Get Adobe Flash player

Észt Rally 2015

Az Észt Rally 1. napja

 

Az Észtország dél-keleti részén, Otepaa, Elva és Tartu városok közelében elhelyezkedő ultragyors pályákon folytatódik a rali Európa-bajnokság. A 2015-ös kontinenssorozat az Észt Rally-val immár a második felét kezdi meg.

A hazai és a környékbeli országok versenyzőinek köszönhetően népes mezőny jött össze a viadalra. Az Ypres Rally-t követően az idén a WRC 2-es sorozatra koncentráló Skoda is hivatalos nevezést adott le az Európa-bajnokságra Esapekka Lappival. A csapat Észtországba ugyanakkor nem utazott el, a nevezés valószínűleg inkább a közelgő Barum Rally-nak szólt.

Az Észt Rally 655 kilométeres össztávja 190 gyorsasági kilométert tartalmaz, a program összesen tizenhat szakaszt foglal magába. A verseny péntek este kezdődött, idáig azonban az egyik esélyes, a tavaly a Drive DMACK Fiesta Trophy-t nyerő Sander Parn nem jutott el, mivel Ford Fiesta R5-ösével nekiment egy fának a kvalifikációs szakaszon. Az esti rövid szuperspeciált a sorozatba visszatérő, de nem az R5-ös Fordot, hanem egy Mitsubishi Lancer Evo X-est hajtó Alexey Lukyanuk nyerte.

Szombaton reggel aztán valójában kezdetét vette az őrült száguldás, a nap folyamán kilenc szakasz várt a mezőnyre, melyek összesen 125 kilométert tettek ki a versenykiírás szerint. Délelőtt két gyorsasági volt a porondon, ezeket kétszer-kétszer kellett teljesíteni szerviz nélkül, majd egy szervizt követően újabb két pálya következett két körben, melyek között volt szervizlehetőség. A nap végén egy másfél kilométeres városi szakaszt is a programba iktattak a szervezők.

A kvalifikációs szakasz sorrendjének fordítottja lett a rajtpozíció választás eredménye. Kajetan Kajetanowicz, aki a legjobb időt autózta pénteken reggel, a legutolsó választható, azaz a tizenötödik rajtpozícióra szavazott. A lengyel viccesen megjegyezte, azért tett így, mert nem szeret korán kelni, az ok azonban sokkal nyilvánvalóbb, így rendesen letakarított pályákon autózhatott, mint ahogyan a kvalifikáción jó eredményt elérő riválisai is.

A délelőtti négy gyorsasági négy különböző szakaszgyőztest avatott, Martin Kangur, Lukyanuk, Karl Kruuda, végül Kajetanowicz autózott legjobb időt. Lukyanuk a 15 kilométeres urvaste-i különpróbát elsőre 139,23 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette, Kajetanowicz másodszorra erre is rátett egy lapáttal, 141,55-es átlaggal robogott át a szakaszon. „Teljes padlógázon vettünk sok-sok kanyart, főleg az urvaste-i szakaszon, pedál a metálon volt” – mesélte Kajto, aki először vesz részt ezen a futamon. „Nagyon szórakoztatóak ezek a szakaszok, ugyanakkor van egy csomó bizonytalanság is. Néha komoly sebességgel megyek be a kanyarba csodálkozva azon, hogy lehetséges-e tisztán, egy darabban kimenni onnan. De ez az Észt Rally. Nyomni kell rögtön az elejétől a végéig. A pályabejárás során nagyon nehéz elképzelni, hogy milyen gyorsan lehet menni, hogy milyen maximális sebességet lehet a raliautónkból kihozni.”

Az összetett értékelésben reggel Kruuda került az élre, majd Lukyanukkal váltogatták egymást a vezető helyen minden gyorsasági után. A nap első felének végén a Mitsubishit két Ford Fiesta R5, Kajetanowicz és Kangur követte, de alig több mint két másodperc hátrányban volt csupán Kruuda Citroen DS3 R5-öse is. A bajnokság éllovasa, Craig Breen nem igazán találta a ritmust, így tizenhat másodperc lemaradással az ötödik helyen állt csak. Ekkor már nem volt versenyben az Európa-bajnoki pontverseny harmadik helyét elfoglaló Robert Consani, aki alatt megállt Citroenje motorja.

Nagy fordulatokkal indult a délután: Kangur balesetet szenvedett, majd Lukyanuk kapott tíz másodperces büntetést egy korai rajt következtében. Kangurhoz hasonlóan aztán Kruuda is búcsúzott a további küzdelmektől. Az észt versenyzőt előbb a PSA R5-öseinek krónikus betegsége, a lefúvatószelep hátráltatta, a verseny feladására azonban a hűtő kényszerített.

Lukyanuk nem hagyta annyiban büntetését, és mivel a gyors szakaszok kedveztek Mitsubishijének, hihetetlen tempót diktálva, néha pengeélen táncolva minden hagyományos gyorsaságit megnyert délután – melyek közül az egyiket lerövidítették a szervezők. Az orosz bajnok így szériaautójával visszavette a vezetést Kajetanowicz-tól, de a verseny második napja rendkívül izgalmasnak ígérkezik, mivel mindössze 2,4 másodperc a különbség az élen álló két pilóta között. A vetélytársak balszerencséjét Rainer Aus használta ki, az Evo IX-es Mitsubishit hajtó versenyző feljött dobogós pozícióba, de nyomában ott van Breen. Az ír pilótának volt egy defektje, amit egy kicsúszáskor szedett össze, de az ötödik sebességi fokozatos kanyarokat sem mindig vállalta el. Egon Kaur mindössze egytized hátrányban várhatja a folytatást Breenhez képest, akit az erőtlen technikával küszködő Siim Plangi, valamint Timmu Korge követ.

Az ERC 2-es értékelésben Lukyanuk, Aus, Kaur a sorrend, Botka Dávid a hatodik helyről várhatja a befejező napot. A juniorok mezőnyében a Peugeot 208 R2-est hajtó Ralfs Sirmacis huszonöt másodperccel vezet Emil Bergkvist előtt, a képzeletbeli dobogó alsó fokán Miko-Ove Niinemae áll. Az opeles és a peugeot-s versenyzőt nem egész egy másodperc választja el egymástól.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Alexey Lukyanuk Mitsubishi Lancer Evo X 1ó 1p 7,7mp

2. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +2,4mp

3. Rainer Aus Mitsubishi Lancer Evo IX +31mp

4. Craig Breen Peugeot 208 T16 +36,9mp

5. Egon Kaur Mitsubishi Lancer Evo IX +37mp

6. Siim Plangi Mitsubishi Lancer Evo X +50,8mp

7. Timmu Korge Peugeot 208 T16 +58mp

8. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +2p 24,7mp

9. Dominykas Butvilas Subaru Impreza STI +2p 58,2mp

10. Jaroslaw Koltun Ford Fiesta R5 +3p 4,3mp

 

Andrew

 

2015. július 18.