárás előrejelzőink pedig változást jósolnak.”

A 2014-es Montén elég sok teljesen behavazott rész volt

 

3. Gumiválasztás

„Bárki is dönt jól és marad ki a bajból, nagyon jól fog menni. Oké, senkié sem lesz százszázalékosan jó minden szakaszra, sokkal inkább arról van szó, hogy kinek lesz a legjobb kompromisszuma. Havon és jégen egy rossz gumival abszolút nulla a tapadás. Így jártunk tavaly az első szakaszon. Mindenki úgy ment ki, hogy nyirkos vagy vizes szakaszokat várt, végül nyolc centis hóban találtuk magunkat! Érdekes volt, főleg azért, mert ez volt az első alkalmam itt egy World Rally Car-ral.

Amennyiben ilyen fordul elő, megpróbálunk magas sebességi fokozatban maradni, hogy korlátozott legyen a kerekek kipörgése, de a sebesség nagyon-nagyon alacsony. Mindig megvitatjuk a gumiválasztást a szervizben, és ha a feltételek állandóak, egy tisztességes kompromisszumot lehet találni. Nehéz lehet azonban akkor, amikor az emberek eltérő véleményen vannak, főként akkor, amikor az utolsó pillanatban érkező információ a feltételek javulását vagy romlását sugallja.”

4. Hógolyók

„A nézőkről köztudott, hogy havat lapátolnak a szakaszokra, különösképpen a Turini szakasz híres részén. Tavaly azonban annyi hó volt már ott, hogy amennyiben minden havat odaszórtak volna, amit akartak, az sem jelentett volna nagy különbséget. Ez egy probléma lehet, egy olyan dolog, ami miatt óvatosnak kell lenned. De ha rajtaveszel, rajtavesztél – nem járhatod körbe a kanyarokat arra várva, hogy egy halom hó lesz az úton!”

 

Andrew