Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága - Mr. Safety, azaz Jacek Bartos

 

Mr. Safety, azaz Jacek Bartos

 

A rali világbajnokságon Robert Kubica mellett Jacek Bartos a másik leghíresebb lengyel. 1996 óta ő felel a nézők, a versenyzők és a pályabírók biztonságáért.

A 1980-as és ’90-es években a rali világbajnokság drámai és szomorú balesetek színtere volt. Az 1986-os Portugál Rally-n a versenyzők sztrájkba is léptek a nézők viselkedése miatt, ez irányította az irányító testület figyelmét a súlyos biztonsági hiányosságokra.

Az FIA Világtanácsa 1996-ban jóváhagyta a biztonsági delegált kinevezését, a pozíciót pedig Jacek Bartos, a Polski Fiat csapat korábbi vezetője foglalhatta el. „Akkoriban a gyártók bizottságának voltam a tagja, aminek az elnöke Max Mosley volt. Ő tisztában volt azzal, hogy mennyire szeretném, ha a versenyek biztonsága javulna.

Nem volt könnyű nekikezdeni. Tiszta lappal indultunk, hogy a szervezőkkel egyeztetéseket és megbeszéléseket hozzunk tető alá.” Jacek ekkor a rajongók legutálatosabb emberévé vált. „Az volt a munkám, hogy informáljam a versenyigazgatót a szakaszok biztonsági helyzetéről. Helikopterrel repültem felettük, mielőtt az autók megérkeztek volna. Igaz, hogy én voltam a szakaszok nagyszámú törlése mögött akkoriban, de ez a nézők érdekei miatt történt. Szükség volt rá, hogy megváltoztassuk a mentalitást.”

Ha a versenyigazgató nem fogadta meg Jacek tanácsait, a probléma az FIA bizottsági szintjére került, ez történt például a 2011-es Portugál Rally-n is.

A versenyek között a lengyel szakértő biztonsági útmutatókat és terveket készít, melyek meghatározzák a nézői és a média zónákat, de helikopteres biztonsági tervvel is rendelkeznek. A versenyeken Bartos most már autóval megy át minden szakaszon. „Ez minden évben fejlődik, elértünk már számos célt. A szervezők nagy része most már úgy tud kijelölni útvonalakat, hogy az figyelembe veszi a biztonsági faktorokat is. Az új technológiáknak köszönhetően a helikopterekre már nincsen szükségünk. Vannak kameráink GPS rendszerekkel és digitálisan továbbításra kerülő fotókkal. Hamarosan valós időben fogunk a szakaszokon filmezni és fotókat készíteni és kezelni mindezt az információt a verseny főhadiszállásán. A fiam segít minden ilyen csúcstechnológiájú termékkel.

Ma már nincs szükségünk annyi szakasz törlésére, de a figyelmünk nem lankadhat, mivel úgy tűnik, bizonyos szervezők visszafelé akarnak lépni. Az a célom, hogy olyan nézői pontokat teremtsek, melyek vonzóak és biztonságosan a nézők számára, étkezési helyekkel, toalettekkel ellátottak és óriási kivetítőkkel, hogy az autókat a másik szakaszokról is látni lehessen.”

 

Andrew

 

2014. július 13.