Get Adobe Flash player

Evans nyerte a brit futamot, Ogier és az M-Sport világbajnoki címet ünnepelhet

A 2017-es Brit Rally összefoglalója


Eső, sár, köd – ez az, ami a wales-i erdőkben vár a Brit Rally résztvevőire. A rali világbajnokság mezőnyének ebben az évben is a megszokott feltételek között kellett megküzdeniük egymással a sorozat utolsó előtti fordulójának keretében.

A szervezőkre a viadalt megelőző hétvégén tomboló, Brian névre keresztelt viharciklon hozta a frászt, a károkat azonban hamar fel tudták számolni, így rendben útjukra indulhattak a párosok.

Az M-Sport hazainak mondható pályán várhatta az első lövést, hogy világbajnokok lehessenek a gyártók között és Sebastien Ogier révén az egyéni küzdelemben is. A francia pilóta nyerte az előző négy brit megmérettetést, ezúttal azonban feszült volt kissé, hiszen az utóbbi öt évet tekintve most először érkezett meg úgy a szigetre, hogy nem biztosította be még a világbajnoki címet. Ogier az első tesztnapon száraz időben, napsütésben, a másodikon esőben készülhetett a versenyre. A két viadal között kiderült, hogy Ott Tanak Katalán Rally-n, az aszfalt specifikációjú sebességváltójával tapasztalt gondokat egy belső alkatrész hibája okozta, ezért kellett az észt versenyző autójába visszaszerelni a murvás változatot. Fontos hír volt a csapat háza táján, hogy a két futam között Tanak megegyezett a Toyotával, így 2018-ban a japán márkával folytatja pályafutását. Malcolm Wilson, az M-Sport tulajdonosa elmondta, opciójuk volt a versenyzőre, de nem éltek vele, arra az időpontra, amikorra dönteni kellett, személy szerint nem volt olyan helyzetben, hogy meghosszabbítsák Tanak kontraktusát. Ezzel ugyanis anyagilag kedvezőbb helyzetbe kerültek ahhoz, hogy megpróbálják elérni a fő célt, és maguknál tartsák Ogier-t. A szokásokhoz méltóan ebben az évben is feltűnt a Fiesta WRC-ken az Autosport International show lógója, Tanak autóján pedig a Tunnock’s pékség matricái is.

Tanak átigazolásával tulajdonképpen az is eldőlt, hogy búcsúzni kényszerül a Toyotától Juho Hanninen, akinek a brit lett az utolsó futama a csapattal, mivel Tommi Makinen alakulata már korábban jelezte, hogy a szezonzáró Ausztrál Rally-ra két kocsit visznek csupán. Ráadásul Hanninen navigátora, Kaj Lindström veszi át onnantól kezdve a csapattól távozott Jarmo Lehtinen sportigazgatói szerepkörét. Jari-Matti Latvala Katalán Rally-n történt kiesését egy, az autó alsó védelmét ért ütés okozta, amitől megsérült az erőforrás kenőrendszere, és elfolyt az olaj. Esapekka Lappi fékgondjait a sérült fékhűtőcsatorna okozta Spanyolországban. A Brit Rally-ra egy-egy napot készülhetett mindhárom páros a dovey-i erdőben.

A Hyundai számára meglehetősen rosszul alakult a katalán viadal, mindhárom autójuk a jobb első futómű sérülése miatt volt kénytelen kiállni, a jobb első kerék hasonló ütést kapott mindegyik esetben. Neuville i20 WRC-jének hidraulikai problémáját egy törött csatlakozó okozta. Az alzenaui gárda ugyanazon a helyen tesztelt a brit futamra, mint az M-Sport. A felkészülés a csapat újoncának, Andreas Mikkelsennek volt a leghasznosabb, a norvég pilóta azok után, hogy Spanyolországban Hayden Paddon hajtásrendszerével, így adott beállításokkal volt kénytelen versenyezni, most már magára szabhatta az autót. Mikkelsen elégedetten zárta a tesztet, nem úgy Thierry Neuville, akinek kétszer cseréltek váltót, hidraulikai gondjai is voltak, aztán a felhőszakadással is meg kellett küzdenie. A Hyundai Paddont nevezte harmadik pontszerzőjének, de Dani Sordo is lehetőséget kapott egy negyedik autóval, a spanyol azonban nem tesztelhetett. A csapat tovább folytatta autójának aerodinamikai tökéletesítését, ezúttal a hátsó fertályon, a sárvédőn és a lökhárítón vetettek be újításokat, ezeket azonban egyelőre csak Neuville kapta meg.

