Get Adobe Flash player

Evans végig vezetett, mégis Neuville örülhetett Argentínában

A 2017-es Argentin Rally összefoglalója

 

A korzikai aszfaltos kitérőt követően ismét murván és ismét az amerikai kontinensen találkozott a rali világbajnokság mezőnye. A csapatok a sorozat ötödik állomása alkalmával Argentínában adtak egymásnak randevút. A ralisport itt rendkívül nagy népszerűségnek örvend, fordítva viszont már nem igazán igaz ez, miután mindössze tizenkilenc páros vágott neki a viadalnak, ami a világbajnokság történetének legalacsonyabb száma.

Az M-Sport az előző viadalt követően ötnapos tesztet tartott. Ennek egyik célja az volt, hogy a Tour de Corse-on tapasztalt hidraulikai, injektor és elektromos gondoknak a végére járjanak, a másik pedig, hogy fejlesszék a Fiesta WRC-t. Sebastien Ogier szempontjából az volt a lényeg, hogy megtalálják a kocsi egyensúlyát, hogy a technikás részeken is megfelelő tempót tudjon diktálni.

A Hyundai egy négynapos teszttel és kellő önbizalommal készülhetett, hiszen végre ők is nyertek az új WRC-k korszakában, nem mellesleg Hayden Paddon révén tavaly ők hódították el az argentin trófeát. Thierry Neuville igencsak optimista volt a rajt előtt, a belga a korábbihoz képest jobb lengéscsillapítókban bízott. A felkészülési teszten kipróbálhatta az i20 WRC-t Andreas Mikkelsen is, a pletykák – amellett, hogy felborította a kocsit – egy esetleges negyedik autó indításáról szóltak a portugál versenytől kezdődően. Később kiderült, ez nem fog bekövetkezni, mivel a norvég R5-ös Skodával fog a luzitán futamon indulni.

A Citroen öt napot készült Portugáliában, már az ottani viadalt is szem előtt tartva. Kris Meeke korzikai kiesését az okozta, hogy elment az olajnyomás, amit a kenőrendszer egy csatlakozója okozott. A teszten kipróbáltak egy alternatív megoldást, ami mellett a felfüggesztésen is dolgoztak, hiszen korábban a szakaszok második teljesítése során a mély nyomokban küszködött a C3 WRC.

A többi különítménnyel ellentétben a Toyota GAZOO Racing Szardínián készült, és ők sem csak az argentin viadalra teszteltek, hanem a soron következő kemény felületű dél-európai versenyekre is. A csapat vezetője, Tommi Makinen azt is elárulta, hogy fogyókúrára kell fogniuk azt a Yaris WRC-n, amit a karosszériaelemekkel tudnak megtenni, az erőátvitelen is dolgoznak, hogy alkalmasabbá tegyék az autót a kanyargósabb szakaszokra. Az erőforráson is van tennivaló, ezt a Toyota Motorsport GmbH végzi Kölnben, ugyanakkor az Ilmortól kapnak szoftvermegoldásokat.

A verseny kezdetén, pénteken brutális körülmények fogadták a mezőnyt, alig akadt olyan egység, akinek ne lett volna valamilyen gondja. A nap során némi meglepetésre Elfyn Evans dominált, az M-Sport versenyzője kihasználta kedvező rajtpozícióját, valamint a DMACK gumijának erényeit, és a nyolc különpróbából hatot megnyerve egyperces előnyt épített ki magának. A DMACK idei murvás abroncsainak lágy változata a korábbival ellentétben némileg keményebb a Michelinénél, könnyebb az oldalfala, a pályabejáráson még eső áztatta, de azóta felszáradt, így kemény felületű gyorsaságikon pedig kitűnően használta ki az adottságait az Argentínában általában jól szereplő brit versenyző, aki már a rajt előtt nagy reményeket fűzött a fekete mágiához.

A svéd viadalt követően másodszorra láthatta a világbajnokság közönsége a privát színekben futó Mads Ostberget, aki azt követően érkezett meg Dél-Amerikába, hogy jópár kilométert beletekert a Ford Fiestába. A teszt fontos volt, hiszen a svéd futam előtt nem igazán volt erre lehetőségük, ott emiatt összezárt középső differenciálművel mentek. Most már kitapasztalták a kocsit, és a pilóta elmondása szerint önállóan indultak el a beállításokkal, más utat választva, mint az M-Sport. Ostberg aztán türelmesnek bizonyult, és Evans-hoz hasonlóan jól használta ki a későbbi rajtpozíciót. Némi fékprobléma ugyan hátráltatta, de az első nap végén a második helyen találta magát. A norvég nem lehetett nyugodt azonban, hiszen mögötte szorosan sorakoztak többen is, konkrétan Neuville, Ogier és Ott Tanak.

