Get Adobe Flash player

Mikkelsen győzelmével zárult egy korszak

A 2016-os Ausztrál Rally összefoglalója

 

Az idényzáróvá avanzsált Ausztrál Rally nem csak a 2016-os szezon lezárását jelentette, hanem korszakokét is. A jelenlegi World Rally Car-ok ezen megmérettetés után nyugdíjba vonulnak, helyüket az új technikai szabályok szerint épülő, látványosabb kinézetű és nagyobb teljesítményű járgányok veszik át a következő bajnokságtól kezdődően. Ezzel már minden, a sportágban részt vevő és azért rajongó ember tisztában volt másfél éve, az azonban mindenkit váratlanul ért, hogy a Volkswagen a Brit Rally-t követően bejelentette, lezárja rendkívül sikeres korszakát, és kivonul a sorozatból.

Ennek megfelelően sokkal több szó esett erről a témáról a verseny előtti időszakban, mint magáról a szezonzáróról. A világbajnoki címek eldőltek az ausztrál futam előtt, az egyéni második helyért azonban nagy csatára volt kilátás – erre Thierry Neuville-nek és Andreas Mikkelsennek volt a legnagyobb esélye –, és a WRC 2 bajnoki címéről is ez a futam döntött.

Azzal, hogy a verseny későbbi időpontra került, melegebb idő, lazább felületű pályák várták a mezőnyt. Ez elvileg nem kedvezett az elöl rajtolóknak, a csatákat mégis ők vívták a dobogós pozíciókért, a versenyük pedig igencsak izgalmasnak bizonyult.

A Volkswagen nyilvánvalóan győzelemmel akart búcsúzni, Andreas Mikkelsen egyéni célja pedig az volt, hogy visszaszerezze a második pozíciót a világbajnoki tabellán. A norvég a harmadik szakaszt követően átvette a vezetést, és onnantól kezdve nem is lehetett letaszítani az élről. Pedig nem volt egyszerű a menet számára. A jól alakult péntek délelőttöt kalandos délután követte, egyszerre volt túl- és alulkormányozott a Polo WRC, aztán bekerült egy vizes flakon a lábtérbe, végül pedig elkezdett folyni az olaj a kocsiból. Mindezek ellenére a másnapi folytatást tizenöt másodperc előnnyel várhatta Mikkelsen. Ezt némi kockázatot vállalva tudta is tartani, amikor megérkeztek a szombati utolsó hagyományos szakaszhoz. Ezen egy bizarr eset történt vele, egy kanyarlevágás során eltalált egy követ, ami olyan szerencsétlenül ütötte meg a padlólemezt, hogy az rágörbítette a kuplungpedált a fékpedálra. Innentől kezdve kalandos volt a szakasz teljesítése, az addig összegyűjtött előny pedig egy csapásra elolvadt. Mikkelsenék etapon spanifer segítségével kiegyengették a pedált, így a soron következő szuperspeciálokat gond nélkül tudták teljesíteni. A verseny és az idény befejező napját két másodperc előnnyel várta a páros, és nem mást, mint az uralkodó világbajnokot, Sebastien Ogier-t kellett maguk mögött tudni. Az első körben nagyszerű teljesítményt nyújtva megnyerték mindegyik szakaszt, így a hátralévő két különpróbát megnyugodva várhatták. Ezeken sem követtek el Mikkelsenék semmilyen hibát, megérdemelt győzelmet arattak. A világbajnoki ezüstös pozíció ugyanakkor nem jött össze, hiszen a rivális Neuville elég pontot gyűjtött pozíciója megtartásához. A Volkswagen a négy rali világbajnoki szezonja során az ötvenhárom futamból nem kevesebb, mint negyvenhármat nyert meg a Polo R WRC-vel, ezen szezonok során begyűjtötte mindegyik egyéni és gyártói világbajnoki címet is, tehát rendkívül sikeres időszakot zárhatott le a német autógyár Ausztráliában, és vett érzelmekkel teli búcsút a sorozattól.

