Get Adobe Flash player

Loeb gyors volt, de Ogier nyert Mexikóban

A 2018-as Mexikó Rally összefoglalója

 

Két téli körülmények között futott viadalt követően a sorozatot domináló murvás szakaszok felé vette az irányt a rali világbajnokság.

A Mexikó Rally a nagy tengerszint feletti magasságokban – átlagosan 2200 méteren – húzódó gyorsaságikról híres, ami egy olyan kihívást támaszt a csapatok felé, melyet sehol máshol nem tapasztalhatnak meg. A ritkább levegő miatt fokozott figyelmet kell szentelni nem csak a motor, de a hidraulikai rendszer és a fékek hűtésének is, és a megfelelő méretű hűtőket kell választani. A kevesebb oxigén másik hatása az erőforrás teljesítményének csökkenése, ezt a motorspecialisták évről évre a programozással próbálják orvosolni, amit fékpadon, valamint a felkészülési teszten végeznek. Utóbbinak azonban az a nehézsége, hogy ilyentájt a hasonlóan magas európai helyszíneken – tiltott a gyári csapatoknak az öreg kontinensen kívüli tesztelés – nem a Mexikóban szokásos 30 Celsius fok körüli hőmérséklet van, hanem inkább 0. A mintegy húsz százalékos teljesítménycsökkenés miatt a versenyzők más stílust kell, hogy alkalmazzanak, és a lehető legtisztábban kell vezetniük.

A mexikói pályákat finom homokos murva fedi, a rajtsorrend fontos szerepet játszik tehát az eredmények alakulásában, melybe a gumiválasztás is nagymértékben beleszólhat. A gumikopás kisebb az átlagosnál mind a laza talajnak, mind a kisebb motorerőnek köszönhetően, így a meleg ellenére megfontolandó mindig a puha abroncsok használata a keményekkel szemben.

A listavezető Hyundai erős eredményt remélt a futamtól, hogy megtarthassa pozícióját a bajnokságban. Az alakulat a verseny előtt két héttel Észak-Spanyolországban, Girona régiójában tartott egy háromnapos tesztet. Két állandó versenyzőjük, Thierry Neuville és Andreas Mikkelsen mellett ezúttal Dani Sordo kapott lehetőséget. Mikkelsen emellett rajthoz állt hazája egy futamán, a Numedalsrally-n, ő azonban navigált, az i20 R5 kormányát társa, Anders Jaeger tekergette. A Hyundai ugyanazokat az i20 WRC-ket vitte el Amerikába, mint amikkel a Svéd Rally-t is teljesítették, az autókra újfajta, aerodinamikai szempontból hatékonyabb visszapillantó tükrök kerültek. A csapattal kapcsolatos hír volt még, hogy a Hyundai Motorsport GmbH elnökének a korábbi marketingvezetőt, a koreai Scott Noht nevezték ki a távozó Gyoo-Heon Choi helyére.

A Toyota komoly túlmelegedéssel küszködött az előző évben, ennek megfelelően az erőforrás, a fékek és a középső differenciálmű hűtésének javítására, valamint a motor fejlesztésére helyezte a hangsúlyt a csapat, és nem csak székhelyükön, valamint a Spanyolországban – hűvös időjárási körülmények között lefolytatott – teszten dolgoztak az ügyön, de Japánban klímakamrás fékpadi teszteket is végeztek. A csapat három tavalyi, azóta átrendszámozott, idén még nem futott Yaris WRC-t küldött Mexikóba, a teljesítményjavítást szolgáló jokerek bevetését pedig a Finn Rally-ra tervezik.

A Citroen Dél-Spanyolországban, Almeriában készült a Sierra Nevada hegységben négy napon keresztül Kris Meeke-vel és Sebastien Loebbel. A kilencszeres világbajnok azok után, hogy tavaly kipróbálta az autót, most ült bele először versenykörülmények között, és elmondta, a felfüggesztésben azóta történt változtatások javítottak a C3 WRC kezelhetőségén. Loeb kíváncsian várta, hogy mire lesz képes a versenyen. A Citroen a Monte-Carlo Rallye-hoz hasonlóan két autót nevezett csupán költségvetési okokból, és azt a két kocsit vitték, melyek az idénynyitón futottak.

