Get Adobe Flash player

Tanak első győzelmét aratva nyert Szardínián

A 2017-es Szardínia Rally összefoglalója

 

A szezon közepéhez érkezve a Szardínia Rally-t teljesítette a rali világbajnokság sorozata, amit mindig is az egyik olyan versenyként tartottak számon, mely inkább a túlélésről, mintsem a nyers sebességről szól. Ezt az idei viadal is igazolta történéseivel.

A tavalyi győztes Hyundai-nál az volt a verseny előtt a legfontosabb hír, hogy Hayden Paddon mellett Seb Marshall foglal helyet, immár állandó társként. John Kennard csípőproblémája nem javult annyira, hogy a betervezett három versenyre vissza tudjon térni, így a navigátor kényszerűen előre hozta a visszavonulását, ugyanakkor a csapat mellett marad a továbbiakban.

Az M-Sport ötnapos tesztet folytatott le a futam előtt a szigeten, két-két napot készülhetett Sebastien Ogier és Ott Tanak, egyet pedig Elfyn Evans. A felfüggesztés és a hajtás beállításait mellett az hűtési opciókra koncentráltak, végül pedig reményteljesen nyilatkozott Ogier, hogy a Portugál Rally-n tapasztalt jó érzései megmaradnak a továbbiakban is.

A Citroen Racing az Öhlins-szel a lengéscsillapítókon dolgozott keményen, hogy kilábaljon a krízisből. Yves Matton ugyanakkor nem volt túl bizakodó, azt mondta, hogy több mint nyolcvan százalékig jutottak, a beszállítóval azonban minden eddiginél szorosabb az együttműködés, és erre a területre fektetik a hangsúlyt. A csapat a teszteket már a portugál verseny előtt lefolytatta, egyedül a beugró pilótájuk, Andreas Mikkelsen vezethette a futam előtt a C3-at. A norvég egy napon, háromszáz kilométeren keresztül próbálgathatta a gépet Dél-Franciaországban, a szardíniaitól eléggé eltérő körülmények között.

A Toyota bizakodott, hogy az eddig tanultakat kamatoztatni tudják az olasz megmérettetésen, Esapekka Lappi autója ugyanakkor a fejlesztési terv keretében kísérleti alkatrészekkel futott. A csapat, mely a Yaris WRC súlycsökkentésére továbbra is nagy gondot fordít, a verseny előtt nem tesztelt, a felkészülést az argentin futam előtt lefolytatták. Mindössze Lappi ülhetett a volán mögé egy napra, hogy különböző beállításokat próbáljanak ki a felfüggesztésen, erre azonban Finnországban került sor.

A verseny menete hasonlóképpen alakult, mint az előző, portugál fordulóé: nem volt jó ómen a futam első felében az élre kerülni, hiszen mindig történt valami azzal, aki az eredménylista élén tartózkodott. Pénteken este Paddon állt az élen, úgy, hogy szakaszgyőzelmet sem aratott. Az új-zélandinak eltörött ugyan egy lengéscsillapító a Hyundai-ában, de ettől függetlenül örült, hiszen visszatalált a régi formájához. Mögötte márkatársa, Thierry Neuville várhatta a folytatást. A belgának volt egy túlcsúszása, valamint két defektet is begyűjtött, ennek ellenére folyamatosan kapaszkodott fel, miközben másodikként rajtolva meg kellett küzdenie a csúszós körülményekkel is.

A harmadik Tanak nem volt elégedett a Ford kezelhetőségével, amit a két pótkerék okozta extra súly okozott. Jari-Matti Latvala a koszos pályákból adódóan ugyancsak a takarítással küszködött, majd egy szokatlan dolog történt vele, a motorháztetőn elhelyezett ralitábla félig levált, és zavarta a kilátásban. Mads Ostberg dobogós helyen autózott egy darabig, a vegyes gumiválasztás azonban nem volt kifizetődő a délutáni melegben, ami miatt két helyet vesztett is a norvég, és ötödikként érkezett az esti szervizparkba. A hátrébb rajtoló Juho Hanninen délelőtt nyert egy szakaszt, amivel az élre is került, majd a második pozíciót tartotta egészen a befejező szakaszig, amikor összetörte Toyotájának elejét. Az eset során megsérült a hűtőrendszer, így a finn örülhetett, hogy egyáltalán beért a szervizparkba. Ezzel együtt visszacsúszott a hatodik helyre.

