Get Adobe Flash player

Neuville végül bevette Skandináviát

A 2018-as Svéd Rally összefoglalója

 

A hónapok óta tartó hideg, fagyos időjárás megtette a hatását, megteremtette a lehetőséget egy igazi, klasszikus Svéd Rally-nak. A 2018-as rali világbajnokság második fordulójának mezőnyét hatalmas hófalak és vastag jég fedte pályák várták Svédországban és Norvégiában.

A viadal évek óta átlátogat utóbbi országba is, ahol nagyobb eséllyel havasak az egyébként más profillal rendelkező pályák. A versenygépek egyedi beállítással futnak az idény egyik legtempósabb futamán, a versenyzők pedig csak egyfajta szöges gumit használhatnak. A gumiválasztás tehát nem okoz problémát, az abroncsok állapotának fenntartása ugyanakkor már fogasabb kérdés főleg akkor, amikor előbukkan a murva a jeges borítás alól. Természetesen gondoskodni kell arról, hogy a legénység ne fázzon az autóban és hogy utóbbi egységei is a megfelelő hőmérsékleten működhessenek.

A sorozat szabályai szerint a gyári csapatok tesztnapjai korlátozottak, a helyileg történő gyakorlás ugyanakkor nem számít ebbe bele. A Toyota regisztrált tesztterülete Jyvaskyla városának ötven kilométeres sugarában terül el, az pedig Tommi Makinen alakulatának kezére játszott, hogy az időjárási körülmények nagyon hasonlóak voltak ebben a finn régióban, mint a Svéd Rally színhelyén. Az évet a Monte-Carlo Rallye-n két dobogós helyezéssel kezdő toyotások ennek megfelelően mindegyik pilótájukkal két napot teszteltek, amivel kimagaslottak ebben a tekintetben. Az idénynyitót követően Jari-Matti Latvala elismerte, az új csapattárs, Ott Tanak nagy tudást hozott korábbi alakulatától, ez alapján fejlődni tudtak autójukkal, ami az egy évvel ezelőttihez képest még jobb lett, és a lassabb, technikásabb részekre koncentráltak a teszten. A csapat ugyanazokat a Yaris WRC-ket vitte el Svédországba, mint amik az idénynyitón szerepeltek.

Az M-Sport sem cserélt autót, a harmadik Fiesta WRC-be ugyanakkor Teemu Suninen ülhetett be ezúttal. A finn tehetség egy napot kapott, csapattársai, Sebastien Ogier és Elfyn Evans ugyanakkor másfél-másfél napot tesztelhettek Svédország északi részén. Járműfronton a Hyundai sem eszközölt változást, azokkal az i20 Coupe WRC-kkel érkeztek, amik Monte-Carlóban futottak, Dani Sordo helyett viszont Hayden Paddon állhatott rajthoz. Az alzenauiak Ostersund közelében, Kallban készültek január 30-tól három napot, majd még kettőt a verseny előtt közvetlenül. Michel Nandan vezető a kudarcot jelentő első versenyt követően azt a célt tűzte ki, hogy eredményes hétvégét maguk mögött tudva megindítsák a szezont. Andreas Mikkelsen monte-carlói generátorgondjáról kiderült, hogy egy kicsúszás eredményezte a problémát. Az eset miatt kosz vagy murva került az ékszíjra, ami elszakadva leugrott, és rátekeredett a generátorra. A szűkös etapidő miatt nem tudták kicserélni az ékszíjat Mikkelsenék, ezért kiállni kényszerültek pénteken.

Ezúttal a Citroen is háromautós felállásra szavazott, az idénynyitó előtt nem sokkal leigazolva korábbi versenyzőjüket, Mads Ostberget. A franciák Malung régiójában négynapos tesztet bonyolítottak le, majd három tavalyi építésű, de idén még nem futott C3 WRC-vel jelentek meg a viadalon, köztük azzal, amit Kris Meeke csúnyán összetört a tavalyi Szardínia Rally-n. A Citroen Racing technikai igazgatója, Christophe Besse elmondta a versenyt megelőzően, hogy az utóbbi egy évben sokat dolgoztak a futómű geometriáján és a lengéscsillapító rendszeren, a tengelyek közötti nyomatékelosztáson, valamint a középső differenciálmű beállításán is, ami a murván hatékonynak bizonyult már, így a céljuk, hogy a szokatlan körülmények között is hasonlóképpen tegyenek és feledtessék az északi futam egy évvel ezelőtti kudarcát. A Citroen vezérigazgatója, Linda Jackson keményebben fogalmazva nyomást helyezett a különítményre, nevezetesen hogy mindegyik futamon dobogón akarja látni a márkát.

