Get Adobe Flash player

Ogier továbbra is Monaco ralihercege

 

A 2016-os Monte-Carlo Rallye összefoglalója

 

Sebastien Ogier nyerte a 2016-os rali világbajnoki szezon első futamát, ezzel megmutatta, ismét őt kellene legyőznie annak, aki meg akarja kaparintani az év végi koronát.

A Monte-Carlo Rallye ebben az évben is megmutatta azt az arcát, amiről híres és hírhedt, trükkös körülményeket biztosított a rajthoz álló számára. Hiába az itt engedélyezett jégkémek, sokszor nem azt látják ezek a legénységek, mint amivel a versenyzőjük szembesülni fog. Ha pedig egy pályán kétszer is áthalad a mezőny, az elsőnek a tapasztalata sem biztos, hogy segít, mivel a második körre felolvad a jég, vagy éppen lefagy az út, illetve sok sár kerülhet az ívekre. Ez pedig megnehezíti a gumiválasztást és az adott kanyar előtt a sebesség helyes meghatározását is. Idén is ez volt a helyzet, mindenkinek akadtak meleg pillanatai, nem volt olyan páros, aki hibamentesen végig tudott volna menni, az szerepelt jól, aki a legkevesebbet és a legkisebbeket hibázta.

A világbajnoki cím védője, a tél folyamán némi továbbfejlesztésen átesett Polo WRC-t hajtó Sebastien Ogier a rövid csütörtöki napon rögtön magához ragadta a vezetést, és a két szakasz során az is látszott, hogy a volkswagenes, valamint Kris Meeke rúghat itt csak labdába. A Citroen Racing pilótája a második szakaszon beelőzte Ogier-t, akinek másnap délelőtt jó néhány kilométer kellett ahhoz, hogy válaszolni tudjon. Az észak-ír péntek délután megint átvette a vezetést, de a francia a saját kertje alatt kanyargó utolsó pályán fityiszt mutatott a mezőnynek, így ő kezdhette a szombati napot az élről. Meeke ekkor tíz szekundumra volt tőle, a többiek viszont már több mint egy percre.

Az idén részleges világbajnoki programot teljesítő Meeke szombaton folyamatosan szakadt le, az igazi bosszúság azonban a nap utolsó előtt szakaszán érte, amikor egy levágásban sunyin kikandikáló kő nemes egyszerűséggel leszakította a DS 3 WRC kartervédőjét. Az eset során megsérült a váltó és az intercooler is, előbbi miatt nem ért oda a pilóta a következő gyorsaságira. Az eset érdekessége, hogy a többiek is ugyanígy vágták le a kanyart, csak ők nem akadtak fenn. Pech. Ogier sportszerűen nyilatkozott, nagyon sajnálta Meeke-t és hogy nem folytathatták a csatát.

Ezt követően, a kétperces előnye birtokában számára sétagaloppá vált volna a viadal, ha nem a Monte-Carlo Rallye-ról beszélnék. Hátra volt még ekkor Sisteron, valamint a befejező nap három szakasza, köztük egy másik klasszikus, a Turini-hágó. Ogier, akinek mindössze annyi kalandja volt a hétvége során, hogy nekicsúszott egy hídnak, valamint összeszedett egy lassúdefektet, végül magabiztos autózással nyerte a Monte-Carlo Rallye-t, sorozatban harmadszor, ha pedig a 2009-es IRC diadalt is hozzászámoljuk, összességében negyedszer.

A dobogó második fokára is egy Polo WRC állhatott, amit Andreas Mikkelsen vezetett. Az új navigátorral, Anders Jaegerrel versenyző norvégnak volt néhány megforgása, a végén pedig Thierry Neuville-lel vívott izgalmas csatát. A Volkswagen öröme nem lehetett teljes, Jari-Matti Latvala nem ért célba. Egy-két kisebb baki ellenére a finn vezette az Ogier és Meeke mögötti üldözőbolyt, mígnem egy csúszós kereszteződésben beleesett egy árokba. Megsérült a futómű, és ugyan kiért Latvala a célba, mitfárerével nem tudták időben megjavítani a kocsit.