Az M-Sport a versenyt megelőző hétre tervezte felkészülési tesztjét, ami nem bizonyult jó időzítésnek, az Európában uralkodó hideg, csapadékos időjárási körülmények Dél-Spanyolországot is elérték. Elfyn Evans teljesítette mindkét napját, Sebastien Ogier azonban csak egyen tudott vezetni, aztán Almeriában is elkezdett esni a hó. A csapat elsőszámú pilótája bukta a második napot, Teemu Suninen pedig azt az egyet, amit számára terveztek be. Az M-Sportnál azonban úgy érezték, hasznos adatokhoz jutottak, amit kiegészített a Ford duntoni klímakamrájában végzett munka is. Evans és Suninen ugyanazokat a Fiesta WRC-ket kapták, mint amit az idény folyamán eddig is használtak, Ogier pedig ugyancsak egy tavalyi, de idén még nem futott autóba ülhetett bele.

Az első nap eredményeit a várakozásoknak megfelelően nagyban befolyásolta a rajtsorrend. A tízedik pozícióból rajtoló Sordo előbb egy második, majd két első időt futott, és az élen is találta magát. A két kör között már tizenhat másodperc volt az előnye, de délutánra két lágy gumit választott hátra, ami nem bizonyult a legjobb döntésnek, így hét szekundumra csökkent a fór. A murvás rali világbajnoki futamon legutoljára 2013 májusában részt vevő Loeb tizenegyedikként rajtolva, egy túlcsúszástól eltekintve délutánra kezdte felvenni a ritmust, két szakaszon is a leggyorsabbnak bizonyult, és felkapaszkodott a második helyre. A Toyoták melegedtek ismét, ez azonban Ott Tanakot kevésbé hátráltatta. Az észt nem sokkal Loeb mögött harmadikként zárta a napot, akit Meeke követett. A brit délelőtt a többiekkel ellentétben vegyes gumikon futott, ami nem volt jó hatással autója egyensúlyára, aztán pedig a leoni utcai közönségcsalogatón történt kalandot követően saját magára lehetett csak mérges, hiszen két egymást követő szakaszon is megforgott délután.

Ogier próbálta mérsékelni a második rajtpozíció jelentette időveszteséget. A délutáni megforgása miatt nem volt boldog, de így is az ötödik pozícióból várhatta a folytatást, igaz, fél percre lemaradva Sordótól. Mikkelsen viszonylag eseménymentes napot zárt a hatodik helyen, szorosan Ogier nyomában. Nem mondhatta el magáról ugyanezt a csapattárs, Neuville. A rémálom a söprögetéssel kezdődött, a belga fél napot követően több mint negyven másodperces hátrányban volt már, amikor következett a leoni utcai szakasz. Itt elment a Hyundai-ból az üzemanyagnyomás. Ezt Neuville menet közben, nyitott ajtóval, a megkerülő szelephez hátranyúlva próbálta orvosolni, az ajtó azonban rácsapódott a kezére. A pilóta az egy kilométeres gyorsaságin csaknem fél percet vesztett. A pechsorozat aztán délután is folytatódott, amikor a kormányszervó makacsolta meg magát. Neuville kétperces lemaradással a hetedik pozícióban zárta a napot, és nem jóval kecsegtetett a következő sem, hiszen ő volt az utolsó WRC-s, aki teljesítette az összes hagyományos szakaszt.

