Get Adobe Flash player

Lappi meglepetésgyőzelme

A 2017-es Finn Rally összefoglalója

 

A rali világbajnokság egy rövidebb nyári szünetet követően az egyik ékkövével, a sima, de piszokgyors és megszámlálhatatlan mennyiségű bukkanóval tűzdelt szakaszokon zajló Finn Rally-val folytatódott.

Az M-Sport a futam előtt a helyszínen tesztelt volna hat napon keresztül, ami aztán nem végződött jól. Az előtte a Red Bull Racing Forma-1-es autóját kipróbáló Sebastien Ogier balesetet szenvedett, ami Elfyn Evans felkészülési lehetőségének is a végét jelentette. A csapat ugyanakkor nem adott információt arról, hogy miért szakadt le Ott Tanak Fiestájának hátsó szárnya Lengyelországban, mely eset nem az első volt, hiszen Mads Ostberggel is ugyanez fordult elő korábban, a Svéd Rally-n.

A Hyundai a lengyel siker után joggal reménykedett hasonló eredményekben a pályák hasonló karaktere alapján. Ők júniusban teszteltek négy napot, majd július közepén még egyet. Thierry Neuville Belgiumban, Hayden Paddon pedig Franciaországban vett részt egy versenyen bemelegítésként.

Ugyanez nem adatott meg Jari-Matti Latvalának, holott a toyotás pilóta szándéka ez volt a tesztkorlátozások miatt. Az viszont előnyt jelentett a finn bázisú csapatnál, hogy a Yaris WRC a verseny helyszínének közelében született meg és futott rengeteg kilométert a fejlesztési tesztek során. Az alakulat átfogó felkészülési tesztet folytatott le a futam előtt, új, jobban vezethető motor került az autóba, Tommi Makinen pedig bizakodó volt, úgy vélte előrelépést tettek.

A Citroen öt napot töltött Finnországban a felkészülés jegyében. Immár a csapat összes autójába beépítették a legújabb fejlesztéseket, és próbálták optimalizálni a beállításokat, a C3 WRC-kbe ráadásul most először kerültek be az Öhlins lengéscsillapítói. A teszteket nem segítette, hogy leginkább esőben és hideg körülmények között tartották. A csapat Craig Breen lengyelországi féltengelyproblémájával kapcsolatban kijelentette, hogy új folyamatot vezettek be az újbóli hibák elkerülésének érdekében.

Pénteken meglepetésre Esapekka Lappi dominált, a Toyota fiatalja a tizenkettő szakaszból nyolcon bizonyult a leggyorsabbnak, és négy másodperces előnnyel az élen zárta a napot. Lappi csapat- és honfitársával, Latvalával volt nagy csatában, a képzeletbeli dobogó harmadik fokán pedig egy harmadik finn, a Ford Fiesta WRC-vel másodszor lehetőséget kapó Teemu Suninen foglalt ekkor helyet.

Az első három mögött Breen állt, aki fékproblémák és a C3 kezelhetőségi gondjai miatt vesztett időt. A Toyota sebessége Juho Hanninen alatt is jónak bizonyult, a finn azonban a bal hátsó felfüggesztés sérülése miatt nem tudta tartani az élmezőny tempóját, és szerencsésnek is mondhatta magát, hogy egyáltalán eljutott a szervizparkig. Ostbergnek is megsérült az autója, pedig korábban a harmadik pozícióban is tartózkodott. A fordos versenyző hatodikként várhatta a folytatást, majd Evans következett szorosan. Az M-Sport pilótája a Fiesta túlkormányzottságával küszködött, igencsak érződött a teszt hiánya. Nem volt képes jó tempóra Neuville sem, pedig remek lehetőséget kapott a Hyundai versenyzője a világbajnoki pontversenyt illetően, miután nagy ellenfele, Ogier idejekorán kiesett. Ezzel azonban együtt járt, hogy Neuville futott elsőként, neki kellett takarítani a pályákat. Nem alakultak jól a dolgok Kris Meeke számára sem, a brit a kilencedik helyen zárt csupán, amiben közrejátszott Citroenjének megsérült kormányműve is.

