Akropolisz Rally 2015
Az Akropolisz Rally 1. napja
Azok után, hogy a kikerült a világbajnokság vérkeringéséből, az Európa-bajnokságon jutott menedékhez tavaly az Akropolisz Rally, a történelem egyik legrégebbi és leghíresebb raliversenye.
Idén kérdéses volt a viadal megrendezése, végül azonban megtalálták a szervezők az anyagi forrásokat és a politikai helyzet sem akadályozta a lebonyolítást, így a kontinenssorozat utolsó előtti fordulójaként elrajtolhatott a verseny egy szokatlan, rövidített formátumban. A kvalifikációs szakaszt ugyanis szombaton délelőtt tartották, aztán ezt követően, délután indult útjára a mezőny, melyben ott volt az Európa-bajnoki pontverseny első hat helyén álló páros.
A sűrű program miatt a szombati napon mindössze két szakasz szerepelt az étlapon, a kinetai gyorsasági előbb egy hosszú, negyvenhárom, majd egy huszonnégy kilométeres változatban várt a versenyzőkre. Az időjárás előrejelzések nagyban valószínűsítették az esőt az első napra, ami meg is érkezett. A szakasz második fele olyan rossz állapotba került ezáltal, hogy le kellett rövidíteni, így a párosok végül mindkétszer ugyanazt a pályát használták.
Elsőre a pontverseny éllovasa, a kvalifikációs szakaszt is megnyerő Kajetan Kajetanowicz teljesítette leggyorsabban a saras és rendkívül csúszós különpróbát a Ford Fiesta R5 kormánya mögött. Miután tizenkét másodpercet leosztott mindenkinek, a századik raliversenyén részt vevő lengyel elmondta a beíróban, hogy inkább a túlélésről, semmint a sebességről szólt a menet. A második helyen célba érő peugeot-s Craig Breen ráerősített erre, ő élete egyik legnehezebb szakaszának titulálta a gyorsaságit, tette ezt úgy, hogy az előző hétvégén szintén viharos körülmények között futó korzikai világbajnoki futamról érkezett.
Harmadikként hatalmas meglepetésre az N csoportos Mitsubishivel versenyző Botka Dávid ért célba, aki némileg kényszerűen az első rajtpozíciót választotta a rajt előtt. A görög viadalon első ízben induló Alexey Lukyanuk negyedik időt futott Ford Fiesta R5-ösével, de mivel eltévedt a rajthoz vezető etapon, késett, amiért kapott egy tíz másodperces büntetést. Robert Consani kicsúszott Citroen DS3 R5-ösével ott, ahol a mitsubishis Lambros Kirkos is, Magalhaes Bruno Peugeot 208 T16-osának pedig az egyik lengéscsillapító felfogatása kapitulált. Consani és navigátora, Maxime Vilmot az esetük után nagyon sportszerűen figyelmeztette a többieket az igencsak csúszós részre, hogy nehogy úgy járjanak, mint ők.
A második, már sötétben zajló szakaszt a négy év után először murvás versenyen induló Lambros Athanassoulas nyerte. A Skoda Fabia R5-ös kormányát forgató görög csaknem fél perccel volt jobb mindenkinél, amivel az ötödik pozícióból rögtön az élre katapultálta magát. Az Európa-bajnoki cím kapujában álló Kajetanowicz egy negyedik időt autózott, a folytatást pedig tíz másodperc lemaradással a második helyen várhatja. Breen a szakasz előtt szerelt, így nem tudott kellőképpen koncentrálni, ennek ellenére a második leggyorsabb volt. Az ír hátránya a második versenynap előtt mindössze öt másodperc Kajtóhoz képest. Lukyanuk a harmadik szakaszidővel előrelépett egyet, negyedikként ért az esti szervizparkba, utána Jaromir Tarabus és Raul Jeets következik.
Botka a normalizálódott körülmények között nem tudta tartani a lépést a spéci versenytechnikákkal, így visszacsúszott a hetedik helyre. Utána Dominykas Butvilas és Petros Panteli következik, a legjobb tízet Antonin Tlustak zárja.
Az Európa-bajnokság alsóbb kategóriái meglehetősen néptelenek a görög futamon, az ERC 3-ban nem is volt nevező, az ERC 2-ben pedig hárman álltak rajthoz. Botka az első szakaszon jóval több, mint egy percet adott Butvilas-nak, a subarus ebből csaknem fél percet visszahozott a másodikon. A magyar pilóta így is 51 másodperccel vezeti a kategóriát riválisa előtt, míg a harmadik helyen álló Kirkos lemaradása több mint húsz perc a kicsúszása miatt.
Eredmények az 1. nap után:
1. Lambros Athanassoulas Skoda Fabia R5 R5 38p 12,9mp
2. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +9,6mp
3. Craig Breen Peugeot 208 T16 +14,7mp
4. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +32,3mp
5. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S2000 +1p 16mp
6. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +1p 20,3mp
7. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +1p 42,4mp
8. Dominykas Butvilas Subaru Impreza STI +2p 33,4mp
9. Petros Panteli Mitsubishi Lancer Evo X +4p 12,5mp
10. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +4p 18mp
Andrew
2015. október 10.