Get Adobe Flash player

Barum Rally 2015

A Barum Rally 1. napja

 

A Barum Rally hosszú évtizedek óta része az Európa-bajnokságnak, az esemény 45. kiadását a sorozat hetedik futamaként rendezik meg 2015-ben.

A szűk, dobálós utakon zajló nagysebességű versenyen tizenöt szakasz, 229 versenykilométer várta a rajthoz állókat. A viadal a nagy népszerűségnek örvendő zlini szuperspeciállal vette kezdetét péntek este, ez azonban sokaknak nem alakult szerencsésen, többeket pedig sárga zászlóval lassítottak. Sepp Wiegandot például motorprobléma hátráltatta, és mikor megpróbált utat adni az őt utolérő vetélytársainak, nekiment Skodájával egy terelőelemnek, amitől kiszakadt a kocsi jobb hátsó felfüggesztése. A szakaszt MINI John Cooper Works S2000-esével Vaclav Pech nyerte a gyári skodás Jan Kopecky előtt, aki nem érzett megfelelő tapadást a kemény összetételű gumijain.

Az élmenőknek nem volt túl sok idejük a pihenésre, hiszen a nagy mezőny miatt éjfél körül fejezték be a körözést. Az első teljes napon négyfajta szakasz volt a programban, mindegyiket kétszer kellett teljesíteni. Az első körben a slusovicei, a pindulai és a majáki gyorsaságin mutatták meg tudásukat a párosok. Ezeken mindegyikén az első szakaszon egy szalmabálát megütő Kopecky volt a leggyorsabb, mögötte pedig mindig Pech végzett, aki nyolc másodperc lemaradással érkezett meg a szervizparkba.

Az Európa-bajnoki éllovas Kajetan Kajetanowicz korábban mindössze egyszer állt rajthoz a patinás rendezvényen, így a fordos versenyző joggal jegyezte meg a pályabejárást követően, hogy tudja, az első kör után murvakihordásosak várhatóak a szakaszokon, a probléma az, hogy azt nem tudja, hol lesznek ezek. A lengyel ennek ellenére négy szakasz után a harmadik helyen állt. Legnagyobb riválisa, Craig Breen kicsit nagyobb tapasztalattal rajtolt el, hiszen ő kétszer szerepelt már ezen a viadalon. A Peugeot Rally Academy pilótája hat másodperccel lemaradásban volt Kajetanowicz-hoz képest, holott egy defekt miatt vesztett néhány másodpercet is. Utánuk Tomas Kostka, a szuperspeciálon átbeszélőgondokkal küszködő Alexey Lukyanuk és Pavel Valousek következett.

A délelőtti szakaszok legnagyobb vesztese Robert Consani volt, akinek amúgy sem indult jól a versenye. Úgy volt, hogy Jerome Cornebise-szal vesz részt a futamon a francia, de az új navigátor hétfőre lebetegedett. Consani mellett így Benoit Manzo foglalt helyet a pályabejáráson, akivel addig nem is ismerték egymást. Az újdonsült páros a slusovicei szakaszon aztán nagy sebességnél lerohant az útról, és látványosan meghempergette a Citroen DS3 R5-öt, ami alaposan összetörött. Consaninak hatodszorra sem sikerült teljesítenie a Barum Rally-t. Később, a negyedik gyorsaságin Raul Jeets egy háznak, Martin Vicek pedig egy gázcsőnek ütközött, utóbbi miatt a mezőny nagy része alternatív útvonalat volt kénytelen igénybe venni és megállapított időt kapott a szakaszra.

A második körben a kudlovicei gyorsasági szerepelt újként, majd a slusovicei és a pindulai szakaszt vették irányba a párosok ismét. Kopecky tovább folytatta a menetelést az R5-ös Fabiával, megnyerte ezeket a különpróbákat is. Pech tartotta második helyet, Kajetanowicz pedig két második idővel erősítette meg harmadik pozícióját, ugyanakkor riadalomra adott okot, hogy az ötödik gyorsasági céljába lángoló fékekkel érkezett.

