Get Adobe Flash player

A 2017-es WRC-k aerodinamikája - Aerodinamikai finomhangolás a januári teszteken

 

Aerodinamikai finomhangolás a januári teszteken


A rali világbajnoki csapatok keményen dolgoztak a 2018-as év első hetétől különböző helyszíneken, hogy készen álljanak autójukkal a Monte-Carlo Rallye-ra. A Toyota és a Hyundai volt a legkorábbi alakulat, akik a tesztelésbe kezdtek, mindketten Dél-Franciaország útjain. Aztán csatlakozott hozzájuk az M-Sport is, miközben Birminghamben, az Autosport International Show-n megtartotta mindenki a hivatalos bemutatóját, leleplezve az idei dekorációt is. Végül a Citroen is munkához látott a szezon rajtját megelőző héten.

A teszteken használt összes autó ugyanabban a konfigurációban futott szinte, mint amilyenben a decemberi próbákon látható volt, csupán kisebb módosítások történtek, ahogyan azt a csapatvezetők is megerősítették a birminghami prezentációk alkalmával.


Ford Fiesta WRC

Chris Williams, az M-Sport raliautókért felelős főmérnöke megerősítette egy interjúban, hogy sok kis dolgon dolgoznak, nagy változtatások ugyanakkor nem várhatók a következő hónapokban. Úgy nyilatkozott, hogy „további dolgok érkeznek az aerodinamikában, ezek azonban csak kis nyereségek”. Hozzátette, „meglehetősen elégedettek vagyunk az aero csomagunkkal, kicseréltük a küszöböket, valamint néhány más kis dolgot, de ismét mondom, nem tettünk nagy lépésváltásokat. Finomítjuk csupán az eredeti felépítést, amink volt”.

A január harmadik hetében Sebastien Ogier dél-franciaországi tesztjén készült fotók megerősítik a Williams által elmondottakat, csupán nagyobb (szélesebb) oldalszoknyák (küszöbök) fedezhetők fel a Fiesta WRC-n ahhoz képest, mint amilyennel 2017-ben rendelkezett a kocsi.

Sebastien Ogier, Ford Fiesta WRC, Franciaország, 2018. január; fotó: Planetmarcus



Mads Ostberg, Ford Fiesta WRC, Katalán Rally 2017

 

A módosítás oka az lehet, hogy csökkentsék az autó alá oldalról jutó levegő mennyiségét, ami nagyobb leszorítóerőt eredményez, miután a kocsi alatti áramlás gyorsabbá és zavartalanabbá válik. Ez segít a gyorsabb kanyarodásban, főleg az aszfaltpályákon. Ennek Sebastien Ogier örülhet majd leginkább, aki a tiszta aszfaltgyorsaságikat tartalmazó három verseny közül (Korzika, Németország, Spanyolország) egyet sem tudott megnyerni tavaly, ami a világbajnoki címeket hozó korábbi négy idényében egyszer sem fordult elő.

Williams azt is elmondta a kérdéses interjúban, hogy „lassan az összes autó hasonló irányba halad most már. Láthatsz majd aerodinamikai eszközöket, melyek hasonlóak az autókon, lassan egy irányba haladnak ezek, bár van még némi különbség”.


Hyundai i20 Coupe WRC

A Hyundai Motorsport vezetője, Michel Nandan ugyancsak elismerte egy interjúban, hogy „az aerodinamikánkon további finomhangolás fog történni”. Az i20 Coupe WRC-ről a januári teszteken készült képek megerősítették ezt.

Az autó hátsó lökhárítóján a levegőkilépők is zsaluzást kaptak. Az alábbi képek mutatják az új zsaluzást, összehasonlítva azzal a konfigurációval, amit Thierry Neuville használt Ausztráliában, amikor nem rendelkezett zsaluzással a levegőkilépő. A plusz zsaluk segítenek a kívánt irányba terelni a forró levegőt, hogy további aero haszonra lehessen szert tennit.

Fotó: DaVideo Production videójából


Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Franciaország, 2018. január


Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Ausztrál Rally 2017

 

A Hyundai által kiadott fotók szerint a birminghami bemutatón nyitott volt az autó ezen területe, így csak Monte-Carlóban dől el, hogy mi lett a csapat végleges döntése ezzel kapcsolatban.

Hyundai i20 WRC, 2018-as dekoráció

 

Toyota Yaris WRC

A Yaris WRC első lökhárítója továbbra is trapéz alakú levegőbeömlővel rendelkezik. Az alábbi képek a lökhárító evolúcióját mutatják azzal kezdve, ahogyan az a 2017-es Brit Rally-n kinézett (alsó kép), majd a tavaly novemberben Dél-Spanyolországban tesztelt változat látható (középen), végül a végső kivitel, ami a januári próbákon volt az autón (felül).

Esapekka Lappi, Toyota Yaris WRC, Franciaország, 2018. január; fotó: Ciryl Scharff

Esapekka Lappi, Toyota Yaris WRC, Almeria, 2017. november; fotó: Fernando Cruz

Jari-Matti Latvala, Toyota Yaris WRC, Brit Rally 2017; fotó: Lukasz Mikulski

 

Más változás nem volt felfedezhető a Yaris-on, az Autosport International Show-n készült fotón azonban érdemes tanulmányozni az első fék levegőkilépőjét a sárvédő felső és hátsó részén.

Toyota Yaris WRC, Birmingham, Autosport International Show 2018

 

A levegő egy részét felfelé irányítják, miközben védi a sárvédőszélesítésen lévő felső szárny ezeket a légáramlatokat a lökhárítón lévő szárnyak felől érkező áramlásokkal szemben. A fékhűtő levegő többi részét lefelé küldik a hátsó zsalukon keresztül.


Citroen C3 WRC

A Citroen volt az utolsó csapat, mely 2018 januárjában, a Monte-Carlo Rallye előtt közvetlenül teszteket szervezett. Az ezeken készült fotók és videók nem árulkodnak módosításokról, úgyhogy meg kell várni a Monte-Carlo Rallye-t, hogy kiderüljön, a csapat a korábbi aero konfigurációval kezdi az új szezont, vagy pedig titokban tartották a változtatásokat a legeslegutolsó pillanatig.

Kris Meeke, Citroen C3 WRC, Franciaország, 2018. január 19.; fotó: Julien Prioux Photographe (Planetmarcus)


Forrás: wrcwings.wordpress.com


2018. január 15.

 

Fordította: Andrew