Get Adobe Flash player

Neuville felállt – a dobogó tetejére

A 2016-os Szardínia Rally összefoglalója


A belga pilóta és a Hyundai magabiztos teljesítménnyel nyerte a Szardínia Rally-t.

A csapatok a murvás portugál és a szintén laza felületű, de az idei világbajnokság legforróbb, porban, olykor nadrágszíj szélességnyi utakon zajló szardínia megmérettetése között nem lazíthattak, hiszen az új versenytechnikák fejlesztése és tesztelése mellett apró-cseprő gondjaikkal is meg kellett birkózniuk. A luzitán viadal győztese, Kris Meeke és a PH-Sport nem tervezte be az itáliai viadalt, mivel az ír fő munkaadója, a Citroen Racing teljes gőzzel a jövő évi masina fejlesztésével van elfoglalva, így Meeke és Craig Breen Finnországban nyúzta a C3 WRC prototípusát a szardíniai megmérettetéssel egy időben.

A Hyundai rohammunkában, hét nap alatt épített egy új kocsit, miután Hayden Paddon járgánya porig égett Portugáliában. A dolog hátulütője az volt, hogy a csapat tartalékalkatrész készlete ezáltal jelentősen megcsappant. A csapatnak emellett azt is ki kellett vizsgálnia, miért számolták el a szükséges üzemanyag mennyiséget, ami Thierry Neuville portugál kieséséhez vezetett. Az M-Sport ugyanakkor teszteléssel töltötte az időt, próbáltak megoldást találni arra, hogy Mads Ostbergnek laza talajon folyamatosan problémája volt a visszaváltásokkal.

A Volkswagennél a legfőbb témát az szolgáltatta, hogy világbajnokuk, Sebastien Ogier kispapa lesz, aki azt is kilátásba helyezte, hogy feladja az olasz viadalt és felül a rá várakozó magánrepülőre, amennyiben feleségénél megindul a szülés. A világbajnok egyébként nem jósolt magának nagy esélyt a futamra, a kétnapnyi pályatisztogatási feladatkör mellett azt tartotta csupán szem előtt, hogy pontversenybeli közvetlen riválisa előtt, Andreas Mikkelsen előtt végezzen a futamon.

A hőséggel kiegészült por és a brutális körülmények nem is kedveztek az elöl rajtoló párosoknak, így nem a világbajnoki éllovas játszotta a főszerepet, hanem a hátrébb rajtoló versenyzők, közülük is a kilencedik Neuville. A Hyundai versenyzője az idénynyitón megszerzett dobogós helyezése óta küszködött, ilyen-olyan problémák miatt nem tudta hozni az elvárt eredményeket, ezúttal azonban összeállt minden, nem hibázott és még a csúszós körülmények között is az i20 WRC-t is csodálatosnak érezte. Neuville pénteken és szombaton kihasználta azt, hogy tisztább utakon közlekedhet. Az első nap feléig akadtak gondjai a tapadással, ami miatt megcsappant az önbizalma, de aztán az élre állt, onnantól kezdve pedig nagy csatát vívott Jari-Matti Latvalával. Délután tizenegy másodperces előnyt épített ki, ami másnap délelőtt csaknem egészében eltűnt. A belga a szombati második körben, amikor egy komoly eső is próbára tette a mezőnyt, ismét robbantott, és lélegzetvételnyi előnyhöz jutott. Ezt másnap némileg növelni is tudta, így érett versenyzéssel élete második világbajnoki futamgyőzelmét aratta.

A csapattársak közül Dani Sordo a csúszós utakra panaszkodott a viadal elején, amit a spanyol önbizalma szenvedett meg. Másnapra módosítottak az i20 WRC beállításain, a kocsi feneke azonban nem úgy viselkedett, ahogyan pilótája akarta. Délután a gázpedál kezdte el a bolondját járatni Sordóval, miután beragadozott. A többiek ugyanakkor nagyobb gondokkal küszködtek, így az ezúttal a Hyundai Motorsport N csapatát erősítő versenyző a háromperces lemaradása ellenére sorozatban negyedszerre negyedikként zárt, így a bajnoki pontversenyben feljött a második pozícióba.

Az előző futamot követően ez sem jött össze Hayden Paddonnak. Az új-zélandi a Hyundai elsőszámú csapatában állhatott rajthoz, és az első hagyományos szakaszt rögtön másodikként is teljesítette. Ezt követően azonban nem találta a tapadást és a ritmust, aminek egy megforgás, majd egy fallal történt ütközés lett a vége. Az elhajlott futóművet etapon megszerelték, majd futottak is két harmadik időt, a hetedik szakasz azonban a végállomást jelentette, ennek végén ugyanis lecsúsztak az útról, alaposan helyben hagyva a kocsi hátulját. A vadonatúj Hyundai olyannyira megsérült, hogy a másnapi visszaállásról sem lehetett szó.

