Get Adobe Flash player

Teljesítmény és fordulatszám – a Finn Rally motormérnöki kihívásai

A 2015-ös rali világbajnokság nyolcadik fordulója, a Finn Rally különleges kihívásokat állít mind a versenyzők, mind a technika számára. Phil Barrett, a Volkswagen Motorsport motormérnöke beszél arról, az erőforrás szempontjából mik ezek.

- A rali világbajnokság sebes heteinek közepén vagyunk, Lengyelország mögöttünk van már, most a finn versenyre tekintünk előre. Mi teszi mágikussá a Finn Rally-t egy motormérnök számára?

- Elég egyszerű: a sebességről szól minden. A finn az egyik a számos olyan verseny közül, ahol a World Rally Car teljes csomagjának teljesítményét tekintve a motorteljesítmény kritikusabb, mint máshol. A finn mellett az ilyen futamok közé tartozik a mexikói és a svéd is, ahol ez a helyzet. Mindennek a tetejében Finnországnak van a legrégebbi története és legnagyobb tradíciója teljesgázas versenyként. Szó mi szó, a finn egy nagyszerű kihívás a motorrészleg számára.

- Milyen pontos követelményeket támaszt a Finn Rally a motorral szemben?

- A lehető legtöbb lóerőre van szükséged, ez világos. Van azonban egy kevésbé közismert jelenség is. A szabályok értelmében a motor fordulatszáma nem haladhatja meg a percenkénti 8500-at. A lehető legközelebb kerülni ehhez anélkül, hogy átlépnénk azt a hosszú, teljesgázas szekciókban és a sok ugratón könnyebbnek hangzik, mint amilyen valójában. Amennyiben a fordulatszám túlmegy, az FIA rendszere közbelép, rendkívül élesen és hirtelen módon. Azt kell tehát biztosítanod, hogy a lehető legmagasabban tartsd a maximális fordulatszámot anélkül, hogy a rendszer beavatkozna. Öt kilométer/órát is veszthetsz a topsebességben, ha a motorvezérlés túl konzervatív.

- A Polo R WRC tartja a rekordot Ouninpohján. Mit gondolsz, meg fog ez dőlni idén?

- Szeretnék erre határozott igennel válaszolni. Úgy gondolom azonban, hogy a verseny körülményeitől függ ez. Amennyiben olyan szoros lesz, mint Lengyelországban volt, teljes gázon, kompromisszumok nélkül fog menni minden versenyző. Ami pedig a Polo R WRC-t illeti, minden területen fejlődött 2013 óta, amikor Ouninpohját utoljára megrendezték. A motor tovább lett fejlesztve, de az aerodinamika és a futómű is. Főleg a futómű javított a teljes csomagon, úgyhogy elméletileg lehetséges ez.

 

Andrew