 

Momentum

Latvala egy jobbos kereszteződés kijáratában csúszott bele az árokba. Ebben volt egy áteresz, ami megdobta a Polót, ami így a túloldalon, a mezőn kötött ki. Ekkor a pilóta próbált visszatérni az útra, eközben viszont elütött egy nézőt – aki nem mellesleg nem azon volt elsősorban, hogy meneküljön, hanem próbálta felszedni a földről a cuccait. Latvala az esetet követően nem állt meg, visszatért a pályára, és továbbhajtott. A versenyfelügyelőségnek később azt mondta, a felcsapódó sár és víz akadályozta a kilátást, ráadásul mozgott a fejük az ide-oda csapódó kocsiban, emiatt nem látták, hogy valakit elütöttek volna. A felügyelők visszanézték a belsőkamerás felvételt, ezt követően pedig azt nyilatkozták, nehéz elhinni, hogy nem vette észre a páros egyik tagja sem a dolgot, mivel a néző előbb a motorháztetőn, majd a szélvédő előtt volt látható és tisztán kivehető. Ilyen esetben pedig meg kell állni, meggyőződni arról, hogy történt-e sérülés. Ráadásul úgy tűnt, hogy Latvala ellentmondásba keveredett önmagával, mivel korábban, a szakasz céljába szót váltott Julien Porterrel. A WRC Radio riportere úgy emlékszik, a pilóta a következőt mondta neki: „Amikor kicsúsztunk, elütöttünk egy nézőt, nem találtuk el keményen, de légy szíves, ellenőrizd le, hogy rendben van-e!”. A finn erre az állításra azt válaszolt, hogy a következőt kérte a riportertől: „Meg tudnád erősíttetni a pályabírókkal, hogy nem ütöttem el senkit?”. Latvalát és navigátorát, Miikka Anttilát végül ötezer eurós büntetéssel sújtották, valamint egyversenyes felfüggesztést kaptak a 2016-os rali világbajnoki szezonra az eset miatt. A nézőnek szerencsére nem esett különösebb baja.

A Hyundai a régóta várt új autóval kezdte az idényt, amihez nagy reményeket fűz az alzenaui csapat. Neuville elmondta, ez már egy vérbeli raliautó, melynek kormányánál rögtön az első teszten jól érezte magát. Az Újgenerációs i20 WRC teljes egészében a Hyundai Motorsport munkáját dicséri, ellentétben elődjével, melynek fejlesztése Koreában kezdődött, az alkatrészeket pedig több beszállító biztosította hozzá. A verseny kezdetén mindezek ellenére nem remekeltek a hyundai-sok, folyamatos kezelhetőségi problémáik voltak, aztán meg rosszul választottak gumit, ráadásul apróbb műszaki gondok is előjöttek a hétvége folyamán. Neuville és Dani Sordo szombaton délutánra találtak olyan beállítást, amivel megjött a magabiztosságuk, a belga pilóta két szakaszt is nyert. Miután Meeke és Latvala pórul járt, Neuville ott találta magát a dobogón, és felcsillant az ezüst reménye is. A tavalyi szezonban csetlő-botló pilóta ezúttal azonban a biztos célba érkezést választotta, ráadásként a technika is lebénult a végére, csak kétkerékhajtás maradt és a manuális sebességváltási lehetőség. A dél-koreaiak másik két versenyzője nem tudott akkorát villantani, mint a csapattárs. Sordo szombaton reggel, a verseny leghosszabb, több mint ötven kilométeres szakaszán nekivágódott a partoldalnak, emiatt a gyorsaságin ki kellett cserélnie a kereket, azt követően pedig dolgoznia a kocsin, hogy folytatni tudja. A spanyol végül hatodikként zárta a viadalt. A Monte debütáns Hayden Paddon ezúttal még a régebbi i20 WRC-vel állt rajthoz. Az új-zélandit egy havas-jeges rész tréfálta meg a viadal elején, kiszakadt a bal hátsó futómű, így Rally 2-re kényszerült a pilóta.

A világbajnokságra az utolsó pillanatban nevező M-Sport felemás hétvégét tudhat a háta mögött. Új, még tapasztalatlan pilótájuk, Eric Camilli biztatóan kezdett, felmutatott egy ötödik időt is, a célt azonban nem látta meg. Pár méterre attól a helytől, ami Paddon vesztét is okozta, egy ártatlannak tűnő szituációban kissé jobban levágott egy enyhe kanyart, a meredély pedig lehúzta a Fordot. A kocsi nekicsapódott egy fának, és olyan sérülés keletkezett a bukócsövön, hogy a francia pilóta nem is állhatott vissza másnap. Az M-Sport elsőszámú versenyzője, a csapathoz visszatérő Mads Ostberg beállította eddigi legjobb monte-carlói eredményét, negyedikkét hajthatott fel a hercegségi céldobogóra. A norvég új navigátorral, Ola Floenével indult, és időbe telt neki, mire megszokta, hogy hét év után ismét anyanyelvén hallja az itinerinformációkat.

