Get Adobe Flash player

Ogier ott folytatta az M-Sporttal, ahol abbahagyta

 

A 2017-es Monte-Carlo Rallye összefoglalója

 

A 2017-es rali világbajnokság a hagyományokhoz hűen a világ legrégebbi és az egyik legtrükkösebb körülmények között zajló raliversenyével, a Monte-Carlo Rallye-val vette kezdetét.

A viadal egyben egy új éra kezdetét is jelölte, hiszen szélesebb, könnyebb, gyorsabb és mindezek miatt látványosabb autókkal léphettek pályára a párosok. A világbajnokság 45. szezonját emiatt minden, a ralisportban érintett és azért rajongó ember nagyon várta, ennek megfelelően a szezonnyitó „Monte” kiemelt figyelemben részesült. A verseny megtartotta az utóbbi időben megszokott formátumát, szombatig Gap adott helyet a főhadiszállásnak, aztán ezen a napon délután költözött le a karaván Monte-Carlóba. Az időjárás pedig hozzájárult, hogy a hírnevéhez méltó, sok havas és jeges résszel tarkított pályákon küzdjön meg a mezőny.

A csapatok közül a figyelem leginkább a Toyotára összpontosult, akik 1999 után tértek vissza a sorozatba. Elsőszámú versenyzőjük, a Volkswagen kivonulása után a japánoknál menedéket találó Jari-Matti Latvala a tizenkét tesztnapjából hetet is aszfalton tölthetett, ugyanakkor a csapat nem az idénynyitóra történő felkészülést helyezte előtérbe a Yaris WRC-vel kapcsolatban, hanem az autó általános teljesítményét.

Az M-Sporthoz csatlakozó Sebastien Ogier korábbi csapattársához képest jóval kevesebb időt tölthetett a Ford Fiesta WRC-ben. A világbajnoki és Monte címvédő mindössze négy napot tesztelhette új munkaeszközét, ebből kettőt aszfalton, melyből az egyiken ráadásul volt egy kisebb balesete is. A csapattárs Ott Tanak, mint ahogyan a Toyotánál Juho Hanninen is, sokkal többet ülhetett a különítmény autójában, hiszen az új Fiestával ő tehette meg a tesztkilométerek nagy részét.

Az egyévnyi kihagyás után visszatérő Citroennél nem volt gondja a pilótáknak a tesztkilométerekkel, sokkal inkább a csapatnak a tartalékalkatrészekkel. A C3 WRC emiatt a Monte tesztek jelentős részét hátsó lökhárító nélkül teljesítette, hogy tartalékoljanak ezekkel a versenyre. A csapat sok időt töltött az aktív középső differenciálmű programozásával, hogy versenyzőinek egy könnyen kezelhető autót adjon, mely megbocsátó a hirtelen tapadásváltozásoknál is.

A Hyundai-t, akik a gyári alakulatok közül egyedüliként „saját jogon” neveztek három autót, nem hátráltatták a felkészülés során komoly problémák. A csapat abban reménykedett, hogy megtanulta már, hogyan kell a Monte-Carlo Rallye-n a váratlant várni.

A csütörtök délutáni pompás monte-carlói rajtot követően rögtön pályára is léptek a párosok, két szakaszt kellett volna abszolválni a mezőnynek este. Ebből végül csak egy lett értékelve, miután Hayden Paddon balesetet szenvedett az elsőn. Thierry Neuville kezdett a legjobban, aki bár panaszkodott, hogy a szuperlágy gumikon sokat mozog a Hyundai, a nap mindkét különpróbáját megnyerte. A Hyundai belga pilótája ennek megfelelően az első hely birtokában érkezett meg éjszaka Gapba.

A címvédő Ogier óvatos rajtot vett a helyenként jeges pályákon, miután meglehetősen keveset tudott tesztelni új játékszerével, a Forddal. A Toyota jól kezdett, de nem Latvalával, hanem Hanninennel. A versenykörülmények között 2015 óta először teljesítő finn harmadikként zárta a napot Kris Meeke, Ott Tanak és Elfyn Evans előtt. A hetedik helyen a régebbi Citroent használó Craig Breen állt ekkor, akit Dani Sordo, Latvala, valamint az R5-ös Skodát terelgető Andreas Mikkelsen követett. Az új WRC-k közül Paddon Hyundai-a mellett Stephane Lefebvre Citroenje sem látta meg a szervizparkot, a C3 WRC kuplungja megadta magát, amikor egy árokból próbált kijönni vele legénysége.

