Get Adobe Flash player

Hírek: Skoda Fabia R5 - Turbós Fabia

 

Turbós Fabia

A Skoda Motorsport megkezdte 1,6 literes turbómotorjának fejlesztését.

Az új erőforrást egyelőre a Fabia Szuper 2000-es változatában próbálgatják, abban a modellben, ami ez idáig a mlada boleslavi cég legsikeresebb versenyautója. A Skoda Fabia S2000 2009-ben mutatkozott be, az akkori előírások szerint kétliteres szívómotorral. Már akkor tudni lehetett, az FIA az S2000-es kocsikat és a WRC-ket egy platformra kívánja hozni, ami 2011-ben meg is történt. A hajtásról onnantól kezdve mindkét változatnál 1,6 literes turbómotor gondoskodik. A Skoda csendben el is kezdett építeni egy ilyen aggregátot, a Volkswagen rali világbajnoksághoz történő csatlakozásról szóló bejelentése miatt aztán ezt abbahagyták. A belső konkurálás miatt a legmagasabb szinten nem lett volna értelme részt venni a cseh gárdának, a Regional Rally Car-os ügyfélautó fejlesztése pedig gazdasági oldalról járt nagy kockázattal annak magas költsége miatt. A Skoda tehát letett akkor a turbófeltöltéses motorról, atmoszférikus egységükkel folytatták menetelésüket a nemzetközi sorozatokban.

A téma manapság ismét aktuális, a feltöltéses motor fejlesztése az egyik első lépése az R5-ös kategóriájú Fabia színrelépésének. Az új versenygép a Fabia új, 2014-ben megjelenő sorozatából épül. Addig azonban, amíg ez nem elérhető a sportosztály számára, meglévő kocsijukat használják a motor tesztelésére.

Logikus lépésnek gondolhatnánk, hogy a csehek dolga egyszerű, elég lenne a Polo R WRC motorját átemelni a Fabiába. Ez azonban nem egy járható út, hiszen a WRC-k esetében engedélyezett a szabadabb előírások szerint épített globális világmotor – a német autóban egy ilyen dolgozik –, míg az R5-ös kategóriában szigorú korlátozások alá esik a kocsi, a motort mindenképpen egy sorozatgyártású egységből kell fejleszteni, de a turbófeltöltő és a töltőlevegő hűtő sem lehet speciálisan a versenysportra tervezett részegység.

 

Andrew

 

2013. június 7.