A Hyundai aztán kitűnően kezdte a viadalt, pénteken este a három autójuk állt az élen. Thierry Neuville egy szakaszt nyerve, öt másodperc előny birtokában várhatta a folytatást. Az i20 WRC-t vezető pilóta előtt rajtolók sokat panaszkodtak a pályaviszonyokra, melyek minden egyes autó elhaladtával jobbá váltak, Neuville-nél azonban nem tudtak jobb tempót diktálni a mögötte rajtolók sem. A belgához az ugyancsak egy részsikert arató Mikkelsen tudott a legközelebb maradni. A norvég versenyző mindent megtett a jó eredményért, az első kör utolsó szakasza után, a szervizpark felé még helyet is cserélt navigátorával, hogy a belsőkamerás felvételeket tanulmányozhassa. Paddon délben még a nyolcadik helyen állt csak, de aztán bemelegedett, és két legjobb időnek is, no és a jó rajtpozíciójának köszönhetően feljött a dobogóra.

Az új-zélandi nagy csatába keveredett Craig Breennel. A citroenes szintén két szakaszt nyert, és mindössze fél másodpercre volt az első nap végén a dobogótól. Breen ekkorra túltette magát már azon, hogy a shakedown-on, valamint a szuperspeciálon nem volt elégedett autója hátsó tapadásával. Breent újdonsült csapattársa, Ostberg követte, aki már a csütörtöki bemelegítésen meglepetést okozott azzal, hogy gyorsan akklimatizálódott a teszten alaposan átállított C3 WRC-ben és második időt futott ott. A lendület pénteken sem tört meg, bár tovább állítgatta Ostberg az autót, mert nem érezte tökéletesnek azt. Legjobb fordosnak Suninen mondhatta magát ekkor, akinek az utolsó gyorsaságin a rosszul rögzített lámpasorral gyűlt meg a baja. A toyotások utána, a hetedik pozíciótól következtek Esapekka Lappi vezetésével. A finn pilóta a második helyen haladt, amikor belecsúszott egy hófalba, eltömődött a hűtőrendszer, ettől pedig elgyengült a motor. Lappi fél percet vesztett az esettel.

A Monte-Carlo Rallye első négy helyezettjének igencsak meggyűlt a baja a pályákkal. Reggel bekövetkezett az, amitől tartottak, friss hóval szembesültek, amit ráadásul egyes részeken nem is tisztítottak le a hótolók rendesen. Délután pedig a Historic mezőny után kellett takarítaniuk, akik a szűkebb nyomtávú, vékonyabb kerekeken futó autóikkal teljesen más nyomokat hagytak. A napot Latvala fejezte be végül nyolcadikként, Tanak kilencedikként. Utóbbi este bocsánatot kért, miután délelőtt keresetlen szavakkal illette a rendezőket a hótakarítást illetően. A pontszerző zónát Evans zárta, aki egy defekt miatt vesztett sok időt, majd Ogier következett. A francia pilóta viccnek nevezte azt, hogy milyen körülmények között kellett versenyezniük.

 

