Get Adobe Flash player

Korzika Rally 2015

A történelem egyik legnagyobb hagyományú raliversenye, a Tour de Corse hét év után csatlakozik ismét a sportág csúcsához, 2015-ben ismét világbajnoki futamot rendeznek Korzikán. Franciaország rali világbajnoki futamát a legutóbbi öt évben Strasbourg környékén bonyolították, az ottani kormányzatok azonban beszüntették az esemény támogatását, így új helyszínt kellett keresni a viadal számára.

Az 1956-tól megrendezésre kerülő korzikai eseményt a sportág meghatározó szilárd burkolatú versenyeként tartják számon, a Szépség Szigetén a szinte végtelen számban rendelkezésre álló, kihívásokkal teli utaknak köszönhetően annyira kompakt futamot lehet rendezni, hogy régebben a teljes verseny lefutott huszonnégy órán belül, miközben meglátogatta Korzika minden részét. Attól függően, hogy az év melyik részében rendezik, az időjárással mindig számolni kell, az gyorsan változhat a szigeten a hegyekben komoly meglepetést okozva a versenyzőknek.

Az idei esemény magában hordozza azokat a tradicionális jegyeket, amik a rali világbajnokság jelenlegi formátumát elváró szabályok bevezetése előtt jellemezték. A legutóbbi korzikai rali világbajnoki futamok gyorsasági szakaszai a sziget déli részére koncentrálódtak, a központi szervizpark és a gyorsaságik dupla használata pedig azt jelentette, hogy a verseny Ajaccio környékén futott. Az idei esemény szakít a világbajnokság több standardjával is, az éjszakai pihenők különböző városokban lesznek, a szakaszok pedig érintik a sziget távolabbi részeit is. Immár húsz éve, hogy a verseny valójában bejárta a teljes szigetet, ezt most azzal érték el a szervezők, hogy szakítottak a szakaszok dupla megrendezésével, a hétfajta gyorsaságiból mindössze kettőn kell kétszer áthajtani. A hihetetlenül kanyargós és szűk, olykor dobálós utak sziklás hegységekben futnak, visszaidézik azokat az időket, amikor a rendezvény A Tízezer Kanyar Versenye nevet kapta. A verseny teljes távja 984 kilométer lesz, ebből a kilenc gyorsasági szakasz, melyekben vannak olyan részek, amiket csaknem harminc éve használtak utoljára a futam indulói, 333 kilométert tesz ki.

„Van egy dolog, amit különösen szeretek a Korzikán megrendezésre kerülő Francia Rallye-ban: az aszfalt elképesztően jó tapadást biztosít, de sosem vághatod le a hullámzó kanyarokat, és alig van egyenes rész” – magyarázza Jari-Matti Latvala. „Ha találsz egy százméteres egyenest, akkor rossz szigeten vagy.”

Különleges szabályok vonatkoznak ezúttal a gumihasználatra is. Minden reggel lesz egy kerékcsere lehetőség, így az ideálisabb gumikeveréket lehet használni a gyorsaságikon, míg a minimális mintamélységre vonatkozó szokásos előírásokat ezúttal nem fogják alkalmazni a puhább abroncsok esetében. Száraz körülmények között ugyanakkor még a kemény gumik számára is eléggé koptató hatású a korzikai aszfalt. A pilótáknak óvniuk kell tehát a fekete aranyat, melyeknek olykor nyolcvan kilométert is ki kell bírniuk két szervizpark között.

A történelmi gyökerekhez történő visszatérés jelentős szervezésbeli kihívásokat eredményezett. A pályabejárást, mely ezúttal még fontosabb szerepet töltött be, mint a versenyzők által már ismert helyszíneken, meg kellett hosszabbítani, az nem a megszokott két, hanem három napig tartott. A központi szervizpark a cortei reptéren helyezkedik el a sziget közepén. Ez nagy feladatok elé állította a csapatokat a megfelelő mennyiségű szálláshelyek foglalását illetően, de azt is jelenti, hogy a parc fermé nem a szervizpark mellett lesz. Az autókkal így az éjszakai pihenők előtt nagyobb távot kell megtenni, amit a versenyzők nem bízhatnak a szerelőkre a szerviz végeztével.

„A Tour de Corse-ot úgy kezeljük, mint a világbajnoki versenynaptár egy új fordulóját” – mondja Yves Matton, a Citroen Racing vezetője. „Szokatlan formátuma egy más versenyt eredményez; jópár hónappal ezelőtt kezdtük el megtervezni. A pályák szétterített volta – főleg ami a parc fermét illeti – egy olyan dolog, amit ki kellett elemezni, hogy minden lehetséges szituációt figyelembe vegyünk.”