 

Momentum

Sajnos tragédiával indult az idény, a harmadikként rajtoló Hayden Paddon az első, Entrevaux és Ubraye között megrendezett 21,25 kilométer hosszú gyorsasági szakasz célja előtt nem sokkal egy balkanyarban egy jégfolton megcsúszott Hyundai i20 Coupe WRC-jével, a partoldalnak csapódott, és felborult. Az eset során egy néző olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy bár mentőhelikopterrel a nizzai kórházba szállították, az életét nem tudták megmenteni.

Tragédiával kezdődött a szezon, a világbajnokság B csoporthoz hasonlított új érája, ami tehát a sportág sötét oldalát tekintve is párhuzamokra adott okot rögtön. Paddon balesetének esetében azonban nem lehet azt mondani, hogy az emberi képességeket meghaladó tempó volt az egyik ok, hanem ugyanaz „csupán”, mint ami anno is sok problémát okozott: a nézői fegyelem.

 

A sok havas, jeges rész miatt egyszerű volt a gumiválasztás péntekre, mindenki a szögeseket rakatta fel, azt azonban, hogy mely részek szárazak, melyek latyakosak, hol van hó és hol jeges, nehezebb volt megbecsülni. Neuville-t azonban nem igazán zavarták a körülmények, délben már fél perc előnnyel rendelkezett. Mindez a nagyszerű teljesítménye mellett annak is volt köszönhető, hogy Ogier a nap elején belecsúszott az árokba, ahol negyven másodpercet vesztett. A francia elmondása szerint a kérdéses hajtűkanyarban kézifékkel akarta befordítani az autót, de az nem hogy nem fordult, inkább egyenesen ment tovább. A délutáni első különpróbát Neuville nyerte, aztán viszont Ogier gyújtotta be az átállított középső differenciálművel és lágyabb stabilizátorokkal futó Fiesta rakétáit, és két szakaszon is a legjobbnak bizonyult. Igaz, ehhez meg kellett az is, hogy Neuville lefulladjon, majd az újraindítás után elfelejtse reset-elni a motort, így az ötszáz méteren keresztül turbónyomás nélkül üzemelt. A belga végül negyvenöt másodperc előnnyel zárta a napot vetélytársa előtt. Ogier, aki a nyolcadik helyről kapaszkodott fel, pár tizeddel került csapattársa, Tanak elé. Az észt úgy állt neki a versenynek, hogy a saját tempóját futja, ehhez képest reggel szakaszt nyert, és tartotta a második pozíciót, amíg Ogier elé nem került, mindössze némi visszaváltási probléma hátráltatta.

A negyedik helyről Latvala várhatta ekkor a folytatást. A finnek nem volt kalandmentes a napja, hiszen reggel nem indult a Yaris a parc fermében, úgy tolták át a szervizbe. A motor végül életre kelt, de a felfüggesztés hőn áhított puhítására nem maradt idő. Menet közben aztán üzemanyagellátási gondok is akadtak, majd több megforgást is bemutatott Latvala. Hátrébb Sordo és Breen vívott késhegyre menő csatát, kettejük között az döntött igazán, hogy ki hibázott kevesebbet és kisebbeket. A hetedik helyen Mikkelsen zárta a napot a WRC 2-es mezőny éllovasaként, akit Evans követett. A brit ugyanott beesett, ahol Ogier, egyébként nem akadt különösebb problémája azon kívül, hogy nem működtek a DMACK gumik a havas, jeges részeken. A legjobb tízet a két másik gyári skodás, Pontus Tidemand és Jan Kopecky zárta. Délelőtt Meeke és Hanninen is kicsúszott, mindketten kiütötték a futóművet. A Citroen pilótája a második, a Toyotáé a harmadik helyről állt ki.

Szombaton szárazabb szakaszok fogadták a mezőnyt, kevesebb volt az alattomos, havas és jeges pályaszakasz. Neuville folytatta menetelését, és további két gyorsaságit követően egy perc fölé kúszott az előnye. A belga nem győzte dicsérni a jégkémeit és az i20 WRC-t, utóbbival kapcsolatban azt mondta, sosem ült még ilyen jó autóban az idény első versenyén. Ogier mindeközben megtisztelte a jeges részeket, azt azonban nem lehet mondani, hogy feladta a csatát, hiszen délután nyert egy szakaszt, majd kockáztatott egy kanyarban, aminek egy nem nagy időveszteséggel járó kicsúszás lett a vége. A nap utolsó szakaszának ötven másodperces különbséggel vágott neki a két pilóta, ahonnan aztán Neuville félórás hátránnyal jött ki. Egy murvakihordásos balkanyarban egy leheletnyivel korábban állt a gázra a belga, a Hyundai jobb hátsó kereke pedig eltalált egy betonszegélyt, ami azonnal tönkretette a futóművet is. A páros kénytelen volt félreállni, de végül képes volt annyi javítást elvégezni, hogy eljutott a szervizparkig. A győzelmi esélyeit azonban elvesztette.