Momentum

Svédország az utóbbi évek legtéliesebb körülményeivel, kitűnő állapotú gyorsasági szakaszokkal várta a futam résztvevőit, akiknek emiatt frissíteniük kellett a korábbról meglévő itinereiket. A jeges felület és a hatalmas hófalak tökéletes feltételeket biztosítottak a rali világbajnokság egyetlen igazi havas futamán rajthoz állóknak, a pilótáknak és navigátoroknak ugyanakkor nagy munkára volt szükségük a pályabejáráson, hogy a régebbi itinereiket módosítsák, a kanyarok ugyanis szűkebbé váltak, az út szélén pedig nagyobb lett a félretolt hó. Egyes becslések szerint a feljegyzések harmadán kellett változtatni, Ott Tanak pedig arról is beszélt, hogy az utat takarító hótolók hogyan alakítják ilyenkor a versenyvonalat. „Nagyban függ ez attól a sráctól, aki letolta az utakról a havat” – mondta el a Toyota észt pilótája csütörtökön. „Az ő vezetési stílusát kell követnünk, mivel ő a mienkénél nagyobb eszközzel rendelkezik és úgy alakítja az utakat, ahogyan akarja. Amikor nagyok a hófalak, megváltoztathatják az út profilját. Ez az, ami miatt néha módosítanunk kell az itinerünkön, mivel az út nem egyenesen megy már, vannak benne kanyarulatok. Jó munkát végeztek a hótolók, nem olyan szűkek az utak, mint azt vártuk. Elég szélesek, és megpróbálták őket a lehető legtisztábban tartani.” A pilóták egyetemlegesen örültek a körülményeknek, Tanak azonban figyelmeztetett, hogy vannak részek, amik az elővigyázatlanok számára csapdát rejtenek: „Néha kicsit szélesebben tolták le a havat, mint amilyen az út, úgyhogy padlógázasnak látszik, valójában azonban árok van a hófal előtt, amibe beeshetsz. Helyenként eszesnek kell lenned egy kicsit és nem túl közel menni az út széléhez.”

Izgalmakkal telve indult a szombat Neuville számára, hiszen előbb a kormányváltó makacsolta meg magát a Hyundai-ban – amit a páros etapon meg tudott javítani –, majd megforgott. Ezt követően aztán egyre-másra autózta a legjobb időket, ami nem alakult eseménymentesen, a Colin’s Crest-en ugyanis majdnem az oldalán landolt az i20 WRC. Neuville végül húsz másodpercnél is nagyobb előnyt épített ki a nap végére. Breen délelőtt feljött a második helyre, miközben majdnem beesett egy hófalba, és öt szekundumon belülre került Neuville-hez képest. Délután azonban csak egy pótkereket vitt magával a súlycsökkentés miatt, de ellenfelével így sem tudta felvenni a tempót. Mikkelsen ugyanott került kalandba, ahol később Neuville, amivel két helyet bukott. Egyet ebből gyorsan visszaszerzett, és kilenc másodperc lemaradással zárt Breenhez képest. Paddon autójának beállításai nem voltak ideálisak délelőtt, a befejező szakaszon pedig hibázott a pilóta, emiatt meg kellett elégednie a negyedik pozícióval. Ostberg hasonlóképpen volt Citroenjével, vissza is tért nap közben a teszten megálmodott beállításhoz, a lemaradása azonban ezt követően is csak nőtt az előtte lévőkhöz képest. Lappi gyorsan megelőzte Suninent, majd lőtávolságra került a továbbiakban Paddonhoz és Ostberghez. Suninent Latvala is átugrotta a nap folyamán, az M-Sport versenyzője nyolcadikként ért be az esti szervizparkba. Az előtte autózó Latvalának nem volt problémamentes a délutánja, a Yaris WRC hajtása megmakacsolta magát, amitől vezethetetlenné vált a gép.

Tanak két szakaszgyőzelemmel nyitott, előre ugrott egyet, majd Latvala következett volna, amikor egy bizarr incidensbe keveredett az észt. Történt, hogy Meeke beleállt a hófalba, amitől eltömődött a Citroen hűtőnyílása. Meeke-ék megálltak, kitisztították, majd mikor visszatértek a pályára, utolérte őket a Toyota. Meeke a szűk helyen próbált lehúzódni jobbra, Tanak azonban nem fért el, nekiment a másik autónak, majd a hóban kötött ki. A két pilóta egymást okolta az esetért. Tanak két percet vesztett, Meeke-nek pedig a szakaszt követően ki is kellett állnia, mivel a kicsúszás miatt megsérült a turbófeltöltő. Tízedikként Ogier zárta a napot, miután ugyanúgy a körülményekkel küzdött, mint előzőleg. Az M-Sport versenyzője mindössze a délelőtti kört élvezte.

