Get Adobe Flash player

Eseménydús Monte, Ogier győzelem ismét

A 2018-as Monte-Carlo Rallye összefoglalója

 

A Dakar Rally miatt a szokásoshoz képest egy héttel később került megrendezésre a rali világbajnokság hagyományos idénynyitója, a Monte-Carlo Rallye, a sportág legrégebbi versenye.

Az M-Sport a Ford hathatósabb támogatását élvezve kezdhette meg a hadjáratot a világbajnoki cím megvédéséért. A csapat karácsony előtti tesztjei száraz aszfalton, míg a későbbiek hasonló körülmények között, valamint havon zajlottak. Sebastien Ogier, Elfyn Evans, valamint az alkalmi csapattárs Bryan Bouffier is tavalyi építésű Fiesta WRC-t használhatott. A világbajnokot Simon Jean-Joseph, a wales-i pilótát édesapja, Gwyndaf Evans, Bouffier-t pedig Pascal Enjolra segítette jégkémként.

A bajnokaspiráns Hyundai Nizza közelében változatos körülmények között tesztelt decemberben, aztán januárban Gaphoz közel, végül egy napot Spanyolországban a hóra és jégre készülve. Andreas Mikkelsen i20 WRC-jét egy új karosszériára építették fel, Thierry Neuville és az erre a versenyre nevezett Dani Sordo pedig egy-egy tavalyit vehetett birtokba. A versenyzők jégkémei Bernt Kollevold, Bruno Thiry, valamint Enrique Garcia Ojeda voltak.

A versenygépén a leglátványosabb átalakítást eszközlő Toyota a Hautes-Alpes régióban végezte felkészülését. Karácsony előtt havas, azt követően pedig változatos körülményekkel találták szembe magukat. Tommi Makinen alakulata új autókat épített az évkezdetre. Jari-Matti Latvalát Toni Gardemeister, Esapekka Lappit a csapat korábbi versenyző, Juho Hanninen, míg az érkező Ott Tanakot Martin Kangur segítette a veszélyes helyek felderítésében.

A legtöbbet a korábbi sikergyárosnak, a Citroen Racingnek kellett dolgoznia az autóján. A C3 WRC-n sokat alakított a vezetőváltáson átesett gárda, hogy javítsák a teljesítményét, hatékonyságát, valamint a megbízhatóságát. A csapat tesztjeire Gap mellett került sor, hó- és jégmentes pályákon, majd két tavalyi építésű kocsival érkeztek Monte-Carlóba. A pilótáknak, Kris Meeke-nek és Craig Breennek Stephen Whitford, valamint Mikko Hirvonen volt a jégkéme a futamon.

Még mielőtt elkezdődött a futam, gondjai akadtak Bouffier-nek. A francia versenyző és navigátora, Jerome Degout balesetet szenvedtek a pályabejárás végén, a mitfárernek eltörött a kulcscsontja, így pedig természetesen nem állhatott rajthoz. Helyét a Dakar Rally-ról éppen csak hazaérő Xavier Panseri vette át, aki amúgy elég sokat ült már Bouffier mellett.

A Monte-Carlo Rallye legnagyobb kérdése mindig is az időjárás, az, hogy hol vannak havas, valamint lefagyott részek és hogy minderre hogyan lehet a legoptimálisabban abroncsokat választani. A csapatok már a rajt előtt tudták, hogy ez idén is komoly fejfájást fog okozni, hiszen az időjósok péntekre csapadékot ígértek. „A Montén nem sejthetsz túl sokat előre, csak kinézel a szélvédőn és reménykedsz, hogy a megfelelő gumikon vagy” – foglalta össze Meeke a verseny léneygét.