Ezzel Ogier ölébe hullott az éllovas pozíció, az M-Sport pedig duplán örülhetett, hiszen Tanak került a második helyre. Az észtnek nem volt egyszerű napja, a visszaváltási probléma nem múlt el, így a csapat nap közben kicserélte a sebességváltót. A dolog azonban nem sült el jól, a következő szakaszon magától váltott az egység, ráadásul a kormányszervóval is akadtak gondok. Tanakék etapon orvosolni tudták a problémákat, így be tudták fejezni a napot, Ogier-től azonban leszakadtak. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára Latvala kapaszkodott fel, aki reggel agresszíven kezdett, ezzel pedig azelőtt kinyírta a száraz részeken a szöges abroncsokat, hogy a jeges szekciókhoz érkezett volna. A délutánt már jobban élvezte a finn, módosítottak a differenciálmű előfeszítésen és ő maga a vezetési stílusán is.

A nap elején Breen és Sordo oda-vissza előzgették egymást, aztán a száraz részeken jobban kijött az új specifikációjú autó teljesítményfölénye, így utóbbi versenyző el tudott húzni. Nem tartott azonban sokáig a spanyol öröme, elment az i20 kormányszervója, és több mint egy percet vesztett az utolsó szakaszon, miközben egyszer le is ugratott az útról. Breen beelőzve őt, a negyedik helyen találta magát. A Citroen legénységét egy szokatlan probléma hátráltatta a kör második szakasza előtt rendre, a rossz telefonos vétel miatt délelőtt nem kaptak meg minden információt a jégkémektől, délután pedig a rajt előtti másodpercekben is az itiner javításával voltak elfoglalva. Elfyn Evans feljött a hatodik helyre, köszönhetően annak, hogy a DMACK gumik szó szerint életre keltek. Az előző naphoz képest most volt idejük az abroncsoknak a száraz részeken bemelegedni, a brit pedig három részsikert is bezsebelt, megszerezve a DMACK első aszfaltos szakaszgyőzelmeit. A legjobb tízet R5-ös autók pilótái zárták, Mikkelsen, Kopecky, Bryan Bouffier és Tidemand sorrendben. Meeke visszaállt, de délelőtt egy elektromos hiba miatt huszonöt percet vesztett, este pedig, útban Monte-Carló felé, közúti balesetbe keveredett, ami a hétvégéjének a végét jelentette. Csapattársának, Lefebvre-nek is „kijutott a jóból” szervóprobléma és defekt formájában. Hanninen, a másik visszaálló ugyancsak összeszedett egy defektet.

A befejező nap szakaszait Ogier gond nélkül teljesítette, és megszerezte sorozatban negyedik monte-carlói futamgyőzelmét. A négyszeres világbajnok immár a harmadik márkával diadalmaskodott világbajnoki futamon, az M-Sport és a Ford pedig a 2012-es Brit Rally óta most tudott ismét nyerni. „Őszintén szólva vártam, hogy egy napon eljön a győzelem, de az első versenyen, csupán egy hónapot együtt töltve, csodálatos érzés. Igazán boldog vagyok, nagy köszönet a csapatnak, elképesztőek voltak, nagyon keményen dolgoztak, hogy készen álljunk, jól megérdemelt a győzelem” – nyilatkozta a célban Ogier, aki az előző napon igazi sportember módjára nem mulasztotta el megemlíteni, hogy mennyire sajnálja Neuville-t.

Érthető volt tehát Malcolm Wilson csapatának öröme, ami azonban nem lehetett teljes, hiszen ez a nap is tartogatott fordulatokat. Tanaknak motorgondjai akadtak a reggeli szakaszon, a Turini-hágó első teljesítése előtt öt percet késett a rajtból, mivel megpróbált javításokat eszközölni. A gyorsaságit kéthengeres üzemmódban teljesítette, emiatt másfél percet vesztett, és le kellett mondania a második helyről. Szerencséjére az utolsó előtti szakaszt törölték, így további egyen kellett csak átszenvednie a technikát, melynek gyújtótekercse okozta a galibát. Ez végül sikerült, nem is vesztett már pozíciót az észt, és harmadikként intették le. Latvala így, óvva a gumijait, a debütáns Toyotát a dobogó második fokára hozta, ami mindenképpen dicséretes teljesítmény.