A rövid befejező napon Neuville arra törekedett, hogy megtartsa az előnyét és biztonságosan a célba érjen. Feledtetve a tavalyi balszerencsét, amikor a vezető helyről esett ki egy apró vezetői baki miatt, ez sikerült neki, és harmadik nem skandináv pilótaként megnyerte a Svéd Rally-t, amivel átvette a vezetést is a világbajnoki pontversenyben. Breen nem indított támadást, megelégedett a második hellyel, ami pályafutása eddigi legjobb eredménye, és a Citroen számára is egy fontos momentum azok után, hogy tavaly itt váltak nyilvánvalóvá a C3 WRC gondjai. Mikkelsen számára sem látszott reális esély saját erőből előrébb lépni. A norvég először ért célba probléma- és kalandmentesen a Hyundai-jal, ennek jutalma pedig a dobogó alsó foka lett.

Lappi előbb Ostberget előzte meg, majd a Power Stage-en a legjobb időt futva Paddont is, ezzel negyedikként hajthatott fel a céldobogóra. Paddon a befejező szakaszon belecsúszott a hófalba, lefulladt a Hyundai motorja, így visszacsúszott az ötödik pozícióba. Ostberg a hatodik helyen végzett, mögötte pedig Latvala következett. A finn és a Toyota tehát nem tudta megismételni a tavalyi teljesítményét, a csapat ezért leginkább a rajtsorrend okozta különböző feltételeket okolta. Legjobb fordosként Suninen futott célba, majd Tanak következett. Ogier a Power Stage rajtjába jókora késéssel érkezett, hogy egyenlőbb eséllyel indulhasson csatába a bónuszpontokért. A világbajnok második időt autózott itt, ezzel mentett néhány pontot, aztán pedig csapattársa, Evans megtette neki azt a szívességet, hogy ő is később csekkolt egy időellenőrzőnél, amivel a francia visszakerült az abszolút értékelés pontot érő tízedik helyére.

A WRC 2-ben hatalmas meglepetésre a japán Takamoto Katsuta uralta a versenyt. A Tommi Makinen Racing Ford Fiesta R5-ösét hajtó Toyota pártfogolt az első hagyományos szakaszon a kategória élére állt, és mindössze egyszer, szombaton reggel csúszott csak ki a vezetést a kezéből, de rögtön visszaszerezte azt. A Michelin gumikon autózó riválisokkal szemben a Pirelli abroncsait használó Katsuta kilenc részsikert gyűjtött be, és életében először megnyerte a WRC 2-es értékelést, ami azért is különleges, mivel skandináv ellenfelek legyőzésével érte el a sikert. A vert mezőnyben voltak többek között a Skoda gyári pilótái. A regnáló bajnok, Pontus Tidemand az első napon hátrányban volt, hiszen a szélesebb nyomtávú WRC-k után ő rajtolt közvetlenül, de később sem tudott mihez kezdeni riválisával, és öt másodperccel mögötte végzett. A harmadik helyet a másik skodás, Ole Christian Veiby szerezte meg fél perc hátránnyal. A Hyundai embere, Jari Huttunen a negyedik helyen állt sokáig, de a verseny előtti teszthez hasonlóan hibázott, így meg kellett elégednie végül a hatodik pozícióval.

A junior világbajnokság szezonja itt indult a Ford Fiesta R2-esekkel, melyekre ebben a szezonban a Pirelli abroncsait szerelik. A két svéd, Denis Radström és Emil Bergkvist ádáz csatát vívott végig, amiből a Torsby-ban, a verseny központjául szolgáló városban élő Radström jött ki győztesen. Bergkvist mindössze hét másodperccel maradt le a győzelemről, a harmadik helyezett Julius Tannert hátránya viszont csaknem öt perc lett. A WRC 3 dobogósait ugyanez a három pilóta alkotta.

 

Eredmények

 

66. Svéd Rally

A 13 futamos világbajnokság 2. versenye – Karlstad – 2018. február 15-18.


1. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC 2ó 52p 13,1mp

2. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +19,8mp

3. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +28,3mp

4. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +45,8mp

5. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +54,4mp

6. Mads Ostberg NOR Citroen WRT C3 WRC +1p 15,3mp

7. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +2p 4,9mp

8. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +2p 52,2mp

9. Ott Tanak EST Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +3p 44,4mp

10. Sebastien Ogier FRA M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +8p 45,4mp

 

Power Stage sorrend: 1. Lappi, 2. Ogier, 3. Mikkelsen, 4. Neuville, 5. Tanak

Szakaszgyőzelmek: Tanak – 6, Neuville – 5, Breen – 3, Paddon – 2, Lappi – 2, Mikkelsen – 1

 

Andrew


2018. február 18.