A Citroen nem utazott el Nagy-Britanniába tesztelni, a gallok inkább Dél-Franciaországban, Mazamet régiójában készültek négy napot át, elmondásuk szerint a wales-ihez hasonló felületű utakon. Egyes hírek szerint már a 2018-as szezont szem előtt tartva próbálja fejleszteni a C3 WRC-t a csapat, más híradások viszont arról számoltak be, hogy Yves Matton az nyilatkozta, azért történt ez így, mert drága lett volna egy brit kiruccanás. A shakedown-t követően aztán szóvá is tette a dolgot Kris Meeke, aki úgy fogalmazott, légből vett beállításokkal mentek neki a hétvégének. A pilóta a csütörtöki napot sem tudta igazán arra használni, hogy beállítsa a Citroent, mivel a shakedown pályája és a szervizpark távol volt egymástól, így mire módosítottak a gépen, a korábbinál tisztább úttal találták magukat szembe.

A futam első napja tökéletes körülményeket kínált a hazai menő, Elfyn Evans és a Fiesta WRC-jére szerelt új fejlesztésű DMACK abroncsok számára. A wales-i pilóta a hat, csúszós felületű és változó tapadású szakaszból hármat nyert meg, a napot pedig csaknem félperces előnnyel zárta. Az M-Sport autói brillíroztak, Tanak állt péntek este a második pozícióban, Ogier pedig a harmadikban, annak ellenére, hogy előbbi versenyző autója egyensúlyával nem volt elégedett, utóbbi viszont saját magával.

A fordos pilótákon kívül Neuville volt képes csak szakaszt nyerni, ennek megfelelően ő tudott a legközelebb maradni hozzájuk. A belga versenyző számára szerencsétlenül kezdődött a futam, a csütörtök esti szuperspeciál rajtjából késett, mivel nem indult be az i20 WRC erőforrása, így rögtön tíz másodperc hátránnyal rajtolt. A pénteki első szakaszon aztán elrontott Neuville egy kanyart, ahol le is fulladt a motor, majd súlyos alulkormányozottsággal küszködött, aztán pedig navigátorának, Nicolas Gilsoulnak ment el a hangja.

Ötödikként Jari-Matti Latvala teljesítette a napot, aki ugyancsak alulkormányozottsággal, valamint tapadáshiánnyal szembesült. A finnt Meeke követte szorosan. A brit délelőtt a legjobb három között is autózott, délután azonban visszacsúszott. A legjobb tízet a három hyundai-os, Mikkelsen, Sordo és Paddon, valamint a toyotás Hanninen zárta. A szintén a japán márkát hajtó Lappi nem érzett rá a csúszós körülményekre, Craig Breen Citroenjét pedig egy árok ejtette foglyul, ahonnan csak egy óra elteltével, a nézők segítségével tudott kijönni.

A szombati nap maratoninak bizonyult, a párosok tizenhét órát töltöttek autójukban, 142 versenykilométer várt rájuk, és kilenc gyorsaságiból hetet szerviz nélkül, mindössze egy kerékcsere lehetőséggel kellett teljesíteniük. A körülmények ismét csak Evans kezére játszottak, aki semmit sem bízott a véletlenre, és sorra nyerte a szakaszokat, egyhuzamban ötöt. Az M-Sport versenyzője estére megduplázta előző napi előnyét. Evans mögött azonban igencsak megkeveredtek a kártyák. Ogier délelőtt visszacsúszott a negyedik pozícióba, ahonnan nem mozdult egy darabig, miután eléggé óvatosan közlekedett. Az első esti, köddel borított szakaszon viszont előrelépett két helyet annak ellenére, hogy lecsúszott az útról, amivel összeszedett egy bal első defektet, ráadásul Fordjának fékrendszere is megsérült. Ezt lekötötték, így bal első fék nélkül abszolválta a nap utolsó különpróbáját, melyen azonban nem vesztett túl sok időt, így Evans mögött zárt. Neuville és Tanak a köd áldozata lett, az utolsó előtti gyorsasági tizennégy kilométerén több mint fél percet kaptak a szakaszgyőztestől. A Hyundai pilótája nap közben második időket autózva, majd két szakaszt megnyerve feljött a második pozícióba, de este bukott egy helyet. Az M-Sport versenyzője a harmadik pozícióból a hatodikba esett vissza a rossz látási viszonyok közepette.

Aki ugyanakkor támadást indított a kedvezőtlen körülmények között, az Latvala volt. A finn a hatodik helyet foglalta el sokáig, ahonnan a negyedikre lépett előre az éj leple alatt, és a dobogó is elérhető közelségbe került számára. Mikkelsen elkezdett összebarátkozni az i20 WRC-vel, dobogós és a közeli időket autózott, estére pedig az ötödik helyen találta magát Tanak előtt. A második és a hatodik között ugyanakkor mindössze tizenhárom szekundum volt ekkor. A hetedik Meeke többször is túlcsúszott a nap folyamán, ráadásul elhagyta a C3 WRC hátsó szárnyának egy jókora darabját, amitől jelentősen lecsökkent a leszorítóerő. Paddont hidraulikai gondok hátráltatták. Az új-zélandit Lappi és Sordo követte. A gyári autók közül egyedül Hanninen Toyotája nem teljesítette a teljes napi versenytávot, miután a pilóta kiütötte a Yaris WRC egyik futóművét.