Aztán végre elrajtolt a mezőny csütörtökön este a verseny leghosszabb szakaszával, a hírhedt sisteroni gyorsaságival, amit most először fordított irányban, a dolgot még jobban nehezítve sötétben rendeztek. Ogier jól sejtette, hogy az idény első szakasza rögtön döntő fontosságú lesz. Az élmezőnyben szinte nem akadt olyan páros, akinek ne lett volna valami kalandja a jeges részeken. A hazai pályákon közlekedő pilóta sem úszta meg hiba nélkül, de ettől függetlenül mindkét csütörtöki szakaszt megnyerte, amivel rögtön tizenhét másodperces előnyre tett szert.

Mikkelsen óvatosan teljesítette a távot, ez pedig kifizetődött, hiszen másodikként zárta a napot. Ugyancsak elkerülte a hibákat Sordo, valamint Lappi is, utóbbinak azonban már több mint fél perc volt a hátránya ekkor a negyedik pozícióban. A Toyota versenyzőjét a márkatársak követték. Tanaknak egy megforgása volt, Latvala pedig kétszer csúszott ki az első szakaszon. Breent az első szakaszon a nézők segítették vissza az útra, a másodikon pedig szimplán megforgott, ráadásul a két szakasz között elhúzódott az információcsere a jégkémekkel, így nem volt idejük beállítani a guminyomást, és kaptak egy tíz másodperces büntetést késés miatt is. Az ír a hetedik pozícióból várhatta a pénteki folytatást, Bouffier pedig a nyolcadikból. A versenyt viszontagságosan kezdő francia nem akart hibázni, emellett hátráltatta az is, hogy keveset ült újgenerációs WRC-ben, így a tapasztalatlanság okozhatta, hogy a pályabejáráson padlógázasra írt részek a valóságban nem voltak azok.

Meeke, Evans és Neuville idénykezdete ugyanakkor rémálomszerűen alakult. A citroenes megforgott az első szakaszon, és óvatosságból nem a kéziféket használva akart irányba állni, hanem tolatott, egyenesen bele az árokba, ahonnan a nézők segítségével és tetemes időveszteséggel volt képes csak kijönni. Meeke következő szakasza sem alakult hibátlanul, úgyhogy két perc hátrányt szedett össze az alig több mint hatvan kilométeren. Evans defektet kapott, amit megállt kicserélni, Neuville pedig ugyancsak az első szakaszon csúszott bele az árokba, ahonnan a nézők segítették ki. Ezzel négyperces hátrányt szedtek össze mindketten.

Ogier pénteken délelőtt megduplázta a különbséget a közvetlen üldözőjéhez képest, a nap utolsó előtti szakaszán azonban majdnem minden odalett. A megérkező, a Montén egyébként szokatlan esőben becsúszott az árokba a francia versenyző, ahonnan csak a nézők segítségével tudott kikecmeregni. A nap végére így mindössze tizenöt szekundumos előnye maradt.

Tanak délelőtt nyert egy szakaszt is, és mindegyik szakaszon előrelépett egyet az összesítésben, ugyanakkor némi lengéscsillapító probléma hátráltatta. Délután egy újabb részsikert aratott, így Ogier legfőbb kihívójává lépett elő, jóllehet nem érezte még teljesen magabiztosnak magát új munkaeszközében. Sordo reggel felkapaszkodott a második pozícióba, de aztán időt vesztett a félreértett gumiválasztás és a párásodó szélvédő miatt, így a harmadik helyen zárta a napot, sarkában két toyotással. Lappi ugyanolyan tempót diktált a nap során, mint Sordo, a különbség tíz másodperc maradt közöttük, rá azonban kéttized szekundumra feljött honfitársa, Latvala, aki délelőtt autója alulkormányozottságával küszködött.

Meeke az előző esti történések miatt reménytelenül lemaradva a hatodik helyet birtokolta ekkor, és nem is tudott megvillanni a nap során, legjobb eredménye egy negyedik szakaszidő volt. A citroenes után két fordos versenyző következett, Bouffier, valamint a két szakaszgyőzelmet arató Evans, aki tehát pénteken egészen a nyolcadik helyig volt képes feljönni.

