Get Adobe Flash player

Meeke bejelentkezett Portugáliában

A 2016-os Portugál Rally összefoglalója

 

Részmunkaidős versenyzőként és tulajdonképpen privát indulóként tört borsot Kris Meeke a rali világbajnokság állandó szereplőinek orra alá és nyerte meg a Portugál Rally-t, a sorozat idei ötödik fordulóját.

A brit pilóta a rajt előtt igyekezett visszafogni a szereplésével kapcsolatos várakozásokat, mondván rég volt, hogy utoljára versenykörülmények között autózhatott és a DS 3 WRC-t sem fejlesztik már. Igen ám, de a homokos, köves talajú, az indulókat alaposan próbára tevő portugál pályáknak rendkívül kedvező rajtpozícióból vághatott neki, és azt sem lehet mondani, hogy a Svéd Rally óta nem ült versenyautóban, hiszen a Citroen gőzerővel teszteli már az új, jövő évre szánt versenytechnikáját. Ennek megfelelően Meeke-ben talán több kilométer van az utóbbi időszakot tekintve, mint bármelyik másik aktív pilótában, hiszen a világbajnoki csapatok leálltak szinte az idei járgányok finomhangolásával is, volt, amelyikük verseny előtti tesztet sem szervezett.

A PH-Sport által üzemeltetett kocsival tehát jó esély kínálkozott Meeke előtt egy jó eredményre, és idei két eddigi szereplésével ellentétben most a szerencse is mellé szegődött. Míg a többiek műszaki hibákkal, defektekkel, vezetéstechnikai hibákkal, illetve az úttakarítói szereppel szenvedtek, Meeke pénteken reggel az élre állt, és vissza sem nézett. Amikor kellett és tudott, gyors volt, amikor pedig már elég előnyt gyűjtött, a biztonságra törekedett és két pótkereket vitt magával. Pénteken délután pedig mázlija is volt, hogy a riválisok balesetei miatt etappá nyilvánított szakaszon a versenyfelügyelőség olyan időt állapított meg neki, amivel ő lett a szakaszgyőztes, miközben nem is teljesítette versenytempóban a teljes gyorsaságit, így spórolni tudott a gumikkal. Meeke végül magabiztos, félperces előnnyel nyerte a versenyt, megszerezve második világbajnoki futamgyőzelmét. És miután az Abu Dhabi Total World Rally Team nem hivatalos résztvevője a sorozatnak, a 2012-es Portugál Rally, Mads Ostberg diadala után ő lett az újabb privát futamgyőztes.

A világbajnoki pontverseny éllovasának, Sebastien Ogier-nek a szereplését az előző murvás futamokhoz hasonlóan ezúttal is eléggé meghatározta, hogy két napon keresztül elsőként rajtolva neki kellett takarítania az utat. A Volkswagen versenyzője ennek ellenére végig lőtávolban volt, azonban csak a szerencséjének volt köszönhető, hogy célba ért, ugyanis két lassúdefektet is kapott a befejező napon, pótkerékből viszont csak egy volt nála. Az első defekt után óvatossá vált, ezzel tudott elé kerülni csapattársa, a Power Stage céljában viszont a híres fafei ugratón történt hatalmas ugatása után három pontnak örülhetett. Ogier a versenyt a harmadik pozícióban fejezte be. A második helyre vasárnap lépett előre a másik volkswagenes, Andreas Mikkelsen, aki kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott egész hétvégén. A német alakulat harmadik autója, a Jari-Matti Latvala irányította Polo WRC hatodikként látta meg csak a kockás zászlót, miután pénteken délután elszállt belőle a kormányszervó.