Kevin Abbring, aki a Portugál Rally utolsó napján azért nem rajtolhatott újra, hogy több ideje legyen a csapatnak Paddon számára új kocsit készíteni, ismét megkapta a bizonyítási lehetőséget. A holland futamát azonban csúcsok és mélységek szegélyezték. A technika rögtön csúfot űzött vele, a verseny elején eltörött a korábbi specifikációjú i20 WRC kardánja, emiatt elsőkerékhajtással kellett az első kört teljesítenie. Ezzel hétperces hátrányba került Abbring, másnap reggel viszont megszerezte élete első szakaszgyőzelmét. A nap későbbi részében volt egy defektje, majd a váltó rakoncátlankodott. De hogy pozitív élményekkel zárja a versenyt a végül tizenötödikként célba érő Abbring, a Power Stage-en második időt futott, amivel megszerezte első világbajnoki pontjait is.

A volkswagenesek közül Jari-Matti Latvala számított a legesélyesebbnek, mivel hátrébb rajtolt, mint márkatársai. A finn pénteken háromszor is az élre keveredett, de egyszer sem tudta megtartani pozícióját, köszönhetően annak is, hogy a Polo WRC meglehetősen alulkormányozottan viselkedett. Az első napot alig tíz másodperc lemaradással zárta Neuville mögött a finn. Másnap az új első differenciálmű jóvoltából támadást indított, és a nap közbeni szervizbe érve három szekundumra faragta le hátrányát. A soron következő szakaszon azonban túl óvatosnak bizonyult, és a huszonkét kilométeren tizenegy másodpercet kapott közvetlen riválisától. Ez megpecsételte Latvala sorsát, aki innentől kezdve csak a pozíciója megtartására törekedett. A pilóta a verseny folyamán nagyon sportszerűen többször is elismerte Neuville teljesítményét.

Ogier, köszönhetően a gumiválasztásnak, a pénteki második szakaszt meg tudta nyerni, ekkor az élen is volt az összetettben. Ezt követően viszont nem tudott a körülményekkel mit kezdeni, az elkövetkezendőkben a harmadik helyért volt csatában, jóllehet a másnapi első körre is a puhább összetételű abroncsokat választotta. A küzdelmet sikeresen is vívta meg a harmadik helyért, ráadásként a Power Stage-en is a leggyorsabbnak bizonyult egy túlcsúszás ellenére. A francia teljesítette a célját, dobogón fejezte be a futamot, valamint jelentősen növelte előnyét az összetettben is. Mindez azt is jelentette, hogy nem kellett hazautaznia, a kisbaba nem született meg a hétvége folyamán.

Jócskán hátráltatta az Ogier után autózó Andreas Mikkelsent is rajtpozíciója, ráadásul a gumikopással is meggyűlt a baja a norvég versenyzőnek pénteken. Mikkelsen a szombati nap közepéig harcban volt a dobogó alsó fokáért francia csapattársával, valamint Mads Ostberggel, ekkor azonban egy kővel történt találkozás során megsérült Volkswagenének futóműve, ami kiállásra kényszerítette.

 

Momentum

A Hyundai és Neuville legnehezebb pillanatai a verseny leintését követően érkeztek el, az FIA technikai delegáltja, Jerome Toquet ugyanis a viadalt követő technikai ellenőrzésen felfedezte, hogy az Újgenerációs i20 WRC hátsó oldalablakai nem felelnek meg a homologizációs lapban foglaltaknak. A bal oldali 17, a jobb oldali 19 grammal volt könnyebb, mint amit annak idején az alzenauiak bemutattak. A csapat vezetője, Michel Nandan arra hivatkozott, hogy a homologizációs eljárás során bemutatott oldalablakokat nem tudták beszerelni az ajtóba, emiatt módosítaniuk kellett rajta, ennek megfelelően az idénykezdet óta így használják. A Hyundai Motorsport ötvenezer eurós büntetésben részesült, más intézkedést azonban nem foganatosítottak ellenük, így időbüntetést sem kaptak. Neuville tehát megtarthatta a futamgyőzelmet. A csapat nem fellebbezett a döntés ellen.

Az M-Sportos párosok szereplését technikai hibák hátráltatták. Eric Camilli számára az volt a legfontosabb feladat, hogy teljesítse a teljes versenytávot. Ez már pénteken délelőtt komoly veszélybe került, amikor tönkrement a Ford hátsó differenciálműve. A francia egy kör után máris négyperces hátrányban találta magát, de amikor a szerelői rendbe tették a kocsit, elkezdhetett felkapaszkodni a pilóta. Eddigi legjobb formáját mutatta murván Camilli, több top hármas időt is begyűjtött, amit – életében először – megfejelt egy szakaszgyőzelemmel is, végül pedig a hatodik helyen végzett.

