Get Adobe Flash player

Vissza a győztesek útjára

A 2016-os Deutschland Rallye összefoglalója

 

Hat murvás megmérettetést követően aszfaltra váltott a rali világbajnokság mezőnye augusztusban, a sorozatot a kihívásokkal teli német versennyel kezdte a mezőny, ahol Sebastien Ogier végre megmutathatta, ki az úr a háznál. Azt már a rajtkor tudni lehetett, hogy a szilárd burkolatú viadalok, egyben az idei versenynaptárban szereplő futamok száma eggyel csökken, hiszen a Kína Rally-t lemondták a szervezők a hatalmas viharok okozta károk miatt. Ennek megfelelően Németország után Korzikára utaznak a versenyzők, melyet a vegyes felületű spanyol verseny követ, aztán pedig két murvás erőpróbával zárul a sorozat.

Végre szilárd burkolaton, a pályatakarítói szerepkörtől megszabadulva, a győzelem reményében rajtolt el a német viadalon Ogier. A világbajnokság éllovasa az első napon komoly kihívókra akadt, Andreas Mikkelsen előtte is zárt, Thierry Neuville pedig a nyomában loholt. Hármójuk között mindössze hat másodperces különbség volt pénteken este. Másnap délelőtt a két volkswagenes szoros csatát vívott. Ez egészen a panzerplattei szakaszig tartott, ami aztán sorsdöntőnek bizonyult. Jóllehet nem a legideálisabb gumikon rajtolt el itt Ogier, kitűnően tudta menedzselni abroncsait, és több mint tíz másodperccel verte a negyven kilométeres különpróbán a második leggyorsabbat is. Délután elkönyvelt még egy szakaszsikert, majd újabb csapást mért ellenfeleire a katonai kiképzőközpontban, ami azt jelentette, hogy félperces előnyre tett szert a befejező nap előtt. Vasárnap reggel ugyan bealudt kissé, a győzelmet azonban nem veszélyeztette semmi, így a februári Svéd Rally után nyert ismét világbajnoki futamot Ogier. A Volkswagen Motorsport igazgatója, Jost Capito a sikerek csúcsán búcsúzott, a szakvezető szeptembertől a McLaren Forma-1-es csapatánál folytatja pályafutását.

A verseny elején Andreas Mikkelsen tűnt Ogier legnagyobb kihívójának a győzelemért folytatott csatában. A Volkswagen Motorsport norvégja – ha csak néhány másodperccel, de – vezetett a pénteki napot követően. Másnap reggel volt egy túlcsúszása, a panzerplattei gyorsasági szakaszon pedig nem csak pozíciót vesztett, de lőtávolon kívül is került. Ekkor még joggal bízhatott Mikkelsen a dobogós helyezésben, a befejező napra másodikként is fordult. Vasárnap azonban a többiekkel ellentétben két pótkereket vitt magával, ami a plusz súly miatt hátrányt jelentett, az utolsó gyorsaságin pedig a fékekkel is gondjai akadtak, így végül lecsúszott a dobogóról. A Volkswagen harmadik versenyzőjének, Jari-Matti Latvalának szerencsétlenül alakult a versenye, a finn pilóta Polo WRC-jének váltója már az első szakaszon bedobta a törülközőt. Latvala másnap visszaállt a gyártói és a Power Stage pontok reményében, ami sovány vigaszként össze is jött neki.

Dani Sordo a Finn Rally kihagyása után, felgyógyulva érkezett korábbi sikerei színhelyére. A későbbi rajtpozíció azt jelentette, hogy kihordásosabb, koszosabb utakkal kellett megbirkóznia, ez azonban nem jelentett problémát a Hyundai Motorsport versenyzője számára, és biztos  kézzel tartotta a negyedik helyet. Innen szombaton délután a hosszú szakaszt második legjobb idővel teljesítve előreugrott egyet köszönhetően a jó gumiválasztásnak köszönhetően is, másnap reggel pedig még feljebb kapaszkodott. A hajrá izgalmasan alakult, ha minimális különbséggel is, de maga mögött tudta tartani a spanyol a csapattársát, Neuville-t.

Neuville megütött egy követ, volt egy megforgása és a beállításokon is változtattak, az első napot követően mindezek ellenére úgy tűnt, hogy a győzelemért is harcban lehet. A belga kalandjai szombaton is folytatódtak, apróbb kicsúszásai voltak, félig felnyílt egyszer az i20 WRC motorházteteje, a legtöbb időt azonban azzal vesztette, hogy az első kör végén elment a kormányszervó. Ezzel leszakadt, de a pódiumért folyamatos csatában volt. Estére csapattársa, Sordo is megelőzte, akivel aztán másnap vérre menő csatát vívtak, miközben megelőzték Mikkelsent. Neuville nagyot hajrázott, a Power Stage-et is megnyerte, az ezüstös pozícióhoz azonban egytized másodperc hiányzott. Ezzel a harmadik helyen zárt, a Hyundai viszont kettős dobogót könyvelhetett el. Az aszfalton relatíve tapasztalatlan Hayden Paddon defekttel és több vezetői hibával, köztük egy hatodik sebességi fokozatban bemutatott megforgással kezdte a Deutschland Rallye-t. Ennek megfelelően a nyolcadik pozíciót foglalta el, ahonnan az ellenfelek problémáinak köszönhetően lépkedett előre, miközben tanult és új beállításokat próbálgatott. Végül a győzteshez képest három és fél perces lemaradással ért célba a hyundai-os, ez az ötödik helyhez volt elegendő. amivel nem volt elégedetlen az új-zélandi.