Ogier is a győzelemre tört, bár az ő dolgát meglehetősen megnehezítette a takarítói szerepkör. A francia kockáztatott, a puha gumikat választotta pénteken délelőtt. A dolog bejött, hiszen alig vesztett időt a többiekhez képest, délután, a tiszta pályákon pedig támadhatott is. Az első napot tizenöt szekundum hátránnyal másodikként zárta, tehát továbbra is élt az esély az első helyre. Másnap ismét puha abroncsokon rajtolt, amivel pozíciót ugyan vesztett, de időt nem. A délutáni hőségben ismét támadást indított, és míg a többiek a gumik jelentős kopásával bajlódtak, ő a kifinomult stílusával nem gyepálta szét a Michelineket, este pedig úgy érkezett a szervizparkba, hogy mindössze két másodperc a hátránya a versenyt vezető Mikkelsennel szemben. A lehetőség tehát nyitva állt, Ogier azonban ezúttal nem tudott élni vele. A vasárnap délelőtti hosszú, harminc kilométeres szakaszon ugyanis hibázott, megpördült, és tizenöt másodpercet vesztett. Ezzel véget ért a csata közte és csapattársa között. Ogier a Power Stage-et megnyerve a második helyen ért célba, panaszra ugyanakkor nem lehetett oka, hiszen a világbajnoki címet bebiztosította már korábban.

A rajtot megelőzően a rajtpozíciókból adódóan Jari-Matti Latvalát tartották a viadal esélyesének. A finn azonban rögtön az első szakaszon elbukta a győzelmi lehetőséget, amikor nekicsúszott egy hídkorlátnak, ami kiszakította a Volkswagen bal hátsó futóművét. Latvala kénytelen volt végigbotorkálni további négy szakaszon, amivel csaknem nyolc percet zsebelt be. Ezt követően próbált felkapaszkodni, másnap, mielőtt vászonig koptak volna az abroncsai, több szakaszt is nyert, ami a német futam óta megtépázott önbizalmának jót tett, a végeredmény, a kilencedik pozíció azonban nem az, amire búcsúképpen számított.

A Hyundai Motorsportot – akik szerelői nagyon szimpatikus gesztust téve tapssal búcsúztatták a rajtdobogóról legördülő Volkswageneket – Thierry Neuville mellett a szomszédos szigetről származó Hayden Paddon képviselte. Neuville másodikként rajtolva a nyitó nap délelőttjén a tapadás hiányával küzdött, de aztán két szakaszt is nyert, estére pedig a harmadik helyen találta magát. Másnap reggel nem tartotta jó választásnak a puha abroncsokat, a keményekre szavazott, a kör során azonban rájött, hogy rosszul döntött. Ekkor el is vesztette a dobogós pozíciót, amit csak vasárnap tudott visszaszerezni. A Power Stage-et második legjobb idővel záró belga ismét felállhatott a dobogóra, ami egyben azt is jelentette, hogy megszerezte az év végi második helyet.

Paddon egy rövid ideig az élen is állt péntek reggel, a későbbikben azonban bebizonyosodott a többiektől eltérő vegyes gumiválasztásról, hogy nem volt ez jó döntés. A szombati első, ötvenegy kilométeres szakaszon a legjobb időt mutatta fel az új-zélandi pilóta, mindezt úgy, hogy egy lyukon keresztül ömlött a por az i20 WRC utasterébe. Paddon ezzel a második helyen találta magát. A későbbiekben viszont nem tudta tartani a pozíciót, a harmadik helyre mindazonáltal jó esélye kínálkozott, hiszen csapattársával, Neuville-lel szemben húsz másodperc volt az előnye szombaton este. A vasárnapi hosszú szakaszon viszont hibázott, nekicsúszott egy partoldalnak, leugrott az egyik gumi a felniről, ez pedig két pozíciójába került. A hátralévő szakaszokon egy helyet vissza tudott hozni, így negyedikként hajthatott fel a céldobogóra Paddon.