Ott Tanak három szakaszt követően vezette a versenyt, ekkor azonban defektet kapott, amivel rengeteg időt vesztve visszacsúszott, és csak tízedikként érkezett be az esti szervizparkba. Utána Sordo következett. A spanyol teljesítménye bizonyítéka volt annak, hogy a Hyundai valamivel nagyon félrement a felkészülés során, ráadásul harmadik autójuk, a Paddon vezette i20 WRC már az elején balesetet szenvedett. Ugyancsak a negyedik szakaszon vérzett el Ogier. A francia pilóta Fiestájának jobb hátsó futóműve egy ugrató utáni kemény leérkezéskor kapott egy nagy ütést, majd egy balos kanyarban végleg megadta magát. Az autó a fák között kötött ki, Julien Ingrassia pedig meg is sérült.

 

Momentum

Az új specifikációjú WRC autók bevezetésével megnövekedett idén a tempó a gyorsasági szakaszokon, ami azt eredményezte már a Svéd Rally-n, hogy az egyik különpróbát kivetette a programból a versenyfelügyelőség, miután az első teljesítéskor az átlagsebesség jóval meghaladta a 130 kilométer/órát. A hasonlóan tempós finn megmérettetésen ezért a rendezők jó előre készültek a problémára, és úgy döntöttek, szalmabálákból kirakott lassítókat telepítenek a gyorsabb szakaszok hosszabb egyeneseibe. A shakedown pályáján is így tettek, ahol aztán akadtak is kalandos pillanatai a párosoknak a gyakorlás során. A csütörtök délutáni sajtótájékoztatón nem is rejtették véka alá a véleményüket a pilóták. „Személy szerint nem értek velük egyáltalán” – mondta Kris Meeke. „Úgy gondolom, egy hülye ötlet ez, nem hinném, hogy ez a Finn Rally biztonságosabb lenne, mint a korábbiak. Úgy gondolom, veszélyesebb ezekkel a lassítókkal. Úgy gondolom, rossz a megközelítés.” „Egyetértek Kris-szel, úgy gondolom, több veszélyt rejt ez, semmint biztonságosabbá tenné a dolgot” – folytatta Hayden Paddon. „A tereptárgyak nem az út szélén vannak, hanem betettük őket az út közepére most. Számomra ennek semmi értelme sincs.” Jari-Matti Latvala óvatosabban fogalmazott: „Úgy gondolom, a versenyszervezők megijedtek kicsit attól, ami a Svéd Rally-n történt, ahol az egyik szakasz törlésre került, mivel az átlagsebesség túl magassá vált. Ez az első alkalom Finnországban, amikor ténylegesen lassítók vannak. Néhány lassító oké, vannak azonban helyek, melyek nem jók.” „Nem igazán változtat ez a kockázati szinten számomra, vagy a versenyen úgy általában” – osztotta meg gondolatait Sebastien Ogier.

Szombaton folytatódott a kiélezett küzdelem a két toyotás között. Latvala, összeszedve minden erejét, támadásba lendült, öt szakaszgyőzelmet húzott be egymás után, mást nem is engedve szóhoz jutni. Már nyolc másodperc volt az előnye, amikor délután egyszer csak elnémult a Yaris WRC motorja egy elektromos probléma miatt, és a negyedik hazai győzelmére törő finn kénytelen volt a pálya szélére húzódni.

Lappi tehát visszakapta a vezetést, de kettejük tempójára jellemző volt, hogy az őt követő versenyző ötven másodperc hátrányba került már a nap végére. Ő nem volt más, mint Suninen, aki a híres ouninpohjai szakaszon fél percet dobott el, amikor túlcsúszott egy lassítónál. Suninen az utolsó előtti gyorsaságin előzte vissza Hanninent. Utóbbinak egy törött stabilizátor képében akadtak gondjai ezen a napon is, de a többiek problémái miatt mégis fel tudott kapaszkodni a dobogóra, és a második helyre is esélye mutatkozott. Evans szombaton ráérzett a ritmusra, a nap végén szakaszgyőzelmet is aratott, és bekapcsolódott a dobogós helyezésekért zajló csatába.

Breen ugyanakkor nem tudta tartani az iramot, meg is forgott, túl is csúszott, így vesztett egy helyet. Neuville megpróbált feljebb kapaszkodni, hogy minél több pontot gyűjtsön, de a hatodik pozícióig tudott csak feljönni, amiben segítségére volt, hogy délután nagyobb tapadással rendelkezett a módosított beállításokkal futó Hyundai. Tanak a hetedik helyig jött előre, az utolsó gyorsaságin előzte meg Meeke-t, aki defektet kapott itt. A kilencedik pozíciót Sordo, a tízediket pedig az árkot is járó Ostberg foglalta el ekkor. Ogier viszont nem tudott visszaállni reggel, miután az orvosok nem engedték navigátorát autóba ülni az enyhe agyrázkódása miatt.

