Get Adobe Flash player

Brit Rally 2015

A rali világbajnokság 2015-ös zárófutama az idény egyik legikonikusabb versenye, a wales-i gyorsasági szakaszok mind a versenyzők, mind a rajongók körében nagy tiszteletnek örvendenek.

A jobbára erdőkben kijelölt pályák gyorsak, lendületesek és meglepően nagy tapadást biztosítanak száraz időben, ezáltal gyorsan megkedvelik őket az újonc versenyzők. Ugyan nem a legtechnikásabbak, de egyedi, a szezon legtrükkösebb kihívásaival szolgálnak a feltételek az indulók részére. A megjósolhatatlan időjárás napsütést, esőt, ködöt, jeget, de akár még havat is hozhatnak. Amikor beköszönt az égi áldás, az út felülete rettentően sarassá változik pillanatok alatt. A láthatóság gyakran lehet probléma, ami viszont mindig garantált, az a sár. Aki az élmezőnyben akar küzdeni, olvasnia kell tudni ezeket a saras utakat, hogy hol nyomhatja és hol kell visszavennie egy kicsit.

A csapatok természetesen murvás futóművel küldik csatába autóikat, melyekre a lágy keverékű abroncsokat szerelik, ezek jobban birkóznak a hideg, nedves körülményekkel. A versenyzőknek pedig ébernek kell lenni a pályabejáráson, itinerükben feltüntetni a várhatóan alacsony tapadású részeket, de az útszéli farakások is veszélyt jelenthetnek.

„A Brit Rally mindig is egy meglepő verseny a nagyon nehéz körülményekkel, a saras szakaszokkal, a korlátozott nappali órákkal és a zord időjárással. A teljes csapat számára hosszúak a napok, mivel kora reggel rajtolunk és nagyon későn érünk célba este, úgyhogy ez egy olyan verseny, aminek nagyon sok kihívása van” – mondja Michel Nandan, a Hyundai Motorsport vezetője. „Az utak karaktere elég különleges. Könnyű jó ritmusra szert tenni, mivel elég egyenletesek a szakaszok és nagyon gyorsak az utak. Az időjárás is komoly szerepet játszik” – mélyed bele a körülmények taglalásába a citroenes Mads Ostberg. „Egy dolog csupán a bizonyos ezen a versenyen, ez pedig az időjárás” – folytatja az M-Sport pilótája, Elfyn Evans. „Nagyon is garantálható, hogy vizes lesz, de a tapadási szint valójában meglepően magas a feltételeknek köszönhetően. Az igazi nehézség, amikor a láthatóság lesz probléma.” A többiek eltérő véleményen vannak a tapadást illetően. „Leginkább ködös és vizes körülmények között fut a verseny. Tény, hogy az eső elég erős lehet, ami nagyon csúszóssá teszi a szakaszokat, főként a második áthaladás alkalmával, amikor felfényesedtek az utak és laza köveken vezetsz” – magyarázza a Hyundai versenyzője, Thierry Neuville. „Nagyon saras és csúszós lehet a felület. Hideg van és sötét, mindez különleges atmoszférát teremt ehhez a versenyhez. A szakaszok többsége természetes utakon megy, ahol sima dolog vezetni. Belül a kocsiban néha az az érzésed, hogy az elemekkel küzdesz, és ez teszi még inkább szórakoztatóvá a vezetést” – avat be Kris Meeke, aki a Citroen Racing színeiben autózik.

A Volkswagen azokkal a Polo WRC-kkel vesz részt az eseményen, amik legutóbb Korzikán futottak. A csapat nem szervezett tesztet, versenyzőik tapasztalatában bíznak, hiszen az utóbbi négy szezonban Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala nyerte a wales-i viadalokat.

A Citroen a már bajnok német vetélytárssal szemben alaposan felkészült a futamra, miután a gyártói bajnokság második helyezéséért nyitott a csata. A francia alakulat háromnapos tesztet folytatott le a pályabejárás megkezdése előtt. A gyári csapat versenyzői a Tour de Corse használt DS 3 WRC-kben foglalhatnak helyet, míg Stephane Lefebvre azt a kocsit kapja, ami legutóbb Khalid Al Qassimivel futott Spanyolországban.

A gyártói bajnokság második helyéért harcban lévő másik csapat a Hyundai Motorsport, akik jelentős módosítást hajtottak végre versenyzői felállásukban. Azért, hogy Thierry Neuville visszanyerhesse korábbi formáját és önbizalommal telve kezdhesse a következő szezont, a kettes számú különítmény színeiben tét nélkül fog autózni, míg a „nagycsapatban” Dani Sordo és Hayden Paddon feladata lesz, hogy öt ponttal többet gyűjtsenek a Citroennél. A különítmény a Spanyolországban használt technikával jelent meg a verseny helyszínén, a pilótacsere miatt azonban Paddon és Neuville egymás autóival állnak rajthoz. Egy negyedik masinával ismét lehetőséget kap Kevin Abbring, aki a korzikai i20 WRC-jébe ülhet bele. A Hyundai Motorsport egy héttel a viadal előtt kétnapos tesztet szervezett, ami hamisítatlan Brit Rally-s körülmények között, esőben és szélben zajlott. Ezen minden pilóta félnapos lehetőséget kapott.

Az M-Sportnál a katalán betli után halovány remény mutatkozik csupán a gyártó második hely megszerzésére, ennek ellenére átfogó tesztet folytatott le Malcolm Wilson csapata. A saját greystoke-i tesztpályán három napot dolgozott Elfyn Evans és Ott Tanak, majd Wales északi része felé vették az irányt, ahol Lorenzo Bertellivel kiegészülve további három napot gyakoroltak. Ez idő alatt 984 kilométert tettek meg annak ellenére, hogy Tanak rögtön az első napon felborult a Fiestával. A brit különítmény a szokásos autóival jelenik meg az évad utolsó versenyének rajtjánál.

A viadal gyorsasági versenytávja 310 kilométer lesz, ez tizenkilenc szakaszra oszlik el, melyek ismerősek lehetnek a párosok számára, hiszen kilencven százalékban megegyeznek a tavalyiakkal.

A néhai Colin McRae húsz esztendővel ezelőtt ezen a versenyen szerezte meg világbajnoki címet, a skót volánművészre így több formában is meg fognak emlékezni. A deeside-i szervizparkban kiállításra kerül McRae néhány autója, valamint különleges mementói, David Higgins pedig egy olyan Subaruval áll rajthoz, melynek dekorációja megegyezik Nagy-Britannia első rali világbajnokának 1995-ös autójával. Higgins fog elsőként elstartolni a csütörtök esti llandudnoi hivatalos rajtceremónián, a rajtoltató pedig Jimmy McRae lesz, Colin édesapja.

Petter Solberget ralilegendaként hívták meg az eseményre, míg Ari Vatanen a biztonsági kampányban segédkezik, melyet a szervezők a világban mostanában történt nézői tragédiák miatt hívtak életre.

 

Andrew

 

2015. november 12.