Get Adobe Flash player

Pilótakeringő 2016

Alig fejeződött be a 2015-ös szezon a rali világbajnokságon, valamint a sportág Európa-bajnokságában, máris megkezdődött a munka és a találgatások, hogy ki mivel, hol folytatja.

A világbajnokság gyári alakulatainál viszonylag egyszerű a képlet. Az utóbbi időszak sikercsapata, a Volkswagen Motorsport a jelenlegi felállásban, azaz Sebastien Ogier-vel, Jari-Matti Latvalával és Andreas Mikkelsennel kezdi meg a 2016-os évet is. Pletykák szóltak arról, hogy Esapekka Lappi bekerülne a csapatba, ennek azonban nem volt reális esélye, már csak a Volkswagent globálisan övező dízelbotrány és annak gazdasági következményei miatt sem. A Volkswagen Svédországban kezdi meg a teszteléseket, Ogier ott próbálhatja ki először a 2017-re szánt Polo WRC prototípusát is. A világbajnokok ezt követően, december közepén fordítják figyelmüket az idénynyitó Monte-Carlo Rallye felkészülésére.

A Hyundai-nál is szerződéssel rendelkezik mind a négy versenyző, Thierry Neuville, Dani Sordo, a friss – és hosszútávú – kontraktust nemrégiben aláíró Hayden Paddon, valamint a tesztpilóta Kevin Abbring. Utóbbinak versenyzői programjáról még nincsen döntés. A csapat az idényzárót követően rögtön folytatta a franciaországi Vosges régióban az Újgenerációs i20 WRC tesztjét. A hivatalosan december 9-én bemutatásra kerülő masina vallatása december első napjaiban is folytatódni fog, immár a következő szezon első versenyét fókuszba helyezve. Thierry Neuville ezeken az eseményeken, valamint a Monza Rally Show-n is Julien Viallal vesz részt, mivel állandó navigátora, Nicolas Gilsoul a kenyai Safari Classic Rally-n állt rajthoz a Porsche 911-et kormányzó Gregoire de Mevius oldalán.

A Citroen az egyéves átmeneti távollét során vélhetően néhány futamon fog csak részt venni. Ha Kris Meeke elfogadja ezt és a 2017-es WRC tesztelői szerepkörét, maradhat. Kérdés, hogy a nagy tehetségnek kikiáltott Stephane Lefebvre-nek milyen lehetőséget biztosít a gárda. A 2014-es junior világbajnok a Brit Rally céljában elmondta, fogalma sincs, mi fog történni jövőre, de reméli, hogy a legjobb autóval folytathatja. Az ugyanakkor bizonyos, hogy a friss junior világbajnok, Quentin Gilbert WRC 2-es szereplését szoros figyelem fogja övezni a Citroen részéről, hiszen az ő felajánlásuk nyomán kapja meg a lehetőséget a francia pilóta.

Az M-Sportnál köthet ki a Citroen másik idei versenyzője, Mads Ostberg, mivel teljes programot akar futni a norvég. A Ford Fiesta WRC-k üléséről nincs még döntés, de már hétfőn várható ez, mielőtt megkezdené a brit gárda a Monte-Carlo Rallye felkészülését szolgáló teszteket. A hírek szerint Malcolm Wilson szívesen látná csapatában Eric Camillit, akinek Brit Rally-n nyújtott teljesítménye lenyűgözte, Elfyn Evans jövőjéről ugyanakkor nincsenek információk, mint ahogyan arról sem, hogy az M-Sport gyártói alakulatként lesz-e jelen. Pletykák szólnak arról, hogy a cumbriaiaknál összeállhat ismét egy második számú alakulat, abban az M-Sportos együttműködését már bejelentő Lorenzo Bertelli, Yuriy Protasov, valamint Robert Kubica szerepelhetne. Egyre inkább úgy tűnik, hogy az utóbbi pilóta nem kacsintgat másfelé, maradna a raliban, a kérdés az, hogy elő tudja-e teremteni a hátteret arra, hogy a számára oly’ fontos felkészülés és tesztelések biztosítva legyenek.