Nem az aszfalt Mads Ostberg kedvenc felülete, és a norvég versenyző véleménye a Deutschland Rallye-t követően sem változott ebben a témában. Ostberg hetedikként fejezte be az első napot, az eredményre azonban az vet árnyékot, hogy másfél perccel volt ekkor már lemaradva a többiektől. Szombaton elkezdett az M-Sport és a pilóta a beállításokkal játszani, de nem igazán hozott ez a konyhára, és csak az egyik ellenfele kiesésének köszönhette Ostberg, hogy egy pozíciót előreugorva a hatodik helyen hajthatott fel a céldobogóra. Nagy reményekkel állt rajthoz Eric Camilli, akinek erről a versenyről volt a legnagyobb tapasztalata. A nedves körülmények azonban rögtön pénteken reggel megtréfálták, a francia lerepült az útról, és szétbombázott egy farakást, aminek maradványaira felült a Fiesta WRC. Bár a kocsi nem sérült, nem tudtak visszajönni a pályára, így csak másnap volt lehetőség a folytatásra, amikor a tanuláson és a tapasztalatszerzésen lehetett már csupán a hangsúly.

Ott Tanak a DMACK új fejlesztésű aszfaltgumijaival állt rajthoz. Bár szoknia kellett az észt pilótának az újdonság karakterisztikáját, szilárdan tartott az ötödik pozíciót egészen szombat délutánig, amikor kapitulált Fordjában a generátor, és feladni kényszerült azt a napot.

Miután a Citroen nem tervezte az Abu Dhabi Total World Rally Team versenyeztetését a viadalon, Stephane Lefebvre összerakta a költségvetést, hogy privát indulóként mégiscsak ott lehessen a trieri rajtnál a PH Sport autójával. A fiatal francia első napja ígéretesen alakult, a hatodik helyen állt, amit másnap délelőtt is tudott tartani, az egyik panzerplattei szuperspeciált meg is nyerte. Ezt követte azonban hosszú és cseppet sem könnyű szakasz a katonai gyakorlótéren, ahol Lefebvre lecsúszott az útról, eltalálta az utat szegélyező betonoszlopokat, majd egy fát. Az ütközések erejét jól mutatja, hogy a motor is kiszakadt a DS3 WRC-ből. A pilótát és navigátorát, Gabin Moreaut törésekkel és belső sérülésekkel szállították kórházba, életük azonban nem forgott veszélyben.

A WRC 2-ben teljes volt a Skoda dominancia, az első négy pozíciót Fabia R5-ösökkel szerezték meg a kategóriában. A győztes a finnországi sikerét megismétlő Esapekka Lappi lett, aki nem mellesleg az abszolút értékelés hetedik helyére érkezett. A dobogó második fokára a csapattárs Jan Kopecky állhatott fel. A cseh pilóta pénteken reggel másfél percet vesztett egy defekttel, ezzel győzelmi esélyei rögtön el is szálltak. A kategória harmadik helyét az első napon még vezető Armin Kremer szerezte meg. Érdemes megjegyezni, hogy ezúttal ugyan nem nevezett a WRC 2-be Pontus Tidemand, de a Skoda Motorsport harmadik versenyzője két csapattársa közé beékelődve ért célba.

A juniorok versengését Simone Tempestini nyerte Martin Koci és Terry Folb előtt. Tempestini ezzel a diadallal nagy lépést tett a bajnoki cím felé. A WRC 3-ban ugyanígy alakult a dobogósok sorrendje, igaz, Folb mindössze az utolsó szakaszon tudott a Peugeot 208 R2-t hajtó Fabio Andolfi elé kerülni az eggyel nagyobb géposztályba sorolt Citroen DS3 R3T-vel.

 

Eredmények

 

34. Deutschland Rallye

A 14 futamos világbajnokság 9. versenye – Trier – 2016. augusztus 19–21.

 

1. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3ó 0p 26,7mp
2. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +20,3mp
3. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +20,4mp
4. Andreas Mikkelsen NOR Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +27,2mp
5. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport N Next Gen i20 WRC +3p 34,8mp
6. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4p 31,2mp
7. Esapekka Lappi FIN Skoda Fabia R5 +8p 36,8mp
8. Pontus Tidemand SWE Skoda Fabia R5 +8m 52.5s
9. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +9p 44,2mp
10. Armin Kremer DEU Skoda Fabia R5 +10p 10,6mp

 

Power Stage sorrend: 1. Neuville, 2. Latvala, 3. Ogier

Szakaszgyőzelmek: Ogier – 7, Neuville – 5, Mikkelsen – 2, Lefebvre – 1, Latvala – 1, Sordo – 1

 

Andrew

 

2016. augusztus 21.