Get Adobe Flash player

A Toyota rali világbajnoki mérföldkövei

Az új Yaris World Rally Car lesz a legújabbja a Toyoták legendás sorának, melyek a japán márka nevét a rali világbajnokságon vitték, amikor pedig 2017-ben versenyben is bemutatkozik az újdonság, már csaknem két évtizede lesz, hogy a gyár utoljára jelen volt 1999-ben.

Az az 1999-es szezon a Toyota kölni székhelyű autósport bázisának, a Toyota Motorsport GmbH-nak a több mint huszonöt éves folyamatos rali aktivitásának a végét jelentette. A TMG Andersson Motorsportként kezdte életét, a nevét a cég alapítójáról, Ove Anderssonról kapta, a rali világbajnokságon pedig Toyota Team Europe-ként versenyzett.

Az idők folyamán negyvenhárom győzelmet arattak olyan ikonikus autókkal, mint a Celica Twincam Turbo és a GT-Four változatok, majd a Corolla WRC, a pilóták pedig sztárok, Carlos Sainz, Juha Kankkunen és Didier Auriol voltak.

A Toyota sikereinek nagy része az 1990-es évekhez fűződik, melynek során négy egyéni és három gyártói világbajnoki címet szereztek. A márka az afrikai Safari Rally dominanciájának is a szinonimája volt a ’80-as években.

Voltak azonban mélypontok is, a legemlékezetesebb az 1995-ös szezonból történt kizárás és az azt követő tizenkét hónapos eltiltás a szabálytalan, nagyobb motorerőt eredményező turbórendszer miatt.

A Toyota nagy sikereket könyvelhetett el a Safari Rally-n

 

A wrc.com az alábbiakban szedte össze a Toyota rali világbajnoki történetének eddigi legfőbb tényeit:

1973: Walter Boyce megszerzi a Toyota első győzelmét egy, az Andersson Motorsport által felkészített Corollával az Egyesült Államokbeli Press On Regardless Rally-n. 

1975: A TTE első győzelme Finnországban, az 1000 Tó Rally-n született meg a jövő bajnokával, Hannu Mikkolával, aki egy Corolla Levint vezetett.

1984: A kenyai Safari Rally-n aratott első győzelem Björn Waldegarddal és a Celica Twincam Turbóval. Ez volt a Toyota Safari mesterhármasának első diadala, Waldegard és Juha Kankkunen 1984 és 1986 nyertek a márkával.

A 4WD Celica GT-Four 1988-ban mutatkozott be

 

1988: A 4WD Celica GT-Four debütálása, ami aztán 29 rali világbajnoki futamgyőzelmet és hat (két gyártói és négy egyéni) világbajnoki címet szerzett az ST165, ST185 és ST205-ös változatában.

1989: Második hely a gyártói bajnokságban. Carlos Sainz bemutatkozik a Toyotánál, hét rajthoz állásból három dobogós helyezést szerez.

1990: Sainz a Toyota első egyéni világbajnoka a Celica GT-Four (ST165) volánja mögött. A Toyota a második a gyártói versengésben.

1992: Sainz megszerzi a második világbajnoki címét egy Celica GT-Four ST185-tel. A Toyota ismét második a gyártói versengésben.

1993: Hét győzelemmel a Toyota lesz az első japán gyártó, aki a rali világbajnokságon megszerzi a gyártói címet. Kankkunen ehhez hozzáteszi az egyéni koronát.

  

Auriol egy Celicát vezetve szerezte meg az egyéni címet 1994-ben

 

1994: A Toyota ismét megnyeri a gyártói címet, Didier Auriol pedig az egyéni koronát. A TTE-t átnevezik Toyota Motorsport GmbH-vá (TMG), miután a Toyota Motor Corporation átveszi a tulajdonjogot.

1995: Harmadik hely a gyártói bajnokságban, később azonban kizárás jön. Tizenkét hónapos eltiltás az illegális rendszer beépítése miatt, ami megnövelte a motor teljesítményét azáltal, hogy a levegő megkerülhette a szűkítőt a turbóban. „Ez a legtalálékonyabb dolog, amivel a motorsportban eddig eltöltött 30 évem alatt találkoztam” – nyilatkozta az FIA elnöke, Max Mosley.

1996-1997: Privát csapatok támogatásával a rali világbajnoki jelenlét fenntartása.

A Király, Carlos Sainz hazai futamán, Spanyolországban

 

1998: A rali világbajnoki visszatérés a Celicát váltó Corolla World Rally Car-ral, valamint a Sainz és Auriol alkotta pilótafelállással. Második hely mind az egyéni, mind a gyártói értékelésben.

1999: A harmadik gyártói világbajnoki cím, valamint a rali világbajnokságról történő visszavonulás bejelentése, hogy biztosított legyen a felkészülés a 2002-es Forma-1-es váltásra.

2015: A rali világbajnokságra történő 2017-es visszatérés bejelentése a Yaris World Rally Car-ral.

Andrew