Az ezúttal is a Hyundai második csapatának pontjait gyarapító Dani Sordo három szakaszt követően a negyedik pozícióban állt, ekkor azonban elvétették az irányt etapon, késtek, a húsz másodperces büntetés pedig a szoros versenyben három helyezést jelentett. A jelentős gumikopás a többiekhez hasonlóan a spanyolnak is gondot okozott, apróbb hibákat is elkövetett, mindazonáltal szombaton két pozíciót is feljebb kapaszkodott. Vasárnap szoros csatát vívott Paddonnal, de végül nem sikerült legyűrnie csapattársát, ötödikként intették le. Ha nem lett volna a navigációs hiba, a dobogóra állhatott volna Sordo.

 

Momentum

A Volkswagen szűkszavú sajtóközleményben tudatta, hogy az idény végeztével befejezi rali világbajnoki szereplését. A Brit Rally-t megelőzően keringtek már pletykák arról a szervizparkban, hogy veszélyben a hosszú távra tervezett program, a bennfentesek azonban úgy gondolták, hogy további egy évre zöld utat kap a sportrészleg, és bevetésre kerülhet az új fejlesztésű Polo WRC. Az igazgatótanács aztán mindenszentek napjának délelőttjén döntött, nincs tovább. A másnap kiadott közleményben azt írták a németek, hogy a jövő technológiáira, a sportágon belül pedig az ügyfélprogramra, konkrétan egy R5-ös autó kifejlesztésére kívánnak koncentrálni, az egyöntetű vélemény azonban az, hogy a dízelbotrány volt a kiszállás mozgatórugója. A csapat mindezek ellenére tovább folytatja a 2017-re szánt Polo WRC fejlesztését, és bár a homlogizáció nem történhet meg, mivel nem neveznek a jövő évi világbajnokságra, az FIA elé viszik a járgányt inspekcióra. Azt kijelentették, hogy senkinek sem adják ki ezt a technikát, a jelenlegi specifikációjú autót azonban igen. Hogy a költségmegtakarítás az oka a visszalépésnek? A szakértők szerint nem, hiszen a közel 15 milliárd dolláros büntetéshez képest a rali világbajnokság nagyjából 50 milliós éves költségvetése csepp a tengerben. A Skoda rögtön cáfolta, hogy esetleg a márka egyik típusába kerülne át a harci technika, és azzal a csehek vennék át a szereplési lehetőséget. A Skodával kapcsolatban érdekes az is, hogy a Volkswagen 2018-ra házon belül versenytársat tervez a Fabiának az R5-ös kategóriában, mindezt úgy, hogy az Audit éppen azért vonták ki hasonló hirtelenséggel a hosszútávú világbajnokságról, mivel másik márkájuknak, a Porschének voltak a riválisai. A bejelentéssel kapcsolatban azonban mindenképpen pozitív információ, hogy a Volkswagen a sportrészlegének mind a kétszáz dolgozóra részére tud a továbbiakban is munkát biztosítani. Arra viszont csak a következő hetek adnak választ, hogy a csapat három párosa melyik másik alakulatnál folytatja pályafutását.

Az M-Sport elsőszámú pilótája, Mads Ostberg az ötödik helyet foglalta el, de a szombati nap közbeni szervizig az előrelépés is reálisnak látszott számára. Ekkor azonban áthangolták a Fordot, aminek futóműve túl kemény lett, és nemhogy támadni nem tudott a norvég, de pozíciót vesztett a tapadás hiánya miatt. Vasárnap reggel támadást indított Ostberg, meg is előzte Sordót, a folytatásban azonban nem tudta tartani a hyundai-os tempóját, és visszacsúszott a hatodik helyre. Eric Camill alig húsz másodperccel lemaradva követte jóval tapasztaltabb csapattársát a tabellán szombaton este, jóllehet először járt Ausztráliában. Ennek megfelelően nem is vállalt felesleges kockázatot a máshol nem tapasztalható körülmények között a francia, de még így is autózott egy harmadik legjobb időt. Vasárnap délelőtt azonban becsúszott egy hiba, felborult a Fiesta WRC, Camilliék pedig a hetedik pozícióból búcsúzni kényszerültek.