A befejező napon semmi másra nem törekedett Lappi, csak arra, hogy biztonsággal célba érjen, de az utolsó előtti gyorsaságin még így is a frászt hozta magára, annak céljába sérült bal hátsó kerékkel érkezett. A hazai pálya előnyét élvező pilóta végigért végül, legjobb szakaszeredménye egy hatodik idő volt, előnyéből azonban még így is több mint fél percet tartott meg. A huszonhat éves Lappi mindössze negyedik WRC-s versenyén szerezte meg élete első világbajnoki futamgyőzelmét, mely a második diadalt jelentette az idén visszatérő Toyota csapatnak.

A második pozícióért három egység páros szállt harcba reggel, akiket mindössze hat másodperc választott el egymástól. A négy szakasz mindegyikén történt helycsere köztük, és a csatából végül az utolsó pár előre fuss alapon Elfyn Evans-ék jöttek ki győztesen. Az M-Sport versenyzője az utolsó kilométereken, mindössze háromtized másodperc előnnyel szerezte meg a második helyet, és beállította eddigi legjobb eredményét. Hanninen reggel előrelépett a második pozícióba, de aztán egy szalmabálát érintve visszacsúszott a negyedik helyre. Végül harmadikként intették le, ami eddigi legjobb szereplését jelentette. Suninen az utolsó előtti gyorsaságinak a második helyről vágott neki, azon azonban nagy sebességnél lecsúszott az útról. Annyiban szerencséje volt, hogy az árokjárás után visszajött a Ford az útra, ott pördült meg. Suninen végül folytatni tudta, a dobogós helyezés reménye azonban elszállt. A versenyző még így is eddigi legjobb eredményét érte el a negyedik helyezéssel, miközben ez volt a második WRC-s fellépése.

Az ötödik helyre már-már szokás szerint Breen gurult be a néha kezelhetetlennek bizonyuló Citroennel, majd Neuville érkezett, aki nem ilyen szereplést várt magától. A belga annyi pontot gyűjtött, hogy a világbajnoki tabellán éppen befogta Ogier-t. A hetedik pozícióban a Power Stage-et megnyerő Tanak végzett, őt Meeke, Sordo és Ostberg követte.

A WRC 2-ben magabiztos győzelmet aratott Jari Huttunen egy Skodával. A korábban a Jövő Finn Sztárja kiírást megnyerő fiatal finn érdemeit növeli, hogy ez volt mindössze a második alkalom, hogy négykerékhajtású autóban ült. A második helyen Quentin Gilbert ért célba ugyancsak egy Fabiával, harmadikként pedig a Hyundai-t hajtó Tom Cave-et intették le. A juniorok mezőnyében Nicolas Ciamin szerezte meg a diadalt Nil Solans és Dennis Radström előtt. A WRC-ban ugyanez volt a sorrend. A WRC Trophy-ban mindössze Valeriy Gorban állt rajthoz, a MINI-s pilóta azonban nem látta meg a célt.

 

Eredmények


67. Finn Rally

A 13 futamos világbajnokság 9. versenye – Jyvaskyla – 2017. július 27–30.


1. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC 2ó 29p 26,9mp
2. Elfyn Evans GBR M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +36mp
3. Juho Hanninen FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +36,3mp
4. Teemu Suninen FIN Ford Fiesta WRC +1p 1,5mp
5. Craig Breen IRE Citroen WRT C3 WRC +1p 22,6mp
6. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 33,1mp
7. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +1p 53,6mp
8. Kris Meeke NOR Citroen WRT C3 WRC +3p 12,6mp
9. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +4p 11,5mp
10. Mads Ostberg NOR Ford Fiesta WRC 17 +4p 21,2mp

Power Stage sorrend: 1. Tanak, 2. Evans, 3. Neuville, 4. Latvala, 5. Hanninen

Szakaszgyőzelmek: Lappi – 9, Latvala – 9, Suninen – 3, Tanak – 2, Neuville – 1, Evans – 1, Hanninen – 1

 

Andrew

 

2017. július 30.