Mads Ostberg pénteken elfoglalta a negyedik pozíciót, jóllehet délután túlbiztosította magát, és szükségtelenül két pótkereket, ezzel többletsúlyt cipelt hosszú kilométereken keresztül. Bár egy rövid időre visszacsúszott egy helyet, úgy nézett ki, hogy tartani tudja a dobogósok mögötti helyet a norvég, gyorsaságit is nyert, emellett pedig pozitív dolog volt számára, hogy úgy tűnt, megoldódtak a laza talajú versenyeken korábban tapasztalt visszaváltási problémái. A második nap utolsó gyorsaságiján azonban rosszra fordult minden, kiszakadt a futómű, Ostberg nem tudta teljesíteni a szakaszt. Ami pedig a legrosszabb volt az egészben, hogy az eset során megsérült a motor is, emiatt nem lehetett szó a másnapi folytatásról.

Ott Tanak versenye teljes egészében a gumiabroncsokról szólt. A DMACK termékei nem bírták a magas hőmérsékletet, az észt azonban a második napra rájött, hogyan tudja kezelni a gumikat. Ezt jól mutatja az is, hogy szakaszgyőzelmet tudott aratni, végül pedig a rossznak nem mondható ötödik helyen zárt.

Henning Solbergnek ismét sikerült a pontszerzés, ráadásul hetedikként végzett a privátként rajthoz álló örökifjú norvég. A dolog nem ment azonban olyan egyszerűen, hiszen kezdésnek nem vett részt verseny előtti teszten Solberg. Az első napon aztán a beragadó gázpedál hozta a frászt a pilótára, az utolsón pedig törött hátsó futómű lassította.

Martin Prokop meglehetősen bosszúsan rajtolt el, mivel ötperces büntetésben részesítették azért, mert a versenyt megelőzően hozzányúltak a Ford Fiesta WRC hátsó differenciálművéhez. A cseh pilóta úgy érezte, nem kezelik megfelelően privátként, és ennek megfelelően motiváció nélkül autózott. A futam során aztán kisebb-nagyobb műszaki gondok is hátráltatták, így nem remélhetett kiemelkedő eredményt. A futam végén el is mondta Prokop, hátat fordít a rali világbajnokságnak, és a Dakar Rally felkészülésére helyezi a hangsúlyt. A versenyfelügyelőség végül két héttel a viadalt követően úgy döntött, törli a büntetést, ezzel Prokop az eredménylista kilencedik pozíciójába jött fel.

A WRC 2-es mezőnyben a finn Teemu Suninen állt az élre, de a skodás pilóta pénteken délután összeszedett egy defektet, így a napot a vendégversenyző, Umberto Scandola zárta az élen. A szintén Fabia R5-öst kormányzó taljánt másnap délelőtt előbb egy defekt, majd a kilyukadt vízcső formájában utolérte a végzet, kiállni kényszerült. Lorenzo Bertelli balesete miatt ekkor nem lehetett tudni, hogy mi is pontosan a helyzet a kategóriában, a megállapított idők csak éjszaka születtek meg. Vasárnap reggel Suninen úgy ébredt, hogy az élen áll, amit győzelemre is tudott váltani. Mögötte a Skoda gyári versenyzője, Jan Kopecky végzett, a két pilóta teljesítményét pedig jól mutatja, hogy az abszolút értékelésben is pontszerző helyen zártak. A dobogó legalsó fokára a DMACK frissen, Sander Parn helyére igazolt pilótája, Karl Kruuda állhatott fel a Ford Fiestával. A WRC 3-ban Peugeot 208 R2-esek versengését láthatta a publikum. Fabio Andolfi végig vezetett és magabiztos győzelmet aratott, több mint öt perccel előzte meg Damiano De Tommasot, valamint Igor Giustit.


Eredmények

58. Szardínia Rally

A 14 futamos világbajnokság 6. versenye – Alghero – 2016. június 10-12.


1. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC 3ó 35p 25,8mp
2. Jari-Matti Latvala FIN Volkswagen Motorsport Polo R WRC +24,8mp
3. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1p 37,8mp
4. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +2p 54mp
5. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +5p 26,4mp
6. Eric Camilli FRA M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +5p 59,8mp
7. Henning Solberg NOR Ford Fiesta RS WRC +6p 22,2mp
8. Teemu Suinen FIN Skoda Fabia R5 +8p 57,4mp
9. Martin Prokop CZE Jipocar Czech Ford Fiesta RS WRC +9p 2,9mp
10. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +9p 47mp


Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Abbring, 3. Latvala

Szakaszgyőzelmek: Neuville – 9, Ogier – 3, Latvala – 3, Abbring – 1, Tanak – 1, Ostberg – 1, Camilli – 1


Andrew

 

2016. június 12.