Neuville-t túlmelegedés, egy törött első lengéscsillapító, egy defekt, valamint az utastérbe, majd a szemébe került por hátráltatta, Ogier pedig reggel becsúszott egy árokba, ami nem csak önmagában jelentett időveszteséget, de a Fiesta aerodinamikája is kárát látta a dolognak. A világbajnok, aki takarította az utat, később egy rosszul sikerült landolásnál elgörbítette a kormányművet, így végül örült, hogy teljesítette a napot. A csapattárs Tanaknak sosem volt szerencséje az Argentin Rally-n, emiatt óvatosabban kezdett. Egy defekten kívül nem akadt különösebb problémája, a nap végén pedig mindössze tizenöt másodperc választotta el a második helytől. Latvala Toyotájának alja többször is leért, ennek ellenére a finn már állt a második helyen is, amikor elkezdett melegedni az autó erőforrása. Ezzel, valamint egy defekttel négy pozíciót vesztett a nap végére Latvala.

A többi WRC-s pilóta első napja ennél is szerencsétlenebbül alakult. Paddon rögtön az első szakaszon felborult, amivel a mezőny végére csúszott. A nagyjavítások után délután két legjobb időt is felmutatott az új-zélandi, de ez is csak arra volt elég, hogy visszakerüljön a legjobb tízbe. A Hyundai harmadik versenyzője, Dani Sordo szintén délelőtt görbítette el az i20 WRC kormányösszekötőjét, amit a szakaszon cseréltek ki – az időveszteség tizenegy percre rúgott. Juho Hanninen Toyotája egész délelőtt erőtlennek bizonyult, a finn pilóta kilencedikként érkezett be az esti szervizparkba. A Citroenek viszont nem is látták meg azt, a két C3 WRC-nek ugyanaz az úthiba okozta a végzetét még délelőtt. Az éppen a második helyen menetelő Meeke autóját kilőtte a gödör, aminek egy nagy borulás lett a vége, Craig Breen viszont talpra érkezett, neki ugyanakkor váltója ragadt be ötödikbe. Mindkét pilóta kijött a szakaszról, a kör utolsó különpróbáját azonban nem tudták már vállalni.

A következő nap kevésbé alakult szerencsésen Evans számára. Reggel ugyan nyert egy szakaszt, azt követően aztán begyűjtött egy defektet, majd rögtön egy másikat is. Ezzel negyvennégy másodpercre csökkent az előnye a nap közepére. Délután egy kemény landolást követően a hátsó diffúzor leszakadt a Fordról, ami a gyors részeken nagy befolyással volt a kezelhetőségre, végül egy megforgást is bemutatott Evans, ami által tizenegy szekundumra olvadt a különbség az őt üldözőkkel szemben.

Neuville ugyancsak elszenvedett egy defektet délelőtt, majd a szervizben, ahová már másodikként érkezett, váltót kellett cserélni. Miután az első differenciálmű más beállításokkal rendelkezett, a belga versenyzőnek meg kellett szoknia azt, a hátrányt azonban nagy erőkkel faragta, így reális esély mutatkozott, hogy a zárónapon átvegye a vezetést és megnyerje a viadalt. Tanak, akit apróbb hibázások hátráltattak csak, Neuville tempóját követte, szakaszgyőzelmet is aratott, és a harmadik helyen találta magát szombat estére. Ogier ugyanakkor komolyabb gondokkal küszködött, előbb majdnem megforgott egy vizesárokban, majd elszállt a bizalma a rosszul kezelhető autóval szemben. A csapat nap közben kicserélte a Fiesta teljes hátsó traktusát, amitől javult a helyzet, de az nyilvánvaló volt, hogy a francia ezúttal sem lesz képes megszerezni első argentin győzelmét.

Latvala a beállításokat próbálgatva érkezett az ötödik helyre, míg mögötte továbbra is Paddon várta a folytatást, akinek eltörött az első stabilizátora. Hanninen autójából ismét elszállt az erő, a finn ekkor már csaknem tíz perc hátrányt szedett össze az éllovashoz képest. Ostberg már reggel elvesztette a második pozíciót, majd a hidraulika csődölt be, nem működött a középső diffi és a kézifék sem egy időre. A fordos pilóta Evans-hoz hasonlóan elhagyta a diffúzort, a kaput aztán az tette be, hogy egy kővel történt ütközést követően kapitulált a hátsó felfüggesztés. A Citroen csapata sem járt jobban, náluk folytatódott a pechszéria. Breen vissza sem tudott állni, miután olajfolyást találtak a motoron, Meeke pedig két szakaszgyőzelmet követően hasonlóképpen járt, mint egy nappal korábban, és élete legnagyobb balesetét elszenvedve ismét rommá törte autóját.