Ez a világbajnokság négy olyan versenyének egyike, ahol a versenyzők murvakémeket alkalmazhatnak, akik a szakaszok teljesítése előtt gurulnak végig a pályákon, majd értesítik a párosukat az utak állapotában bekövetkezett változásokról. A csapatoknak emellett nagy szükségük lesz az időjárás jelentéssel foglalkozó emberek pontos információira is.

„Nehéz lesz, mivel a szakaszok leginkább a hegyekben futnak” – vetíti előre Thierry Neuville. „Trükkösek az utak és nagyon szűkek is lehetnek, dobálósak és töredezettek, óvatosnak kell tehát lennünk, hogy elkerüljük a defekteket is. Az időjárási körülmények változatosak lehetnek – amikor a hegytetőn vagy, sokkal hidegebb van, az eső pedig gyorsan jön. Az itiner eléggé szokatlan, néhány nagyon hosszú szakasz van csupán minden nap, meg kell találnunk tehát a jó ritmust a legelejétől.”

A Volkswagen Motorsport a sikerek szárnyain érkezett vissza az öreg kontinensre Ausztráliából, hiszen a kenguruk földjén bebiztosították a gyártói világbajnoki címet, valamint az Ogier/Ingrassia kettős által a pilóták és a navigátorok közötti koronát is. A csapatnak azonban nem volt zavartalan a korzikai felkészülése, hiszen Latvala, aki a nyáron autózott már a szigeten a Michelin felkérésére, a tesztelés második napján egy új differenciálmű miatt csúnyán összetörte a Polo WRC-t. A gyakorlást emiatt le kellett fújni, Sebastien Ogier és Andreas Mikkelsen nem is tesztelhetett. A csapat a legutóbb a német versenyen futó autókat hajózta át Korzikára.

A többi gyári különítmény nem ütközött ilyen problémákba, ők Corte környékén választottak szakaszokat, ahol megpróbálták a lehető legjobban felkészíteni a technikát a különféle aszfalttípusokra.

A Citroen Racing szép emlékekkel tér vissza, a világbajnoki futamként zajló legutóbbi négy itteni megmérettetést megnyerték Sebastien Loebbel. Az alakulat háromnapos felkészülési tesztet szervezett, aminek célja az volt, hogy finomhangolják a DS 3 WRC-t a Michelin PILOT Sport gumikkal. A mérnökök azt tartották szem előtt, hogy a kocsi hatékony legyen az egyenetlenebb felületeken és megtartsa egyensúlyát a hosszú szakaszokon is, mondván a kezelhetőség állandósága az egyik kulcsfontosságú tényező a pilóta teljesítményében. Kris Meeke és az ausztrál sérüléséből felépült Mads Ostberg mellett ismét WRC-vel kap lehetőséget Stephane Lefebvre is. Mindannyian azt az autót hajthatják, amit Németországban használtak.

A Hyundai Motorsport a szezon folyamán immár harmadszor indít négy autót, Kevin Abbring újabb lehetőséget kap tehát. Neuville egy vadonatúj i20 WRC-t vezethet, Dani Sordo a legutóbb Szardínián használt járgányába ülhet, Hayden Paddon a Hyundai Motorsport N szokásos masináját veszi újra birtokba azok után, hogy Ausztráliában Sordo vezette azt, míg Abbring azt a kocsit irányíthatja, amit Németországban is. A Hyundai Motorsport elsőszámú alakulatának célja, hogy megtartsa a gyártói tabellán a második helyét.

Az M-Sport a Portugáliától minden versenyen bevetett Fiestákkal áll csatasorba ezen a versenyen is. Malcolm Wilson alakulata az előző kemény felületű futamon, a Deutschland Rallye-n Elfyn Evans-nak köszönhetően egyedüliként tudta megakadályozni, hogy a Volkswagen az összes szakaszt megnyerje, ennek ellenére hosszan elemezték azt a versenyt, akadtak ugyanis problémáik ott, a délutáni melegben jelentősen visszaesett a teljesítményük. Mind Evans, mind Ott Tanak másfél napot tesztelhetett.

Annak ellenére, hogy 2008 óta nem járt Korzikán a világbajnokság, a top pilótáknak van némi WRC-s tapasztalatuk az itteni körülményekről, Latvala, Ostberg, Mikkelsen és Sordo is vezetett a szigeten World Rally Car-t, utóbbi 2012-ben ráadásul IRC futamgyőzelmet is szerzett itt. A jelenleg a Hyundai-t szolgáló pilóta mostani csapattársa, Neuville is nyert az International Rally Challenge keretein belül. Egy-egy Ford Fiesta WRC-vel indul a Tour de Corse legutóbbi két győztese, Bryan Bouffier és Stephane Sarrazin is. A mostani futamon WRC autóval rajthoz állók közül mindössze az M-Sport pilótáinak, Evans-nak és Tanaknak, valamint a hyundai-os Paddonnak nincsen egyáltalán korzikai versenytapasztalata.

 

Andrew

 

2015. október 1.