Ogier a pályanyitó szerepkörben igencsak megküzdött a tapadás hiányával, és hetedikként tudta csak a napot zárni. Lappi autójában elment a második fokozat délelőtt, ennek ellenére nyert egy szakaszt, amit délután két további részsiker követett. A folytatásban aztán egy törött lengéscsillapító miatt vesztett rengeteget a toyotás versenyző. Mikkelsen tanulta a C3 WRC-t, úgyhogy egyelőre nem tudott versenyképes időket futni, ráadásul a hajtűkanyarokkal meg is gyűlt a baja, nem kevesebbszer, mint hatszor fulladt le délután.

A Citroennek ismét rémálomszerű napja volt az állandó versenyzőivel. Kris Meeke az első kör végén, az élen állva felborult, és jókora időveszteséggel ugyan teljesítette a szakaszt, de megsérült az autó bukócsöve, így nem folytathatta a brit a viadalt. Craig Breen ugyanakkor egy bukkanó utáni landoláskor ütötte meg a váltót olyan szerencsétlenül, hogy elfolyt az egységből az olaj. Elfyn Evans is a kiesettek listájára került egy kicsúszás miatt, Dani Sordót pedig turbóhiba hátráltatta. Amikor rendben volt az i20 WRC, a spanyol három szakaszon is a leggyorsabbnak bizonyult.

Paddon bizakodva várta a szombatot, hiszen tetszettek neki az aznapi szakaszok. Reggel egy részsikerrel nyitott, majd tartotta is a nem egészen tíz másodperces előnyét a délelőtt folyamán, délután azonban rosszra fordult minden, amikor egy – általa amatőrnek nevezett – hibát követett el és kiütötte autója jobb hátsó futóművét. Az élre Tanak került ekkor, nem érdemtelenül, hiszen az észt – kockáztatva, hogy csak egy pótkereket vitt magával – egyhuzamban három szakaszon is a leggyorsabbnak bizonyult. Az M-Sport versenyzője a napot huszonnégy másodperces előnnyel zárta. Latvala a negyedikről a második helyre jött fel, a finn egyetlen problémája az volt, amikor a poroszkáló Ostberg porában kellett autóznia.

Paddon legnagyobb riválisa Neuville volt a délelőtt folyamán, egészen addig, amíg a belga autójában el nem szállt a fék. Neuville több mint egy percet és két pozíciót vesztett. Csapattársa kiesését követően a harmadik helyre kapaszkodott fel, a műszaki hiba nélkül ugyanakkor az élen találta volna magát. Lappit is némi fékgond hátráltatta, a toyotás ugyanakkor egészen a negyedik helyig lépkedett előre. Ennek egyik kárvallottja csapattársa, Hanninen volt, aki egy megforgást mutatott be, majd elment a kormányszervó a Yaris-ban. Ogier nem igazán tudott javítani a helyzetén az előző naphoz képest, hiszen szombaton is az elsők között rajtolt. Amikor nem kellett takarítani, alulkormányozottságra panaszkodott, emellett pedig összeszedett egy defektet is, amit kénytelenek voltak a szakaszon kicserélni. A világbajnok a hetedik helyen zárta a napot. Ostberg mögé zuhant vissza, a norvég ugyancsak a monte lernói szakaszon volt kénytelen kereket cserélni, mint ahogyan Mikkelsen is. A Citroen újoncának délután ráadásul a törött első differenciálmű is fejfájást okozott.

A befejező napnak látszólag kényelmesen előnnyel vághatott neki Tanak, a győzelmet azonban nem adták könnyen az égiek. Egy lyuk keletkezett ugyanis a Fordon, melyen keresztül ömlött az utastérbe a por, amitől nem látott rendesen a pilóta, ennek pedig egy túlcsúszás lett a következménye. Az észt végül túltette magát a nehézségeken, és több elmulasztott lehetőség után, élete hetvenharmadik világbajnoki futamán végre megszerezte első világbajnoki futamgyőzelmét. „Egy nehéz hétvége volt ez, de a szezon első fele nagyszerűen alakult. Az új autó és az erős csapattárs arra késztetett, hogy keményen nyomjam. Remélem, ez az első a sok győzelem közül, mivel most áll össze minden” – nyilatkozta a győzelemért kapott pontokkal a világbajnoki pontverseny harmadik helyére felkapaszkodó Tanak.

