Get Adobe Flash player

Hírek: Hyundai i20 Coupe WRC - Neuville chilei balesete – több szemszögből

 

Neuville chilei balesete – több szemszögből


Hatalmasat esett a Chile Rally-n a viadal előtt a pontversenyt még vezető Thierry Neuville. A Hyundai pilótája a futam szombati napjának második, Maria Las Cruces nevű szakaszán csúszott le az útról, és törte rommá i20 WRC-jét.

 

A pilóta szemszögéből

Az orvosi kivizsgálás után mankóval érkezett vissza a szervizparkba Neuville, hogy ne terhelje sérült bal lábát, majd elmesélte, hogyan történt a baleset.

„Csaknem a leggyorsabb itinerinformációm volt ez” – kezdte a magyarázatot a belga versenyző. „Nem tudom pontosan, mi történt, de kiderült, egy kicsit több volt talán, mint amit vártunk. A becsapódások elég kemények voltak, elég sok volt belőlük. Voltak más baleseteim is, amik elég erősnek érződtek, de ez volt talán a legnagyobb. Ez egy nagy baleset volt.

A pályabejáráson egy kicsit optimista voltam az itineremmel. Egy enyhe jobboson mentünk át padlógázzal egy bukkanón keresztül. Egy kicsit szélesre mentem, eltaláltam a szélét és azonnal borultunk az autóval.

Azonnal éreztem, hogy neki fogunk csapódni a hátuljával a falnak, de elég mély volt az árok – kicsi esélyed van, hogy megúszd ezt.”

A bal lábamban azonnal fájdalmat éreztem, és láttam, hogy vérzik. Azonnal kértem a csapattól a mentőket, hogy megvizsgáljanak. A kórház jó munkát végzett, és csak néhány öltésre volt szükség. Portugáliára visszatérek. A jövő héten már tesztelni fogok.”

A Hyundai i20 WRC annyira összetörött, hogy a másnapi újrarajtolásról szó sem lehetett. Miután Neuville nem szerzett pontot a chilei hétvégén, visszacsúszott a pontverseny harmadik helyére, de a világbajnoki címben ugyanúgy hisz, sőt, abban, hogy nem ő vezeti a tabellát, megtalálta a pozitívumokat is az ugyancsak murvás portugál futam előtt. „Jobb rajtpozíciót ad számunkra ez és nagyobb esélyt egy jó eredményre, valamint az esélyt, hogy visszaküzdjük magunkat.”

Neuville napokkal később arról beszélt, hogy megnézték és kielemezték az esetet. „Fontos megérteni az esést. És értem, hogy kétségtelenül túl gyors voltam ezen a helyen, de ki tudom verni a fejemből most már. Biztonságban érezzük magunkat az autóban, és nem olyan ez, hogy nagyon gyakran lenne ilyen balesetünk. Ugyanezen az áron átjöhettünk volna a kanyaron, hozzáérhettünk volna egy gumihoz vagy valamihez, és megúszhattuk volna ennyivel. Ezúttal azonban rendesen felrázódtunk.”

 

Ahogyan a társ megélte

Nicolas Gilsoul, Neuville navigátora néhány nap elteltével így emlékezett vissza az esetre:

„Mindenekelőtt szeretném üdvözölni azokat és köszönetet mondani nekik, akik valamilyen módon kimutatták támogatásukat a szombaton délelőtt a nyolcadik szakaszon történt látványos balesetünket követően.

Az ütközés erős mivoltának ellenére nem sérültünk meg, bár szükség van néhány nap pihenőre, hogy lehetővé tegyük a testnek, hogy felépüljön a centrifugális erőtől, amit a borulások sorozatakor tapasztaltunk meg.

Az olyan eseteknél, mint amilyen ez is volt, a fizikális tréning teljes értelmet nyer. A raliautó cockpitjében a biztonság roppant mértékben fejlődött.

A fizikális edzettség, a Hyundai túlélő cellája, ami tökéletesen betöltötte a szerepét, a kagylóülés, a sisak vagy a HANS rendszer hevederei nélkül elég kellemetlenek lehettek volna következmények.

Amint kimásztunk a roncsból, eléggé sokkos állapotban voltunk, de fel tudtunk állni, sértetlenek voltunk. A kicsúszásunk annak az eredménye volt, hogy rosszul mértünk fel egy kanyart, legfeljebb mintegy húsz centiméterrel.

A pályabejárás során nagy volt a köd, amihez hozzájött a magával szemben nagy követelményeket állító pálya nehéz megértése. Chilében nagyszámú kanyar és hajlat van, melyekre anélkül kell felkészülni, hogy látnád a kijáratot.

Pénteken a gyorsasági szakaszok szűkebbek és lassabbak voltak, melyek leginkább a Toyotának feküdtek, míg a szombatiak szélesebbek és gyorsabbak voltak, a Hyundai pedig jól teljesített, később, a kisesésünk után ezt megerősítette Sebastien Loeb számos sercegős idője.

Tény, hogy a szombati első szakaszon egy sercegős időt jegyeztünk be, ami sokat mond a teljesítményünk szintjéről, amikor már nem elsőként voltunk a pályán.”

 

Lábtöréstől félt a csapat

A Hyundai Motorsport tagjai a kezdetekben attól tartottak, hogy Neuville akár lábtörést is szenvedhetett a hat bukfenc során.

A legénység segítség nélkül mászott ki az autóból, Andrea Adamo, az alakulat vezetője azonban megerősítette, hogy azonnal légi segítséget kértek.

Adamónak rossz emlékei voltak egy balesetről, ami Gabriele Tarquinivel történt a túraautó Európa-bajnokság 2001-es szezonjának végén, ami sokkal súlyosabbnak bizonyult annál, mint amilyennek tűnt. Ekkor a két olasz a JAS Honda programjában vett részt, és az az eset sokkal elővigyázatosabbá tette a szakvezetőt, így Neuville állapotát illetően is.

„Nem lehetsz túl óvatos ilyen helyzetben” – nyilatkozta Adamo. „Az orvosi ellenőrzés sosem lehet elég gyors. Történhet belső sérülés, amíg nem ellenőrzik le, nem lehet tudni, és volt némi rossz tapasztalatom Tarquinivel, aki egy baleset után kómába esett teljesen váratlanul. Thierry-vel és Nicolas-szal azonban minden rendben van.”

Neuville-t helikopterrel szállították egy concepcioni kórházba, ahol megállapították, hogy nincsen törése és más komoly sérülése. A legénységgel szemben a Hyundai bukócsöve jelentősen megrongálódott, ami világossá tette, hogy Neuville-ék a verseny zárónapjára nem állhatnak vissza.

 

Ahogyan a fotós látta

Neuville-ék Hyundai i20 WRC-je szélesre csúszott a jobbos kanyar kijáratánál, nekiment a partoldalnak, és bukfencezésbe kezdett. Az @World fotós ügynökség egyik munkatársa ott dolgozott, és sorozatot készített az esetről.

Andrew

 

2019. május 26.