Get Adobe Flash player

Az RAC Rally, ahol megszületett a McRae legenda - Ami 1990 után történt

 

Ami 1990 után történt

 

1991-től a brit közvélemény nagyobb figyelmet fordított a ralisportra. Túl régen, 1976-ban történt, hogy Roger Clark megszerezte második és egyben utolsó RAC Rally győzelmét. Elérkezett az idő.

Colin McRae és Derek Ringer leszerződtek a Prodrive-hoz, hogy egy Subaru Legacy RS-sel részt vegyenek 1991-ben a brit bajnokságban, valamint néhány világbajnoki futamon. A rajongók alig várták az RAC Rally-t, a november lassan jött el. Aztán két napon keresztül lélegzetelállító sebességet mutatott a skót. Először vezetett világbajnoki futamot.

„Az 1991-es RAC volt az első verseny, ahol a Subaru a Prodrive által fejlesztett motorral futott, nem pedig egy japánnal” – mondja Ringer. „Azonnal érezni lehetett, hogy extra harminc vagy negyven lóerő van benne. Emlékszem, a shakedown után odamentem David Richards-hoz és azt mondtam neki, úgy gondolom, meg tudjuk nyerni a versenyt. Kedvesen nézett rám…

Volt egy bizonyos Pirelli gumi, amit Colin favorizált, a Dyfnanton és a Hafrenen azokon mentünk, ami elég volt, hogy az élre álljunk. Ez egy különleges pillanat volt. A következő szakaszokon másikfajta gumikon futottunk, azok viszont nem működtek olyan jól, így elvesztettük a vezetést.”

Harcban maradtak azonban, egészen a grizdale-i gyorsasági első igazi kanyarjáig, ahol felborultak és tizenkét percet vesztettek. A nap folyamán később a Subaru ismét lecsúszott az útról a kielderi sötétségben.

„A verseny után láttam David-et ismét, mondtam neki, ’sajnálom, nem jött össze’. Azt válaszolta, ’Nem vagyok nyugtalan. Megmutattátok, mit tud az autó’” – meséli Ringer.

„Grizedale nagyon barátságtalan volt egy évvel később is. Vezettük a versenyt, mikor elhagytuk Wales-et, és volt egy hosszú közúti szakaszunk Chesterből a Lakes-ig. Fékproblémánk volt az autóval, a csapat pedig úgy döntött, hogy Chester után megcsináljuk, ami azt jelentette, hogy a közúti szakasz hátralévő részét elég gyors tempóban kellett megtennünk. Úton voltunk a szakasz felé, amikor egy rajongó egy bukkanónál az út közepén tűnt fel. Felmentünk a partoldalra, hogy elkerüljük. Megsérült az erőátvitel emiatt, azt hiszem, ezek után nem sokkal lecsúsztunk az útról.”

A páros végül az RAC Rally hatodik helyén végzett ’92-ben, de a két évvel korábbi felejthetetlen, lélegzetelállító teljesítmény miatt az elvárások súlya egyre nagyobbá vált mind a kocsin belül, mind azon kívül.

1993-ban megérkezett a hó. McRae és Ringer már mint rali világbajnoki futamgyőztes érkezett a birminghami rajthoz, a szezon korábbi részében Aucklandben történt meg az áttörés. Ez egyben azt is jelentette, hogy a Legacy befejezte történetét, és átadta helyét az Impreza 555-nek.

Mint ahogyan tizenkét hónappal korábban, a brit páros Wales-ből a vezető helyen ment ki az M6-ra és indult el a Lakes felé. A Grizedale East és West során visszatartotta lélegzetét a nemzet. Átjutottak rajtuk… az élen. Biztosan? William Woolard szavaival a Grizzly Grizedale a Killer Kielder felé vezetett. És utóbbi volt, amin 1993-ban rajtavesztek.

„Kershope-ban belement egy ág a hűtőbe” – meséli Ringer. „A szakaszt követően mentünk még vagy tizenöt kilométert, aztán megállt. Ami még rosszabbá tette az egészet, hogy Birminghamben hagytam az autómat. Egy órányira az otthonomtól estünk ki, de a nyomasztó körülmények között kellett lemennem Birminghambe, összeszedni a cuccomat, majd visszajönni.

Akkoriban nagy fejfájásunk volt. Igen, nyertünk Új-Zélandon és győztünk az ázsia-óceániai sorozatban, de még mindig nagyon sok volt a törés, nehéz időszak volt ez. Nagyon akarta mindenki az RAC-t.”

1994-ben mindez elérkezett. És nem is történhetett volna egyszerűbben. McRae csapattársa, Carlos Sainz volt csatában a világbajnoki címért a toyotás Didier Auriollal. A verseny nagy részén úgy tűnt, hogy McRae és navigátora biztosítják be a spanyol koronáját. A harmadik gyorsaságitól, a vasárnapi chatswoth-i szakasztól vezették a versenyt, és az élen tudtak maradni, sikeresen maguk mögött hagyva az előző három év elbukásainak színhelyeit.

„Az 1994-es futamra nem igazán emlékszem azon kívül, hogy a potenciálunk miatt lassítanunk kellett” – mondja Ringer. „Ez nagymértékű súrlódást okozott a csapatban. Ha azt mondták volna, lassítsunk, valakit meglincseltek volna, vagy felgyújtották volna a Prodrive-ot! Nagyon sokat jelentett ez mindenkinek.”

Nem történt sem lincselés, sem szándékos gyújtogatás. Lett viszont brit győztese az RAC Rally-nak.

 

Andrew