A lengyel mögött azonban zajlottak az események: előbb Breen kapott egy újabb, három és fél perces időveszteséget okozó defektet az ötödik szakaszon, azon, ahol sokan mások is, majd Kostka tűnt el eredményközlőkről Skoda Fabia R5-ösének műszaki hibája miatt. Lukyanuk ennek megfelelően felkapaszkodott a negyedik, Valousek pedig az ötödik pozícióba, őket Jan Cerny és Miroslav Jakes követte.

Az újabb szervizlehetőség után, a nap zárásaként a majáki és a kudlovicei szakasz várta a mezőnyt. A helyzet az élmezőnyben mit sem változott, Kopecky legyőzhetetlennek bizonyult ezúttal is, és több mint fél perc előnnyel fejezte be a napot. A második helyen álló Pech-et huszonhárom másodperc lemaradással követi Kajetanowicz. Kajto hátránya tulajdonképpen ugyanannyi, mint négy szakasz után, tehát akkor, amikor megismerte a pályákat a lengyel, hasonló tempót tudott diktálni a cseh versenyzőhöz képest. Az ezúttal egy Ford Fiesta R5-össel versenyző Lukyanuk másfél perc lemaradásban van Kopecky-hez viszonyítva, a régebbi technikát, egy Skoda Fabia S2000-est hajtó Valousek pedig két percre. A hatodik pozícióban Miroslac Jakes található, akit Jan Cerny és Charles Martin követ, a legjobb tízet pedig Hermen Kobus, valamint Antonin Tlustak zárja. Breen, akinek a nap végén is volt egy defektje, tizenegyedikként várhatja a folytatást.

Az ERC 2-es mezőnyt az a három páros alkotja, akik a bajnoki címért is csatában vannak. Az ő versengésüket a nap összes szakaszán a legjobb időt felmutató Botka Dávid vezeti Mitsubishi Lancer Evo IX-esével. A hazai pályán autózó subarus Vojtech Stajf több mint egy perc lemaradással a második. A harmadik helyet a szintén egy Subaru Imprezát hajtó Dominykas Butvilas foglalja el, akinek egy defekt miatt további három perc a hátránya. Botkáék egyébként nem csak az ERC 2-ben vezetnek, de az összes N csoportos autót figyelembe véve is uralják a mezőnyt.

A junior Európa-bajnokságnak ez az utolsó futama a 2015-ös szezonban. A sorozat már korábban bajnokot avatott Emil Bergkvist személyében, a rajtot megelőzően azonban még négy pilótának is reális esélye volt a második helyre. A futamot Bergkvist vezeti Opeljével csapattársa, Marijan Griebel előtt, kettejük között negyvenöt másodperc a különbség. A harmadik pozícióban szintén egy Adam R2 található, annak volánja mögött Aleksander Zawada ül. A lengyel lemaradása másfél perc Bergkvisthez képest, őt hattized másodperccel Ralfs Sirmacis követi. Az év végi második helyre Sirmacis-nak van még esélye, valamint Griebelnek, utóbbit akár Bergkvist is segítheti a zárónapon.

Az ERC 3-as kategóriát is a juniorok uralják, így azt az értékelést is Bergkvist vezeti Giebel és Zawada előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jan Kopecky Skoda Fabia R5 1ó 21p 30,2mp

2. Vaclav Pech MINI John Cooper Works S2000 +35,4mp

3. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +58,2mp

4. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +1p 30,4mp

5. Pavel Valousek Skoda Fabia S2000 +2p 6,3mp

6. Miroslav Jakes Citroen DS3 R5 +2p 56,4mp

7. Jan Cerny Skoda Fabia S2000 +3p 4,8mp

8. Charles Martin Peugeot 208 T16 +3p 20,8mp

9. Hermen Kobus Skoda Fabia R5 +3p 20,8mp

10. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +3p 22,2mp

 

Andrew

 

2015. augusztus 29.