Momentum

Bár az utolsó szakaszon fordult a kocka, a szombati nap bizonyult kulcsfontosságúnak Evans szempontjából. „Amikor defektet kaptunk a délelőtti utolsó szakaszon, akkor kezdtünk időt veszteni. Az én hibám volt, és ez volt az, amikor Thierry egy kicsit szimatot kapott. Délután elvesztettük a hátsó diffúzort, ami elvitte a stabilitást a nagysebességű részeken. Őszintén szólva ez önmagában nem volt gond, de volt egy fékproblémánk és volt valami az autó hátuljával is. Amikor összeadjuk ezeket a kis gondokat, az eredmény egy olyan kocsi, melyben talán nem vagy szászázalékosan magabiztos, hogy nyomjad.” A gondokat tetézte egy második sebességi fokozatban történt megforgás, amit a pilóta a bal hátsó lengéscsillapítónak tulajdonított. „Elég lágynak és tétovának érződött az autóm, ugyanakkor az extra pótkerék pozíciójával is kapcsolatos lehetett, amit vittünk. Elvitt némi önbizalmat” – mesélte Evans szombat este.


A két éllovas közötti tizenegy másodperces különbség miatt a vasárnapra beiktatott három szakasz izgalmas finálét vetített előre. Evans fékproblémákkal teljesítette az első gyorsaságit, ennek ellenére mindössze két szekundumot vesztett, az utolsó előtti különpróbán azonban további nyolcat, amiben szerepe volt némi motorgondnak is. Az utolsó szakaszra mindössze hattized másodperces előnye maradt a wales-i versenyzőnek. Neuville, aki az előzőekben is elképesztő tempót diktált, az élmenők közül utolsó előttiként rajtolva jobb időt futott ezen minden addigi szereplőnél, így már csak riválisa ideját kellett kivárnia. Evans az első részidő szerint már három másodperccel jobb volt, aztán elkezdett fogyni az előny, majd egy híd bementén megcsúszott és meg is ütötte az autót. A hiba nem lett végzetes, de további tizedek úsztak el, végül pedig 1,3 másodperccel bizonyult lassabbnak a Power Stage-en, mint Neuville. Ez azt jelentette, hogy a várakozás során az élete legnehezebb pillanatait átélő Neuville-é lett végül a győzelem. A héttized másodperces diadal a rali világbajnokság történetének harmadik legkisebb különbségű győzelmét jelentette egyben.

Tanak taktikája kifizetődött, nagyobb gondok nélkül teljesítette az észt a versenyt, ennek a jutalma pedig egy újabb dobogós helyezés lett. Utána Ogier állhatott fel a céldobogóra, aki annak örülhetett, hogy tovább növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben. Az ötödik helyen célba érő Latvala után Paddon következett, akinek ezen a napon is akadt gondja, elment az i20 WRC-ben a kormányszervó.

A WRC 3-as kategóriának ezúttal nem volt nevezője, és mindössze hatan álltak rajthoz a WRC 2-ben is. Közülük kimagaslott Pontus Tidemand, aki az abszolút értékelésben is elcsípett egy pontot. A Skoda Motorsport versenyzője a tizennyolc szakaszból tizenkettőn autózott legjobb időt kategóriájában, és hatalmas, tízperces előnnyel szerezte meg a diadalt. A svédnek egy apróbb gondja támadt, szombaton délelőtt odaverte egy vízátfolyásban a Fabia R5 hátsó differenciálművének védőlemezét. Ez azonban nem okozott problémát, Tidemand pedig az idei harmadik futamán a harmadik győzelmet aratta, amivel vezeti is a bajnokságot. A dobogó másik két fokára is skodás pilóták állhattak fel Juan Carlos Alonso és Benito Guerra személyében.

 

Eredmények

 

37. Argentin Rally

A 13 futamos világbajnokság 5. versenye – Villa Carlos Paz – 2017. április 27-30.

1. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC 3ó 38p 10,6mp
2. Elfyn Evans GBR DMACK M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +0,7mp
3. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +29,9mp
4. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1p 24,7mp
5. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +1p 48,1mp
6. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +7p 42,7mp
7. Juho Hanninen FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +11p 16,9mp
9. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +14p 44,1mp
9. Mads Ostberg NOR Ford Fiesta WRC +15p 11,3mp
10. Pontus Tidemand SWE Skoda Fabia R5 +17p 32,1mp

Power Stage sorrend: 1. Neuville, 2. Evans, 3. Tanak, 4. Ogier, 5. Latvala

Szakaszgyőzelmek: Evans – 7, Neuville – 5, Tanak – 3, Paddon – 2, Meeke – 2, Ogier – 1


Andrew

 

2017. április 30.