Sordo a verseny második felében, a szárazabb, kiszámíthatóbb részeken magabiztosabbá vált, vasárnap egy szakaszsikert is behúzott, mindennek a gyümölcse pedig egy negyedik helyezés lett. Breen DS3 WRC-je ugyan nem tudta tartani Sordo i20 WRC-jének a tempóját, az ír versenyző azonban így sem szégyenkezhet az ötödik hely miatt. Evans az első napi küszködés után hatodik lett, majd két gyári Skoda Fabia R5-ös következett Mikkelsen és Kopecky sorrendben. Lefebvre a befejező napon megvillantotta saját, valamint a Citroen új WRC-jének képességeit, szakaszgyőzelmet is aratott, és végül befért a pontszerzők közé, csakúgy, mint a Ford Fiesta R5-öst hajtó Bouffier. Az új WRC-k közül ketten értek még célba, Neuville a tizenötödik helyen, Hanninen pedig közvetlenül mögötte végzett.

A Power Stage-en, a huszonegy kilométeres turini-hágói szakaszon Neuville nem kevesebb, mint fél percet vert a teljes mezőnyre. Másodikként Lefebvre ért célba, a további pontszerző helyeken pedig Hanninen, Evans és Sordo osztozott. Az eredmények azért is alakulhattak így, mert az előrébb rajtolók dolgát kevésbé nehezítette a nekikezdő hóesés.

A WRC 2-es kategóriát az eddigi eredményeihez méltóan Mikkelsen uralta. A Volkswagen kivonulása után WRC ülés nélkül maradó, a Skodánál vendégszereplő norvég több mint három perccel nyert csapattársa, Kopecky előtt. Harmadikként a Ford Fiesta R5-öst hajtó Bouffier látta meg a célt. Az M-Sport versenyzője, Eric Camilli a negyedik helyen végzett, miután pénteken egy későn érkezett itinerinformáció miatt egy kicsúszással négy percet vesztett. A Skoda – mely a 130 RS negyven évvel ezelőtti kategóriagyőzelme tiszteletére retro színekben futtatta autóit – harmadik versenyzője, Tidemand a WRC 2-es értékelésen kívül indulva Bouffier-t követte az RC2-es géposztályt tekintve, míg a Hyundai pilótája, Kevin Abbring pénteken délután kiütötte az i20 R5 hátsó futóművét, ugyanakkor az RC2-esek között vasárnap több szakaszt is nyert.

A WRC 3-as mezőnyben Raphael Astier Peugeot 208 R2-je csaknem tíz perc előnnyel diadalmaskodott Luca Panzani és Charles Martin Renault Clio R3T-i előtt. A régebbi WRC-k számára kiírt WRC Trophy egyetlen indulója, Jourdan Serderidis teljesítette a versenytávot 2014-es specifikációjú Citroen DS3-asával. Az R-GT kategóriában négy páros állt rajthoz, közülük azonban csak ketten látták meg a célt. Romain Dumas úgy nyert Porschéjével, hogy a csütörtöki szakaszt nem teljesítette. Az ezüstöt Gabriele Noberascóhoz került, aki egy Fiat Abarth 124 kormánya mögött foglalt helyet.


Eredmények


85. Monte-Carlo Rallye

A 13 futamos világbajnokság 1. versenye – Gap, Monte-Carlo – 2017. január 19-22.

 

1. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta WRC 4ó 0p 3,6mp

2. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +2p 15mp

3. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +2p 57,8mp

4. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +3p 35,8mp

5. Craig Breen IRL Citroen WRT DS3 WRC +3p 47,8mp

6. Elfyn Evans GBR DMACK M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +6p 45mp

7. Andreas Mikkelsen NOR Skoda Fabia R5 +9p 32,7mp

8. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +12p 58,1mp

9. Stephane Lefebvre IRL Citroen WRT C3 WRC +14p 43,8mp

10. Bryan Bouffier FRA Ford Fiesta R5 +16p 9,4mp

 

Power Stage sorrend: 1. Neuville, 2. Lefebvre, 3. Hanninen, 4. Evans, 5. Sordo

Szakaszgyőzelmek: Neuville – 6, Ogier – 3, Evans – 3, Tanak – 1, Lefebvre – 1, Sordo – 1

 

Andrew

 

2017. január 22.