A Hyundai-nak ezúttal inkább a balszerencséből jutott ki, mint a jóból. Dani Sordo jól kezdett, sokáig dobogós helyen állt, de a Volkswagenek tempójával nem tudott mit kezdeni. A spanyol nem érezte jól magát a csúszós utakon, negyedik lett, és menet közben rávilágított, hogy fejleszteniük kell az i20 WRC-t, hogy fel tudják venni a versenyt a riválisokkal. Sordo csapattársai közül egyedül az ezúttal a Hyundai Motorsport N színeiben nevezett, az önbizalmát visszaszerezni kívánó Thierry Neuville látta még meg a célt, de a belga nem teljesítette a teljes versenytávot, szombaton ugyanis egyszerűen kifogyott az üzemanyag versenygépéből. A régebbi technikával lehetőséget kapó Kevin Abbring pénteken és szombaton is kiütötte autójának futóművét, így alig teljesített néhány kilométert, az előző viadal győztese, Hayden Paddon viszont nála is rosszabbul járt, amikor pénteken a második körben hibázott, lebukfencezett egy rézsűn, és a forró kipufogótól begyulladt a növényzet. A Hyundai néhány perc alatt porig égett, szerencsére a legénysége időben ki tudott mászni a kocsiból. Ott Tanak – aki az újfejlesztésű DMACK gumikon meggyőző szakaszeredményekkel kezdett egyébként – ugyanott járt pórul a Ford Fiesta WRC-vel néhány perccel később, de egy kis segítségnek köszönhetően ők el tudták oltani az autójukon kialakuló tüzet.

Az M-Sport felemás érzésekkel fejezte be a luzitán viadalt. A csapat tapasztalt versenyzőjének, Ostbergnek kijutott mindenből, a visszaváltásokkal szinte végig meggyűlt a baja, de autózott egy kört hátsó hajtás nélkül is. A Ford Fiesta WRC pilótájának mindössze ötödik legjobb szakaszeredményekre futotta erejéből, így a hetedik helyezése után valószínűleg tovább fog folytatódni a szócsata közötte és a csapatvezető, Malcolm Wilson között, hogy mi az oka a versenyek óta tartó haloványabb szereplésnek. Az alakulat zöldfülű versenyzője, Eric Camilli ugyanakkor – végre – hozta azt, amit várnak tőle, problémamentes hétvégét tudhat maga mögött, harmadik szakaszidőt is fel tudott mutatni, és az ötödik helyen gurult fel a céldobogóra.

A WRC 2 versengése hasonló módon zajlott, mint a nagyoké, ebben a mezőnyben Pontus Tidemand ragadta magához a kezdeményezést. A Skoda Motorsport pilótájának domináns szerepét mindössze egy defekt ingatta meg szombaton délután, de a svéd a következő szakaszon visszavette a vezetést, és másfél perces előnnyel ért végül a célba a szintén Fabia R5-öst hajtó Nicolas Fuchs előtt. Mindkét páros pontot tudott szerezni az abszolút értékelésben is. A bronzos pozíciót a Ford Fiesta R5-öst kormányzó Marius Aasen kaparintotta meg az utolsó gyorsaságin mindössze kéttized másodperc különbséggel, miután riválisa, Scott Pedder megpördült. A bajnoki éllovas Elfyn Evans-ot előbb turbóprobléma, majd defekt hátráltatta, végül egy baleset miatt feladni kényszerült a szombati napot, de a kategória sok más indulójának is hasonlóan kalandos versenyben volt része.

A junior világbajnokság mezőnye idei első futamát teljesítette. A Citroen DS3 R3-asok alkotta mezőnyt a már korábban is ebben a sorozatban pallérozódó pilóták uralták, a győzelmet Simone Tempestini szerezte meg Martin Koci és Terry Folb előtt. A WRC 3-ban ugyanez a hármas foglalta el a dobogót.

 

Eredmények

 

50. Portugál Rally

A 14 futamos világbajnokság 5. versenye – Matosinhos – 2016. május 19-22.


1. Kris Meeke GBR Abu Dhabi Total WRT Citroen DS3 WRC 3ó 59p 1mp
2. Andreas Mikkelsen NOR Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +29,7mp
3. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC +34,5mp
4. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +1p 37,1mp
5. Eric Camilli FRA M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4p 1,6mp
6. Jari-Matti Latvala FIN Volkswagen Motorsport Polo R WRC +4p 6,9mp
7. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +6p 53,6mp
8. Martin Prokop CZE Jipocar Czech National Ford Fiesta RS WRC +10p 24,1mp
9. Pontus Tidemand SWE Skoda Motorsport Fabia R5 +11p 45,2mp
10. Nicolas Fuchs PER Skoda Fabia R5 +13p 14mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Latvala, 3. Mikkelsen

Szakaszgyőzelmek: Meeke – 8, Mikkelsen – 4, Ogier – 4, Neuville – 2, Latvala – 1

 

Andrew

 

2016. május 22.