A viadal befejező napján Evans az előnye megtartására törekedett, de négy szakaszon mindössze tíz másodpercet adott el csupán. Neuville ezzel szemben támadott, hogy megpróbálja életben tartani világbajnoki reményeit, és már az első szakaszon Ogier elé került.  A francia nem lehetett nyugodt, hiszen hozzá képest hárman, Mikkelsen, Latvala és Tanak is lőtávolságon belül voltak, ők az utolsó szakasz előtt ebben a sorrendben álltak, Ogier-hez képest hét másodpercen belül.

A fordított sorrendben induló Power Stage végén Tanak lelassított, hogy ne raboljon pontot csapattársa elől, de azzal, hogy célba ért, az M-Sport máris világbajnoknak mondhatta magát a gyártók között. Legutóbb ez 2007-ben jött össze a brit csapatnak még a Ford szárnyai alatt, most azonban privát alakulatként érték el ezt a sikert, autóipari óriásokat megelőzve. Latvala ugyan jobb időt autózott Mikkelsennél, visszaelőzni azonban nem tudta, a norvég versenyző fél másodpercet megőrzött előnyéből. Következett Ogier, aki megvédte összetettbeli pozícióját, és az addigi célba érők között a harmadik időt mutatta fel. Ez azt jelentette, hogy a Power Stage-en mindenképpen szerez egy pontot, ami világbajnoki címet ér – feltéve ha Evans-szal nem történik semmi különös. Ogier elérzékenyülve ünnepelte navigátorával, Julien Ingrassiával az újabb, zsinórban szerzett ötödik világbajnoki címét, aminek különlegességét az adja, hogy egy másik márkával és csapattal érték ezt el, mint az eddigieket. A ralisport történetében csak Walter Röhrl és Juha Kankkunen volt arra képes eddig, hogy különböző márkákkal legyen világbajnok, hozzájuk csatlakozott most Ogier. Elrajtolása pillanatában Neuville tisztában volt már vele, hogy elúszott a cím, de így is őrült tempót diktált, és mint később kiderült, megnyerte a Power Stage-et. Evans óvatosan végiggurult – ez kellett ahhoz is, hogy Ogier az utolsó, Ausztrál Rally-tól, független világbajnoknak mondhassa magát –, és az elszalasztott argentínai lehetőség után megszerezte élete első világbajnoki futamgyőzelmét. Hazai pilóta legutóbb 2000-ben tudta megnyerni a Brit Rally-t, Richard Burns Subaruval aratott akkor diadalt, a rali világbajnokságon 2011-ben bemutatkozó gumigyár, a DMACK pedig szintén első győzelmét ünnepelhette, megszakítva a Michelin csaknem hét éves sorozatát.

Az Evans, Neuville, Ogier, Mikkelsen, Latvala, Tanak hatos mögött Meeke, Paddon, Lappi és Sordo zárt a pontszerző zónában.

A WRC 2-ben a bajnoki címet már korábban megszerző Pontus Tidemand dominált. A Skoda Motorsport svéd versenyzője kétperces előnnyel zárt két fordos, az egymással nagy csatát vívó Eric Camilli és Tom Cave előtt. A francia pilóta az utolsó napon fordította a maga javára a hazai pályán futó riválisa elleni harcot. A WRC 3-nak nem volt indulója, a WRC Trophy-ban pedig mindössze kettő. Miután Yazeed Al Rajhi látványos balesetet szenvedett Ford Fiesta WRC-jével, a Citroen DS3 WRC-t hajtó Jourdan Serderidis szerezte meg a maximális pontszámot ebben az értékelésben.

 

Eredmények

 

73. Brit Rally

A 13 futamos világbajnokság 12. versenye – Deeside – 2017. október 26-29.


1. Elfyn Evans GBR M-Sport WRT Ford Fiesta WRC 2ó 57p 0,6mp

2. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +37,3mp

3. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +45,2mp

4. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +49,8mp

5. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +50,3mp

6. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +1p 2,3mp

7. Kris Meeke GBR Citroen WRT C3 WRC +1p 20,5mp

8. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +2p 16,3mp

9. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +2p 46,5mp

10. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +3p 50,5mp

 

Power Stage sorrend: 1. Neuville, 2. Meeke, 3. Latvala, 4. Ogier, 5. Mikkelsen

Szakaszgyőzelmek: Evans – 9, Neuville – 5, Ogier – 2, Tanak – 2, Mikkelsen – 2, Latvala – 1

 

Andrew

 

2017. október 29.