A Toyotának nem sikerült megoldania az előző évi hűtési problémáit, és Jari-Matti Latvala, valamint Esapekka Lappi is szenvedett a Yaris-szal. Előbbinek a generátor adta meg a kegyelemdöfést délután, utóbbi pedig a shakedown-hoz hasonlóan balesetet szenvedett. Lappival megegyező módon fejeződött be az M-Sport két fiatalabb versenyzőjének is a napja. Evans dobogós pozícióban volt, amikor hatodik fokozatban hibázott és hempergette meg a Fordot. A kocsi a csodával határos módon nem szenvedett komolyabb sérüléseket, a szervizparkba érve azonban a navigátort, Daniel Barrittot kivizsgálták, és agyrázkódást állapítottak meg nála, amivel nem folytathatta a versenyt. Suninen egy korlátnak ment neki, majd a lesántult autónak megütötte a hűtőjét.

A szombati nap még fordulatosabban alakult, mint a péntek, ez segített Ogier-nek, hogy az élre kerüljön. No és a tempója, hiszen délelőtt az egyik, délután pedig mindhárom hagyományos szakaszt megnyerte, melyek közül volt olyan, amin a harmadik helyezett húsz másodpercnél is többet kapott. Ogier keményen nyomta tehát, és fél percnél nagyobb előnyre tett szert. Meeke a francia versenyző közelében volt, amikor megforgott. A citroenes pilóta megtartotta második helyét, de jelentős időt vesztett, és elismerte, túl sok kis és buta hibát követett el a hétvége folyamán.

Sordo sebessége némileg elmaradt a vetélytársakétól, el is vesztette az első helyet, a nagyobb problémát azonban egy délután összeszedett defekt jelentette, mellyel fél percet bukott. A spanyol harmadikként várhatta a befejező napot. Mikkelsen sem volt képes már tartani az élmezőny tempóját, ami miatt frusztrálttá is vált. Különféle vezetési stílusokat próbált ki a norvég, állított a Hyundai-on, de végül másfél perccel lemaradva Ogier-től, a negyedik pozícióban zárta a napot. Loeb visszacsúszott az ötödik helyre szombaton. A francia bekezdett, megnyerte a napi első szakaszt, ezzel meg is kaparintotta a vezetést. Délután azonban kapott egy defektet egy, a nyomban lévő kőtől. A kereket kicseréltek a szakaszon, két és fél percet veszítettek, amivel elszálltak a győzelmi remények. Az időveszteséget nem számolva a második leggyorsabb volt Loeb a szombati napon, alig tíz másodperccel elmaradva Ogier-től. Loeb a nap végén úgy nyilatkozott, hogy – Sordóhoz hasonlóan – meg kellett volna próbálnia végigmenni a szakaszon a defektes kerékkel, bár azt is hozzátette, nem ismeri eléggé ezeket a gumikat, nem tudta, hogy kibírta volna-e a defektes abroncs probléma nélkül.

Neuville szenvedései ezen a napon is folytatódtak. Elsőként rajtolva söprögetnie kellett, a kezdő szakasz első kilométerén egy patakátkelést követően megállt az i20 WRC motorja, amibe egy percnyi kísérletezés után tudott csak életet lehelni, aztán még ugyanezen a gyorsaságin volt egy lassúdefektje is. A nap folyamán többször is meglátogatta az árkot, egyszer amiatt, mert kipróbált egy új hajtásprogramot. A pontversenyt vezető pilóta a hatodik helyen várhatta a befejező napot. Ott Tanak harmadik helye rögtön az első szakaszon füstbe ment, amikor megszűnt a Toyota turbónyomása. Az észt kibotorkált a gyorsaságiról, majd leadta a menetlevelet.

Ogier-nek a rövid befejező napon nem kellett sietnie. Az M-Sport versenyzője a Power Stage-et szem előtt tartva választott gumit, melyen végül második lett, számára azonban még ennél is fontosabb volt a győzelem. A pilóta az eredménnyel visszavette az elsőséget a világbajnoki pontversenyben, jóllehet utólag törölték a Power Stage pontjait, miután elütött egy lassítót. Meeke az első szakasz végén besokkalt egy kanyarban, és oldalára döntötte Citroenjét. A nézők visszaborították, de mire visszatalált a pályára, annyi időt vesztett, hogy odalett a második hely. Meeke a dobogó alsó fokán fejezte be a viadalt. Sordo köszönte szépen a lehetőséget, elfoglalta az ezüstös helyet, és bár az utolsó különpróbán összeszedett még egy defektet, megtartotta a második pozíciót.