Latvala előtt megcsillant egy halvány remény Tanak gondjaival, de aztán lefullasztotta autóját, amivel el is szállt a lehetőség. A finn végül nem panaszkodhatott, hiszen a második pozícióban zárta a szardíniai versenyt. Neuville-nek nem volt más lehetősége a biztos harmadik hely mellett, csak a Power Stage pontokra vadászni. Ebből mindössze kettőt volt képes megszerezni, miután nem sikerült annyira megnövelniük az autó hasmagasságát, mint amennyire kellett volna. Lappi élete második WRC-vel futott versenyén erős eredményt ért el, negyedik lett, ő szerezte a versenyen a legtöbb szakaszgyőzelmet, köztük a Power Stage diadalt is. Mögötte csapattársa, Hanninen végezhetett, volna, de a Yaris kormányszervója másként gondolta, és ismét bedobta az unalmast. Ogier, aki egyébként szakaszgyőzelem nélkül zárta a viadalt, nagy hajrával meg tudta előzni a finnt, így az ötödik hely a francia ölében landolt. Neuville-lel szemben négy pontot vesztett az összetettben a pontverseny éllovasa, előnye tizennyolc egység. Hanninen a problémák következtében hatodikként ért célba. Gondokkal teli verseny után Ostberg törött futóművel hetediként, Mikkelsen pedig nyolcadikként hajthatott fel a céldobogóra. A nap krónikájához tartozik, hogy a reggel a mezőnybe visszaálló Paddon az utolsó előtti gyorsaságin alaposan összetörte a Hyundai-t, ami miatt le is kellett állítani a szakaszt.

 

Momentum

A WRC 2-es kategóriát illetően a verseny előtt derült ki, hogy a funkcionáriusok a Portugál Rally-n megbeszéléseket folytattak a kötelező versenyekről. Ennek eredménye az lett, hogy mégsem kell rajthoz állni a portugál, a német és a brit viadalokon ahhoz, hogy a versenyzőt az év végén értékeljék a bajnokságban. Ezek a viadalok ugyanakkor mindenképpen részét képezik annak a hét versenynek, amit a bajnoki pontversenyben értékelnek a párosoknál, tehát ha valaki nem vesz részt ezeken a futamokon, az nulla pontot kap. Ennek megfelelően a Skoda Motorsport lehetőséget biztosított versenyzőjének, Jan Kopecky-nek, aki a portugál megmérettetés idején egy cseh bajnoki fordulón bizonyított.

A WRC 2-ben végig vezetve magabiztos győzelmet aratott Jan Kopecky, a Skoda Motorsport tehát továbbra is veretlen idén. A Fabia R5-öst hajtó pilóta mögött a szintén a csehek kötelékébe tartozó Ole Christian Veiby végzett a második helyen, a dobogó legalsó fokára pedig a Toyota GAZOO Racing protezsáltja, Takamoto Katsuta állhatott fel, aki egy Ford Fiesta R5-ös kormányát tekergette. Meg kell jegyezni, hogy az ezúttal a WRC 2-be nem nevező Eric Camilli Kopecky-vel vívott nagy csatát, és az M-Sport francia versenyzője végül a legjobb R5-ös pilótaként zárta a versenyt az abszolút kilencedik helyen.

A Ford Fiesta R2-esekkel futó junior világbajnoki mezőnyben Nil Solans győzedelmeskedett Nicolas Ciamin és Julius Tannert előtt. A WRC 3-as dobogót ugyanezek a pilóták foglalhatták el. A WRC Trophy-ban Yazeed Al Rajhi bizonyult a legjobbnak Ford Fiesta WRC-jével. A második helyre Jean-Michel Raoux érkezett Citroen DS3 WRC-jével, harmadikként pedig az ugyancsak egy Fordot hajtó Martin Prokop végzett temérdek problémával szembesülve a futam során.

 

Eredmények

 

59. Szardínia Rally

A 13 futamos világbajnokság 7. versenye – Alghero – 2017. június 8-11.

 

1. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta WRC 3ó 25p 15,1mp

2. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +12,3mp

3. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 7.7mp

4. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +2p 12,9mp

5. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +3p 25,3mp

6. Juho Hanninen FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +3p 38,5mp

7. Mads Ostberg NOR Ford Fiesta WRC +6p 31,8mp

8. Andreas Mikkelsen NOR Citroen WRT C3 WRC +8p 7,8mp

9. Eric Camilli FRA Ford Fiesta R5 +11p 15,8mp

10. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +11p 21,4mp


Power Stage sorrend: 1. Lappi, 2. Sordo, 3. Ogier, 4. Neuville, 5. Latvala

Szakaszgyőzelmek: Lappi – 6, Sordo – 4, Tanak – 3, Neuville – 2, Paddon – 2, Meeke – 1, Hanninen – 1

 

Andrew

 

2017. június 11.