Get Adobe Flash player

Beszélgetés Jost Capitóval

A Volkswagen Motorsport igazgatójának, Jost Capitónak egyszerű a filozófiája: „a győzelem minden, másodiknak bejönni semmi”. Hogy elérje ezt a „mindent”, egy szilárd csapatot rakott össze, melynek tagjai éhesek a sikerre és szenvedélyesen törekednek arra. A vágyakozás eredménye, hogy a Volkswagen a Polo R WRC legelső évében elhódította a világbajnoki címet a rali világbajnokságon. Alább Jost Capito beszél csapata sikereiről.

 

- Visszatekintve melyik világbajnoki futamgyőzelmet mondanád a legfontosabbnak?

- Ez olyan kérdés, mintha valakitől azt kérdeznék, melyik gyermeke a kedvence úgy, hogy nagy családja van. Egy dolgot azonban el tudok mondani, minden egyes győzelem nagyon különleges pillanat önmagában. Kétségkívül első, svédországi győzelmünk hozta felszínre a legtöbb érzelmet. A következő, mexikói volt a leglenyűgözőbb mérnöki teljesítmény, figyelembe véve a tengerszint feletti magasságot. A szerelők szempontjából legnagyobb küzdelmet a portugál győzelem hozta, és kétségtelenül ez volt a legnagyobb tett a csapat részéről. Görögországi győzelmünk nagy megkönnyebbülést jelentett, ez mutatta meg mindenkinek, hogy két toppilótát szerződtettünk a rali világbajnokságra. A finn diadalnak van a legnagyobb presztízse, az olaszországi győzelem pedig a csapat egészének legsimább teljesítményét mutatta. Az ausztrál siker azzal, hogy a huszonkettőből huszonegy szakaszt nyertünk, volt talán a legdominánsabb. Látható tehát, hogy számomra, Motorsport igazgatói szempontból minden győzelemnek van egy kiemelkedő és rendkívüli aspektusa, ami a folytatásra ösztönöz.

- Az idény kezdetekor azt mondtad, a cél dobogós helyezéseket gyűjteni. Mikor érezted azt, hogy nagyobb céljaitok is lehetnek?

- Sohasem álmodtunk arról, hogy az első kísérletre nyerni tudnánk a rali világbajnokságon, mely az egyik legösszetettebb kihívás a pilótáknak, navigátoroknak, mérnököknek és szerelőknek egyaránt. Az, hogy a bemutatkozó évünkben feljutottunk a dobogóra, tisztán a saját érdemünk, még mindig egy nagy cél. A Volkswagen nem régi csapatok ellen küzd, de ezek tapasztaltak, a Citroen is és a Ford is, mindketten nyertek már gyártói világbajnokságot a rali világbajnokságon. A Citroen Sebastien Loebbel kilenc egyéni világbajnoki címet is elkönyvelhetett egyhuzamban. A sportban sohasem könnyű a győzelem, a sikereket nem lehet tervezni. A lehető legjobban, a Volkswagen jellegzetes és rendkívül aprólékos módszerével készültünk fel azonban erre a kihívásra. Mikor egyhuzamban harmadik győzelmünket könyvelhettük el Portugáliában, Sebastien Ogier csaknem maximális pontszámmal állt, versenytársaink pedig hibáztak, akkor kezdtünk el a bajnoki cím felé tekinteni.

- A világ különböző pontjain megrendezésre kerülő tizenhárom verseny nagy feladat elé állítja a szerelőket, mérnököket, versenyzőket. A Motorsport részleg igazgatójaként hogyan tartod fenn a motivációjukat? 

- Érdemes megjegyezni, hogy a Polo R WRC-vel első szezonunkat futjuk. Minden verseny teljesen új kihívás a csapat minden tagjának, kihívás, mely elébe megfelelő tisztelettel és akaraterővel álltunk. Testvérvállalatunk, a Skoda autójával egy évet töltöttünk felkészüléssel, hogy készen álljunk bemutatkozásunkra. A csapat minden tagja ismerte már a folyamatokat, de készen állt arra, hogy megmutassa, mire vagyunk képesek a rali világbajnokság csúcskategóriájában. Ennél motiváltabb nem lehetsz.

- A Volkswagen megszerezte első két világbajnoki címét és a Polo R WRC a gyártói világbajnokság élén is áll. Milyen megoldásokat találtak a mérnökök az autó fejlesztésében, melyek a Volkswagen számára ilyen gyorsan tették elérhetővé ezeket a sikereket?

- Először is a Polo R WRC fejlesztéséről minden elmondható, csak az nem, hogy véget ért. Már az alapfejlesztés is versenyre tudott kelni és még győzni is tudott, ami több, mint amire számítottunk. Számos elem állt össze és hatott tökéletesen egymásra a Polo R WRC fejlődésében, hogy együttesen szolgálják ezt a nagyszabású projektet. Ehhez a hannoveri autósport központunkon túl a sorozatgyártású kocsik fejlesztésével foglalkozó wolfsburgi részleg is nagyban hozzájárult. A motor fejlesztése, mely sikereink egyik kulcsfontosságú tényezője, Dr. Donatus Wichelhausnak, az ő nagy autósport tapasztalattal rendelkező szakembereinek és wolfsburgi kollégáiknak köszönhető, akik a konstrukciós és számítási folyamatokat felgyorsították. A karosszéria fejlesztését a ralis tapasztalatokkal bíró új technikai projektvezetőnkre, FX Demaisonra bíztuk, aki szoros együttműködésben a gyártórészleggel nagyon sok innovatív ötletet vitt véghez. És még mindig sok van a tarsolyunkban.

- Hároméves tervetek legtöbb célját elértétek az első világbajnoki szezonotok vége előtt már. Mi jön ezután?

- Azt mondtad, „legtöbbjét”. A Volkswagennek jó esélye van arra, hogy a gyártói bajnokságot is megnyerje 2013-ban. Hosszú utat kell azonban még megtennünk, hogy ezt elérjük. És ez az a cím, ami a legfontosabb egy autógyárnak, mivel ez bizonyítja, hogy nem csak a versenyző, de a termék is felsőbbrendű. Ennek a címnek a megnyerése most tehát a legfontosabb. Folyik emellett a Volkswagen felkészülése, hogy a vezetői és navigátori címet megvédjük jövőre.

 

Andrew