A DMACK versenyzőjének, Ott Tanaknak futamonkénti teljesítményét a gumiabroncsok viselkedése határozta meg idén. Amikor az Ausztrál Rally előtt nekiszegezték a kérdést, hogy a gumik megbirkóznak-e meleggel, a kemény talajjal és a hosszú szakaszokkal, az észt Juha Kankkunen klasszikusát idézve a következőket válaszolta: „Feketék, kerekek, mint a másikak. Miért ne?”. Nem ették azonban ilyen forrón, és mint ahogyan például Szardínián, itt sem bírták igazán a DMACK abroncsok a körülményeket. Abban azonban, hogy hetedikként végzett csupán Tanak, nem csak ez, de más is szerepet játszott: megpördült, nem volt jó az itinere, beragadt a Ford gázpedálja, probléma adódott a differenciálművel, gond volt a kocsi egyensúlyával és még késett is egy ízben a rendőrök miatt.

Tengerentúli verseny lévén a WRC 2-ben kisebb mezőny gyűlt össze, mint a sorozat európai állomásain. Mivel a világbajnoki címre elvesztette esélyét, a Skoda visszavonta Jan Kopecky nevezését, Esapekka Lappi ugyanakkor elutazott a déli féltekére, hiszen a finn bebiztosíthatta itt a koronát. Ehhez az első vagy második helyen kellett végeznie úgy, hogy a pontversenyt vezető riválisnak, Teemu Suninennek nem maradt több lövése. Lappi ennek megfelelően taktikázott, az élre állt rögtön, felesleges kockázatot azonban nem vállalt. Egy dolog hozta rá a szívbajt, az első napon át kellett hajtania egy karón, ami véleménye szerint nem véletlenül került az útra. Más probléma nem hátráltatta, így magabiztos, négy és félperces perces előnnyel nyerte a viadalt, és ezzel megkaparintotta a WRC 2 koronáját a Skoda Fabia R5-össel. A futam dobogójának második fokára ugyancsak a cseh technikával Nicolas Fuchs állhatott fel, a harmadik helyre pedig Hubert Ptaszek érkezett egy Peugeot 208 T16-ossal.

Annak ellenére, hogy a brit futamon eldőlt, nem maradt esélye a hőn áhított WRC 3-as világbajnoki címre, Michel Fabre rajthoz állt Ausztráliában, egyedüliként a kategóriában. A Sainteloc junior csapatának 62 éves versenyzője teljesítette a versenytávot.

 

Eredmények

 

25. Ausztrál Rally

A 14 futamos világbajnokság 14. versenye – Coffs Harbour – 2016. november 18-20.

 

1. Andreas Mikkelsen NOR Volkswagen Motorsport II Polo R WRC 2ó 46p 5,7mp
2. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC +14,9mp
3. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +1p 12,6mp
4. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +1p 26,7mp
5. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport N Next Gen i20 WRC +1p 28,3mp
6. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1p 41,5mp
7. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +3p 4,3mp
8. Esapekka Lappi FIN Skoda Motorsport Fabia R5 +7p 32,3mp
9. Jari-Matti Latvala FIN Volkswagen Motorsport Polo R WRC +7p 56,9mp
10. Lorenzo Bertelli ITA FWRT s.r.l. Ford Fiesta RS WRC +8p 0,1mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Neuville, 3. Sordo

Szakaszgyőzelmek: Mikkelsen – 10, Ogier – 8, Neuville – 3, Paddon – 2, Latvala – 2, Sordo – 1


Andrew

 

2016. november 20.