Neuville napja rosszul kezdődött, defektet kapott, de aztán a dobogós szakaszeredményeknek, köztük egy részsikernek is köszönhetően bejött a pontszerző zónába, és a legjobb ötbe kerülést célozta meg. Az utolsó pontszerző helyen Breen tartózkodott. A Citroen Racing versenyzőjének délelőttje szerencsétlenül alakult, több mint három percet vesztett, mivel elment a C3 WRC fékje, miután egy kő olyan szerencsétlenül került be az egyik felni és a légtelenítő csavar közé, hogy megsértette utóbbit. Mikkelsen reggel túlcsúszott egy kereszteződében, amivel elvesztette a második helyet, a rosszabb dolog azonban csak ezt követően érkezett, elromlott a Hyundai generátora, így az út szélén fejezte be a napot a norvég.

Szombaton igazi montés körülmények között folytatódott a verseny még mindig Gap környékén. Az első, teljesen havas felületen rendezett szakaszon Ogier egy percet akasztott legfőbb riválisa nyakába, jóllehet megsérült a Fiesta WRC bal első kereke. Az M-Sport pilótája ezt követően a biztonságra és előnye megőrzésére törekedett, amiből a terveinek megfelelően fél perc meg is maradt a befejező napra.

Tanak két szakaszgyőzelmet aratott, az egyiket úgy, hogy a mezőn is tett egy jókora kitérőt, de reggel sok időt vesztett, amivel szem elől tévesztette Ogier-t. Latvala egy szakasz alatt fellépett a dobogóra, miután megelőzte Lappit, Sordo pedig lecsúszva az útról kiesett. Úgy nézett ki, hogy a finn Tanakra is veszélyes lehet, de nem tudta tartani csapattársa tempóját, és leszakadt. Lappi felcsúszott egy partoldalra, ami után még bent a szakaszon kereket kellett cserélnie, így átmenetileg elvesztette a negyedik helyet is, de Monte-Carlóba leérve már ismét ezt a pozíciót mondhatta magának.

Meeke több hibát is elkövetett, és nem tudott élni az ölébe hullott lehetőséggel, Lappi visszaelőzte, ráadásul Evans is egyre közelebb került hozzá. A wales-i sikeresen menekült Neuville elől, aki volt, hogy egy szakaszon három hibát is elkövetett, de aztán két gyorsaságin is a legjobbnak tudott bizonyulni. Bouffier is lecsúszott az útról ott, ahol Neuville, Tanak, valamint a mezőnyből rengetegen, és ketten is elé kerültek, így nyolcadikként zárta a napot. Őt Breen követte, aki reggel a hókotró szerepét töltötte be. Mikkelsen az első, huszonkilenc kilométeres szakaszon nagyot alakítva több mint húsz másodpercet adott mindenkinek, de aztán a biztonságra helyezte a hangsúlyt, hogy a Power Stage-en lehetősége legyen támadni.

A befejező napot szakaszgyőzelemmel kezdte Ogier az alattomosan csúszós Turini-hágón, és végül egy perces előnnyel nyerte a versenyt. A francia versenyző egy nagyon trükkös futamon sorozatban ötödik Monte győzelmét aratta, ami eddig senki másnak nem sikerült. Tanak óvatosan teljesítette a napot, első toyotás versenyén mindenképpen célba akart érni. Latvala fért fel a pódiumra csapattársa mögé, a japánok tehát boldogok lehettek, annak viszont nem igazán örülhettek, hogy Lappi az utolsó két szakaszon elkövetett egy-egy elég nagy időveszteséggel járó hibát, így nem tudta megtartani a negyedik pozíciót. A dobogósok mögött végül a Power Stage-et megnyerő Meeke végzett, aki a célba érve elmondta, rémálomszerű hétvégén van túl, nem volt jó érzése a Citroenben, de amikor rendben volt minden, gyors tudott lenni. Neuville a végén elérte célját, és az ötödik pozícióban futott be. A belga két szakaszt nyert a befejező napon, az utolsó különpróbán pedig, ahol kettőt is előrelépett az összetettben, a második lett. Evans nem tudta tartani Neuville-t, mindössze egy másodperccel, de kikapott tőle. Lappi mögéjük csúszott vissza, a finn a hetedik helyet szerezte meg csupán, ami miatt rendkívül csalódott volt. Bouffier a Turini-hágó második abszolválásakor belecsúszott a hófalba, ahonnan a nézők segítették ki. A M-Sport beugró pilótájának eredményét ugyanakkor nem befolyásolta az incidens, a nyolcadik helyen végzett. Őt Breen követte, az utolsó pontszerző helyen pedig Jan Kopecky zárta a viadalt.