Ott Tanak az M-Sport helyett a DMACK gumigyár csaptában folytatja, akik első ízben lesznek ott minden futamon WRC-vel. Az észt pilóta lehet, hogy így járt jól az M-Sporttól történt kiebrudalása után, mivel idei csapata nem biztos, hogy teljes bajnokságot fut.

A saját csapatával évek óta jelen lévő Martin Prokopról egyelőre nincsen hír, vélhetően azonban azon dolgozik a cseh pilóta, hogy részese legyen a sorozatnak jövőre is. A monte-carlói nyitányt azonban nagy valószínűséggel kihagyja Prokop, hiszen a Dakar Rally-n első bálozóként jelenése lesz.

Craig Breen már a Rallye du Valais-on búcsúzott a Peugeot Rally Academy-től és a Sainteloc Racingtől. A hírek szerint egy World Rally Car kormánya mögött fog rajthoz állni az ír pilóta a világbajnokságon, ő maga azonban nem erősítette meg ezt. „Nem mondhatnám, de hamarosan felfedésre kerül minden” – mondta el Breen még a Brit Rally rajtja előtt. „Nem mondanám, hogy vannak opcióim, de van néhány nagyon-nagyon erős lehetőségem, amit a következő néhány hétben le kell kötnünk, és bizakodó vagyok, hogy itt leszünk jövőre is. Hogy milyen kapacitásban és milyen színekben, abban nem vagyok biztos jelenleg.”

A WRC 2-ben szeretné folytatni a Brit Rally kategóriagyőztese, Teemu Suninen, akitől Jari-Matti Latvala nagy dolgokat vár már régóta, de a világbajnokság második vonalában tervezi a szezont Nil Solans és Fredrik Ahlin is. A WRC-s szerepvállalása ellenére sem hagyja el a kategóriát a DMACK, a Drive DMACK Fiesta Trophy legutóbbi két győztese, Marius Aasen és Sander Parn alkotja a csapatukat. Vélhetően Lappi is marad a kategóriában, de a hét lehetséges WRC 2-es megmérettetés mellet megpróbál a többi világbajnoki futamon is rajthoz állni a Skoda versenyzője.

Bergkvist, a született tehetség

Emil Bergkvist toronymagasan nyerte a juniorok Európa-bajnoki 2015-ös küzdelmét. A svéd pilóta a cím elhódításának jutalmaként a szezonzáró Rallye du Valais-on egy R5-ös kocsival, egy Peugeot 208 T16-ossal állhatott rajthoz, ahol mindenkit – köztük saját magát is – meglepve negyedikként végzett úgy, hogy most vezetett először versenykörülmények között összkerékhajtásos autót. Bergkvist ezt követően számos érdekes megkeresést kapott, a Brit Rally-ra ellátogatva pedig több megbeszélésen is részt vett.

Bergkvist teljesítményéről sokat elárul az, amit navigátora, Joakim Sjöberg mesélt a Rallye du Valais-on tapasztaltakkal kapcsolatban. „Az érzés, amivel beültünk egy R5-ös autóba Emillel együtt, leírhatatlan, ennek a srácnak elképesztő tehetsége van, hogy bármilyen autóhoz alkalmazkodjon” – nyilatkozta Sjöberg. „Ez volt az első alkalom, hogy egy R5-ös vagy bármilyen négykerékhajtásos kocsit vezetett Emil, úgyhogy bámulatos volt a teljesítménye. Nem nyomtuk igazán keményen, nem vállaltunk kockázatot, mivel teljesíteni akartunk minden kilométert, és a maximális mennyiségű tapasztalatot szerettük volna gyűjteni, egy nagyon jó eredményt értünk el mégis. Emil arra született, hogy ralizzon – egyedülálló.”

Bergkvist az Opel gyári pilótájaként szerepelt az Európa-bajnokságon, így a svájci kiruccanáshoz külön engedélyre volt szüksége munkaadója részéről. Az előrelépéshez viszont mindenképpen márkaváltásra lesz szüksége, hiszen az Opel nem rendelkezik – egyelőre – az R2-es Adam-nél nagyobb kategóriájú autóval.

 

Andrew

 

2015. november 28.