Meeke balszerencséjét Stephane Lefebvre teljesítménye feledtette némiképp az Abu Dhabi Total World Rally Team-nél. A francia pilóta többször is az út mellett találta magát, de mindannyiszor vissza tudott térni a pályára, végül pedig pályafutása legjobb eredményét könyvelhette el az ötödik helyezéssel.

A különleges körülmények általában jó esélyt teremtenek Monte-Carlóban, hogy a privátok fricskát mutassanak a sokkal tehetősebb gyári csapatok pilótáinak. Ezúttal azonban nem jött a villantás egyiküknek sem. A legjobban a DMACK pilótája, Ott Tanak szerepelt, aki a hetedik helyet szerezte meg. Az észt nem tudta megismételni az előző évben mutatott teljesítményét, amikor sokáig a dobogó közelében autózott, egy ízben tetőre is tette Fordját. Ennek ellenére célba ért, majd elismerte, sokat kell még dolgozniuk a gumikkal a következő aszfaltos viadalig. Robert Kubica ezúttal nem tudott szakaszt nyerni, mint az előző két évben, pénteken reggel alulkormányozottan, szemből találta el azt a fát, ami Paddon vesztét is okozta. A két évvel ezelőtti második, Bryan Bouffier egy kőnek ment neki, ami kiszakította a Ford Fiesta WRC bal hátsó futóművét a szombati utolsó szakaszon. A francia pilóta bekormányozta a gyorsasági céljába a kocsit, de a monte-carlói kikötőbe nem jutott le vele.

Ha csak a végeredményt nézzük, azt gondolhatnánk, hogy sima győzelmet aratott a WRC 2-ben Elfyn Evans, a tavaly még az M-Sport gyári pilótájaként autózó wales-i azonban rendesen megizzadt a kategóriaelsőségért. Csütörtökön este rögtön egy defekttel nyitott, így a WRC 2 nyolcadik helyéről kezdhette a felzárkózást. Másnap reggel szerencséje volt, Paddonnal ellentétben nem a fát találta el, hanem Kubica autóját, amit odébb is pöckölt, a szombati első szakaszon pedig kereket cserélt ugyancsak defekt miatt. Így aztán büszke lehet Evans, hogy kétperces előnnyel nyerte a kategóriát, ráadásul abszolútban a nyolcadik pozícióban végzett. Az új RC2-es Ford, a Fiesta R5 Evo sikeresen mutatkozott be tehát.

A kategória ezüstjét a veterán Armin Kremer gyűjtötte be Skoda Fabia R5-ösével, a dobogóra pedig a tavalyi junior bajnok Quentin Gilbert fért fel a Citroen DS3 R5-össel. Meg kell jegyezni, hogy a trükkös körülmények és a szélsőséges gumiválasztás miatt az RC2-es autók olykor kimagasló szakaszeredményekre voltak képesek, a Peugeot Rally Academy versenyzője, Jose Antonio Suarez kétszer is hatodik időt futott. Esapekka Lappi is rajthoz állt, de nem a Skoda Motorsport színeiben, hanem privátként, így nem vett részt a WRC 2-es küzdelmekben. A finn tapasztalatgyűjtés miatt szállt versenybe, ami olyan jól sikerült, hogy a világbajnoki pontokat érő kilencedik helyen látta meg a célt.

Szombaton délig mindössze két szakaszgyőzelmet engedett át másnak a WRC 3-ban Ole Christian Veiby. A Citroen DS3 R3 Max pilótája ekkor már három perces előnnyel rendelkezett, amit részsikerek nélkül, biztonságos autózással is sikerült növelnie a célig. A norvégot két olyan versenyző követte, akik Peugeot 208 R2-t hajtottak. A Peugeot Rally Academy új pilótája, Jordan Berfa lett a második, Fabio Andolfit pedig harmadikként intették le.


Eredmények

 

84. Monte-Carlo Rallye

A 14 futamos világbajnokság 1. versenye – Gap, Monte-Carlo – 2016. január 21-24.


1. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3ó 49p 53,1mp
2. Andreas Mikkelsen NOR Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1p 54,5mp
3. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 WRC +3p 17,9mp
4. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4p 47,7mp
5. Stephane Lefebvre FRA Abu Dhabi Total WRT Citroen DS 3 WRC +7p 35,6mp
6. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 WRC +10p 35,5mp
7. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +11p 39,9mp
8. Elfyn Evans GBR Ford Fiesta R5 +18p 30,8mp
9. Esapekka Lappi FIN Skoda Fabia R5 +20p 41mp
10. Armin Kremer GER Skoda Fabia R5 +20p 43,9mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Sordo, 3. Mikkelsen

Szakaszgyőzelmek: Ogier – 8, Meeke – 4, Mikkelsen – 2, Neuville – 2

 

Andrew

 

2016. január 24.