A WRC 2-ben az M-Sport versenyzője, Eric Camilli kezdett a legjobban, de Kopecky megelőzte, majd a nagy igyekezetben összetörte Ford Fiesta R5-ösét a francia. Kopecky ekkor, péntek délután már hat perccel vezette a kategóriát, innentől kezdve tehát csak a biztonságra törekedett. A többiek kalandjainak köszönhetően végül negyedórás előnnyel nyerte a versengést a Skoda Motorsport pilótája. A második helyet Guillaume De Mevius szerezte meg Peugeot 208 T16-osával, míg Eddie Sciessere végzett a dobogó alsó fokán Citroen DS3 R5-ösével. A másik M-Sportos versenyző, Teemu Suninen szintén hibázott, emiatt ki kellett hagynia néhány szakaszt. Őt a kategória utolsó, negyedik helyén értékelték eredetileg. A technikai ellenőrzésen azonban kiderült, hogy De Mevius autójában az akkumulátor tömege nem felelt meg az előírásoknak, emiatt a belga versenyzőt tizenkilenc perces büntetéssel sújtották, éppen annyival, hogy a kategória utolsó helyére kerüljön. Kopecky mögött tehát Sciessere és Suninen végzett. Kevin Abbring a második helyről volt kénytelen kiállni, miután megsérült Ford Fiesta R5-ösének hűtője. Nem nevezett a WRC 2-be néhány, R5-ös autóval rajthoz álló közismertebb név, akiket érdemes azért összevetni a bajnokságban indulókkal. Stephane Sarrazin négy másodpercre volt Kopecky-től pénteken délután, amikor alaposan összetörte Hyundai i20 R5-ösét, Kalle Rovanpera viszont célba ért, és öt perc hátránnyal ugyan, de második lett az RC2-es értékelésben.

A WRC 3-as kategóriát, melyben négyen álltak rajthoz, Jean-Baptiste Franceschi vezette sokáig, de végül összetörte Ford Fiesta R2-esét. A győzelmet Enrico Brazoli szerezte meg, akit Amaury Molle és Taisko Lario követett. A Peugeot 208 R2-k között hatalmas, tizenhárom, valamint harminchárom perces különbségek voltak. Az R-GT-ben két induló volt, de Andrea Nucita és Nicolas Ciamin Fiat 124 Abarth Rally-ja sem látta meg a célt műszaki problémák miatt.

 

Eredmények

 

86. Monte-Carlo Rallye

A 13 futamos világbajnokság 1. versenye – Gap, Monte-Carlo – 2018. január 25-28.


1. Sebastien Ogier FRA M-Sport Ford WRT Fiesta WRC 4ó 18p 55,5mp

2. Ott Tanak EST Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +58,3mp

3. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +1p 52mp

4. Kris Meeke GBR Citroen WRT C3 WRC +4p 43,1mp

5. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +4p 53,8mp

6. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +4p 54,8mp

7. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +4p 57,5mp

8. Bryan Bouffier FRA M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +7p 39,5mp

9. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +9p 6,7mp

10. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +16p 43mp

 

Power Stage sorrend: 1. Meeke, 2. Neuville, 3. Mikkelsen, 4. Latvala, 5. Ogier

Szakaszgyőzelmek: Neuville – 5, Tanak – 4, Ogier – 4, Evans – 2, Mikkelsen – 1, Meeke – 1

 

Andrew

 

2018. január 28.