Get Adobe Flash player

Összpontosítás és technológia

A murváról aszfaltra történő váltás nem csak a szerelőktől követel sokat.

Az esti szerviz mindig is stresszes a szerelők számára. A Katalán Rally-n pénteken este a szerszámok, elektromos csavarhúzók még gyorsabban dolgoznak a Volkswagen Motorsportnál, mint általában. Pontosan hetvenöt perc áll rendelkezésre autónként, hogy mindhárom Polo R WRC-t átállítsák murvásról aszfaltos specifikációjúra. Lengéscsillapítók, rugók, sebességváltó, féltengelyek, valamint az első és hátsó differenciálmű az, ami kicserélésre kerül. A fékeket sem hagyják érintetlenül. A 18 collos aszfaltos felnik alá sokkal nagyobb féktárcsák kerülnek, mint amilyenek a 15 collos murvára való felnik alatt vannak. Mindezek után a Polo R WRC csaknem leér a földre – sokkal kisebb hasmagasság kell ugyanis az aszfalton, mint a murvás pályákon.

Egyszerre maximum nyolc, karszalaggal megjelölt szerelő dolgozhat egy autón. Munkatársaik a háttérmunkáért felelnek, ők adják kézre a szerszámokat, a cserealkatrészeket, valamint veszik el a lecserélésre került dolgokat. Ez az, ami miatt a csapat autóit egymás után szervizelik a flexi szerviz során.

De nem csak a technikát, a Polo R WRC-t kell a különböző feltételeknek megfelelően felkészíteni, a versenyzőknek is váltaniuk kell. „A murvás és az aszfaltos szakaszok teljesen eltérő vezetési stílust kívánnak meg” – magyarázza Andreas Mikkelsen. „Murvás módban megyünk el aludni péntek este, szombaton azonban rögtön aszfaltmódba kell kapcsolnunk.” A norvég rögtön meg is jegyzi, ez nem egy könnyű feladat.

Csapattársa, Jari-Matti Latvala nem küszködik annyit a murváról aszfaltra történő váltással, mint fordítva, amire a 2013-as Katalán Rally-n volt szükség. „Aszfalton például sokkal rövidebbek a féktávok. Ehhez hozzászokni sokkal kevésbé kockázatos, mint fordítva. Ha túl korán fékezel aszfalton, a legrosszabb forgatókönyv, hogy időt vesztesz. Amennyiben viszont ugyanolyan későn fékezel murván, mint amihez az aszfalton hozzászoktál, elrepülsz.”

A navigátoroknak ugyanakkor nem kell ilyen mértékben alkalmazkodni. „Az információk gyorsabban jönnek egymás után, mint murván” – mondja Miikka Anttila, Latvala navigátora. Az autót Sebastien Ogier-vel megosztó Julien Ingrassia úgy érzi, a legfőbb különbség periférikus. „Csak az aszfaltos gyorsasági szakaszon lehetséges az, hogy a murvakémeket használhatjuk, akik röviddel a rajt előtt informálnak bennünket a pályával kapcsolatos változásokról. Néha nagyon stresszes ez, amikor megpróbálunk időben hozzájutni az információkhoz. Különösen akkor van ez, amikor a telefonos hálózat megbízhatatlan, mint amilyen itt is a hegyekben.”

Az aszfaltos kör csaknem teljes mértékben országutakon visz keresztül, melyek hol simák, hol töredezettek. A szalagkorlátok, valamint az út hegyes szélei nagymértékben akadályozzák az általában népszerű kanyarlevágásokat. Ennek negatív oldala, hogy az út felszíne minden egyes autó elhaladásával egyre koszosabbá válik, ami viszont Spanyolországban nem egy nagy probléma. „Jóval kevesebb információt kapunk emiatt a murvakémeinktől itt, mint mikor Németországban vagy Franciaországban versenyzünk például” – teszi hozzá Ingrassia. Pilótája, Ogier így foglalja össze: „A spanyol rali sokkal inkább egy pályaverseny, mint bármelyik másik rali világbajnoki futam.”

 

Andrew