Get Adobe Flash player

Hogyan teljesítsük? - A finn szakaszok navigátortesztje

 

A finn szakaszok navigátortesztje

A korábbi nagyszerű mitfárer, Timo Rautiainen úgy véli, az a kihívás, hogy tartani tudják az itinerolvasás tempóját az elképesztően gyors szakaszokon, a rali világbajnokság futamai közül a Finn Rally-n a legnagyobb.

A finn navigátor 2000 és 2007 között hétszer nyerte meg a viadalt Marcus Grönholm társaként, ezzel ő a verseny több mint hat évtizedes történetének legsikeresebb másodpilótája. Ennek megfelelően jó rálátása van Rautiainennek a dolgokra, és úgy véli, a másodpilóták logisztikai és fizikai nehézségekkel is szembesülnek a Jyvaskyla környéki hullámvasutakon.

„Azt mondanám, a navigátorok számára elég gyorsan olvasni az itinert érthető módon sokkal nagyobb kihívás Finnországban, mint más versenyeken” – kezdte a két világbajnoki címmel büszkélkedő versenyző. „Finnországban a kanyarok általában elrejtőznek a bukkanók mögött, úgyhogy nagyon fontos feljegyezni, hogy az út melyik oldalára kell pozícionálni az autót az ugrató előtt. A legtöbb másik ralin nagyon is nyilvánvaló, hogy merre is megy tovább az út, amikor megközelíted a bukkanót.

A híres ouninpohjai gyorsasági szakasz egy tökéletes példája a finn pályáknak, ahol az utak lendületesek, a kanyarok pedig gyorsan követik egymást. Olyan lehet ez néha a navigátor számára, mint egy géppuska, ahogyan olvassa vissza ott az itinert a pilótának.”

Kris Meeke 2016-ban 126,6 kilométer/órás átlagsebességgel nyerte a Finn Rally-t, ez a valaha volt leggyorsabb világbajnoki futam, de a sorozat történetének statisztikájában is csaknem teljes egészében a skandináv viadalok uralják az első tízet a legnagyobb átlagsebességű futamok tekintetében.

2004-ben Rautiainen egyik hátcsigolyája eltörött ugyanakkor egy kemény landolást követően. Azt mondja, a navigátoroknak védeniük kell magukat a folyamatos ugratók miatt, hiszen például a sportág legnagyobb bátorságpróbájának tartott ouninpohjai szakasz 33 kilométerén több mint hetvenszer emelkedik el az autó a talajtól.

„Amikor tudtam, hogy egy ugrató következik, kitámasztottam magam és megfeszítettem a lábaimat, hogy megpróbáljam egy kicsit feljebb vinni a súlyomat. Ez oké, a probléma azonban akkor jön, amikor váratlanul ugrat el az autó egy olyan ponton, amit nem foglaltál bele az itinerbe a pályabejáráson.

Ez kemény, mivel a navigátor lefelé, az itinerre tekint végig, és ez az, amikor meg tudod rándítani a hátadat. A pilóta markolni tudja a kormányt, hogy kitámassza magát, a navigátornak azonban csak az itiner áll rendelkezésre, amibe bele tud kapaszkodni!” – mondta Rautiainen.

 

Andrew

 

2017. július 27.