Mikkelsen az utolsó napra állíttatott az autóján. A pilóta jobban érezte így a Hyundai hátulját, az az utolsó előtti szakaszon mégis kitört, és nekicsapódott a partoldalnak. Nagyobb kalamajka nem lett a dologból, norvég negyedikként hajthatott fel a céldobogóra. Mikkelsent Loeb követte, aki remek teljesítménnyel tért vissza a világbajnokságba. Neuville Ogier svédországi tettéhez hasonlóan késett a Power Stage rajtjából, hogy ideálisabb viszonyok között futhasson, de így is csak a két pontot érő negyedik időt tudta összehozni. Az abszolút értékelés hatodik helyén végzett Neuville. Utána Pontus Tidemand következett a Skoda Fabia R5-össel, majd a Toyota melegedésével egész hétvégén bajlódó Latvala. A pontszerző helyeken két másik R5-ös autó és pilótája, Gus Greensmith, valamint Pedro Heller futottak be.

A Power Stage-et az annak rajtjából szintén késő Tanak nyerte.

A WRC 2-ben kevesen, mindössze heten álltak rajthoz. A Skoda versenyzője, Tidemand címvédőhöz méltóan szerepelt, mindössze öt olyan szakasz volt, ahol nem az ő neve mellett szerepelt a kategória legjobb ideje. Tidemand csaknem hét perccel nyerte a viadalt a Fabia R5-össel. A dobogó két alsóbb fokán Ford Fiesta R5-ösök végeztek, a másodikként Greensmith, harmadikként pedig Heller. A Skoda másik versenyzőjének, Kalle Rovanperának szerencsétlenül indult a versenye, az első hagyományos szakaszon megsérült a Fabia hűtője egy bukkanót követően. A fiatal finn másnap visszaállt, és öt legjobb időt autózva a kategória ötödik pozíciójában ért célba. A Hyundai reménysége, Jari Huttunen pénteken  balesetet szenvedett, szombaton pedig azért állt ki, mert szivárgott autójából az üzemanyag. A finn pilóta végül Rovanpera mögött zárt.

A WRC 3-nak mindössze egy indulója volt. Tom Williams, bár pénteken nem teljesítette az összes szakaszt, úgy nézett ki, hogy célba ér, az utolsó gyorsaságit követően azonban nem tudta R2-es Ford Fiestáját eljuttatni a céldobogóig egy elektromos probléma miatt.

 

Eredmények

 

15. Mexikó Rally

A 13 futamos világbajnokság 3. versenye – Leon – 2018. március 8-11.


1. Sebastien Ogier FRA M-Sport Ford WRT Fiesta WRC 3ó 54p 8mp

2. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 3,6mp

3. Kris Meeke GBR Citroen WRT C3 WRC +1p 19,2mp

4. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 38,4mp

5. Sebastien Loeb FRA Citroen WRT C3 WRC +2p 24,6mp

6. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +9p 3mp

7. Pontus Tidemand SWE Skoda Fabia R5 +10p 24,7mp

8. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +15p 37,1mp

9. Gus Greensmith GBR Ford Fiesta R5 +17p 9,3mp

10. Pedro Heller CHL Ford Fiesta R5 +24p 18,1mp

 

Power Stage sorrend: 1. Tanak, 2. Latvala, 3. Neuville, 4. Mikkelsen, 5. Loeb

Szakaszgyőzelmek: Ogier – 5, Meeke – 5, Tanak – 4, Loeb – 3, Sordo – 3, Neuville – 1, Suninen – 1, Mikkelsen – 1, Latvala – 1

 

Andrew

 

2018. március 11.